Rättsläget ang attackerande hundar..
-Jag tog mig ett par minuter att kolla av rättsläget om det med att hundägaren alltid är ansvarig om det kommer en annan okopplad hund som angriper.
OBS! Detta är vad jag fann nätet och är inte något att någonsin referera till.
Det första jag tänkte på var nödvärnsrätten, husdjur som tamdjur räknas som egendom. Av 24kap 1§ brottbalken(1962:700) så är nödvärn en ansvarsfrihetsgrund. Lagen tar upp 4 omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger.
1.Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
2..
3..
4..
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458).
"Som angrepp kan även en underlåtenhet räknas. En nödvärnssituation föreligger t.ex. när ägaren till en hund underlåter att hindra att denna attackerar en annan person (se SOU 1988:7 s. 70)" - om sen hunden var ute efter att attackera personen eller hunden den andra personen hade med sig är en bevisfråga (Jag hittade inga klara precidensfall).
Sen har vi problemet som griper in i ovanstående med försöken att tillåta nödvärnsrätten på våra stora rovdjur som angriper tamboskap utanför hägn (en ändring av paragraf 28 i jaktförordningen)eller ex jakthundar i skog och mark. 2009 hade den rätten åberopas för 6 vargar och en björn . Om detta har blivit lag vet jag inte, dom flesta ärenden (och nyare) ligger i långbänk.
Hur stor är faran för lösa hundar?
Åren 2000-2005 dödades eller skadades(Agria är ett försäkringsbolag) 7 238 Agria-hundar i trafiken. 135 träffades av vådaskott och 84 skadades eller dödades av rovdjur. Angående att ha:
a, kortkoppel
b, flexikoppel
c, inget koppel alls
Som SaraC skrev, en lag säger att hundägaren har allt ansvar.. Det finnas andra som.. Jag välkommnar en jurists syn på saken och klargöranden för redan avgjorda fall.
Alla är välkomna att tycka till naturligtsvis. Björnjakten började ju igår så…
Har'e 
Hur menar du?
När det gäller den skada din hund orsakar har du som hundägare alltid ansvar för det.
Men att din hund blir skadad av andra djur är ju en annan sak.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det har funnits rättsfall där den kopplade hundens ägare blivit skadeståndsskyldig. Kan ej referera till tidningsartikel. Men vi hade dessa artiklar på min "hundskola".
#1, Du menar förmodligen Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.
Det är som är skrivit ovan "kryphål" för att slippa få f-n för andras otillrättakommanden enligt SOU 1988:7. Dom flesta mål här avgörs utanför rätten utanför offentlighetsprincip. Det som man läsa om är det nåt utav våra fridlösta stora rovdjur inblandade offentligt.
We are not in Kansas any longer Todd :)