Grävare
Jag har ett litet problem med Eros. Han älskar att gräva. Ute vill han gärna gräva om han hittar jord och det är väl okej, men inte om det är i någons land
Inne gräver han också. Han vill bädda sovplatsen.
Det här beteendet hade han inte alls när han kom till mig. Sedan har det smygit sig på och utvecklats mer och mer här hemma, vilket jag uppmuntrat ute (på tillåtna platser) och varit glad över. Men inne är det ju drygt.
I sovrummet gräver han mest, när vi ska sova. Han har en egen bädd med en stor filt i så han kan gräva ordentligt. Men ändå står han och gräver i mattan (så det låter illa) länge och ger sig inte om man inte säger åt honom. Kan även stå på golvet och gräva.
Nu är frågan vad jag ska lägga i sovrumsbädden för att han ska bli nöjd med att stå där och gräva. Vad tror ni? Han är hemma hos min mormor ofta om dagarna och där har han en lång trasmatta i en hög och den verkar han gilla att gräva och bädda i och sedan snabbt komma till ro i, så det kanske vore ett alternativ?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#1 Min hund gör detta enbart när han vill gå och lägga sig i det han grävt till. Så jag tror inte att det handlar om att han är understimulerad. Han är väldigt aktiv för sin ålder dessutom 

Hmmm, vi har ju flera hundsängar o sovrummet. Alla är uppbyggda av olika "lager" oftast med biabädd eller biamadrass i botten, på det täcken, filtar och dynor. De som gillar att bädda kan få en biabädd, en trasmatta, några gamla tröjor och överst en filt. Fleecefiltar finns det på IKEA för bara några kronor. Kanske lägga 4-5 såna i en bädd med höga kanter, typ hårdplastsäng. För att det inte ska låta illa om han når genom filtarna, en dyna med en trasmatta under filtarna kanske…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Ja, jag har också biabäddar. Men om det funkar med trasmattor för er så ska jag fixa fram några gamla sådana och prova och sedan om det behövs lägga till även annat ovanpå.
Han verkar inte gilla att bädda i tunna och flygiga saker som fleccefiltar, handdukar och gamla sängkläder tyvärr 
Jag har samma problem med min tjej, men det jag har upplevt med henne är att hon gräver oftast på golvet då hon vill ha det svalare. Annars vandrar hon runt och trycker å rycker i pläden hon har. Så kan det vara så att han vill ha lite kyligare? Då är ju trasmattor bättre än fleece. Bara en tanke 
#5 Kanske därför han gräver på golvet då. Nu har han inte just fleece, utan en rejälare pläd i bädden, men det är just så jag har funderat, om det inte är för varmt och vad man ska ta istället. Trasmattor verkar ju vara bästa förslaget hittills. De är ju löjligt enkla att hitta gratis eller väldigt billigt också så det ska jag fixa nu och testa om det duger lika bra som hemma hos mormor!
Jag har större problem än så, dom gånger gammelfar sover inne och någon utav oss släpper ut han(väldigt tidigt) så sätter Teddie(Akitan) i gån att tvätta sin sängdyna med stor energi.
Problemet är att sängdynan är nedanför min säng
Det är så lagomt trevligt att sätta ner fötterna på en nyslickad hunddyna vid uppklivning.. Grrr…