Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 3850 ggr
SaraC
0

Hjälp med val av ras

Okej, jag vet att jag frågat tidigare, men jag är fortfarande väldigt tveksam!

Nästa hund, vilken ras ska det bli egentligen? Det här är svårt och behöver er hjälp!

De raser jag främst är sugen på är Canaan dog, eurasier, chow chow och lapsk vallhund. Finns även fler jag gillar som svensk lapphund, finsk lapphund, shiba, akita, norsk buhund och isländsk fårhund.

Vi är i full färd med att flytta och nästa hund kommer inte att införskaffas förrän vi gjort det. Då kommer vi bo i hus ute på landet med stor gård som vi tänkt hängna in så hundarna kan vara lösa där när vi är ute med dem. I övrigt har vi tänkt bygga en rastgård där de eventuellt kan lämnas vissa stunder.

Det vi söker är;

• En mellanstor hund, inte för liten och inte för stor men inte med några specifika måttgränser.
  • En hund som är lite av en gårdshund och trivs med att gå ute i trädgården/rastgården om dagarna, har inget emot att hunden vaktar så länge den inte står och skäller dagarna i ända.
  • En hund som inte är svår att vänja med katter och andra djur.
  • En hund som inte är för känslig med att ha barn runt omkring sig dagligen. Givetvis kommer vi hålla uppsikt över hund och barn när de är tilllsammans, men det får gärna vara en ras som är känd för att tåla ett tjuvnyp hellre än en som är känd för att vara känslig kring barn. Vissa dagar i veckan kommer vi antingen springa, cykla eller åka inlines med hunden.
  • En hund som vill gå långa promenader 3-7 gånger i veckan men kan nöja sig om det bara blir 1-2 vissa veckor.
  • En hund som passar till lite av varje men främst spår. Jag vill gärna träna lydnad och agility, eventuellt tävla om hunden skulle passa. Men främst vill jag köra olika typer av spår, även där kanske tävla om det skulle passa.
  • En hund som klarar av vintern med neråt en minus 20-30 ganska ofta, utan problem.

Vilken eller vilka raser tror ni passar oss bäst?

Tipsa och ange varför du tycker just den/de raserna Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker Finsk Lapphund eller Eurasier :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Vattnadal
0

Och jag caanan, de känns rätt enkla och okomplicerade, berika rätt och den mår toppen! Vackra dessutom, och trevliga.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

GabbiS87
0

Jag är en Eurasier-freak så mitt val är rätt lätt ;)

SaraC
0

#1 På vilket sätt tror du de skulle passa oss?

#2 Tror du det? Du som träffat hundar av rasen. Jag har ju tyvärr bara läst om dem hittills då det finns så få uppfödare och alla bor så långt bort.

#3 På vilket sätt tror du eurasiern skulle passa oss?

Vattnadal
0

De jag har träffat är sällskapshundar. De har ju inte avlats till något, men måste få berikning för att må bra. Tror att de är mest nöjda om de får vara med, eller få vara dagtid i en berikad hundgård med hundvänner. Gå skogspromenader, springa lös (tydligt inte så mkt jakt i dem, enligt uppfödare jag pratat med), lägga lite blodspår, lite foderberikning, kanske lattja med någon hundsport om man vill.

David och Maria säljer valpar till folk om de har gått eller går deras HUND3, då det är urhundar. Man måste vara händig på hundspråk och förstå lite mer än att lyssna på CM. Jag är bra sugen, och är övertygad om att det skulle vara rätt enkelt att ha en. Det är ju inte en brukshund, inte en jakthund eller så, som måste ha en massa aktivering. Jag är ju van huskyna och får ibland för mig att det inte är alltför långt från en husky, fast utan de extrema motionskraven.

MVH Elin

lukasfelix
0

Jag svarade här förut men det försvann visst :S

Hur som helst så sa jag att av dom raser du listat så skulle jag plocka bort chow chow, som väl inte är direkt känd för att vara speciellt aktiv. Det finns ju individuella skillader såklart, men jag tror inte riktigt cykling och inlines är något för den rasen. Men det är det jag upplevt av dom, men någon annan kanske har annan uppfattning? :) Jag tycker dom är mer såna hundar som trivs med promenader i skogen ungefär

rebz
0

#4 Främst för att jag anser att båda de raserna uppfyller alla era "krav" och det ni tänkt göra med hunden :). Tror dock Finsk Lapphund passar lite bättre i det kalla klimatet då de har lite mer päls än en Eurasier men man ska inte döma hunden efter håren :P.

Du har ju en Jappe och ja både Finsk Lapphund och Eurasier är rätt lika Jappen, bortsett från att de båda raserna, i mina ögon, kräver liiiite mer än en Jappe (men inte mycket mer). Jag har stött på både FL och Eurasier och de är goa hundar båda två som har lätt för att varva ner. De brukar komma överens med de flesta djur och människor. Jag tror båda de raserna kommer passa skitbra :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

GabbiS87
0

Jag tror att Eurasiern skulle passa er för att den passar bra in på det du beskriver att ni är ute efter..

En mellanstor hund, jag tycker eurasiern känns som en liten stor hund.

Den är inte skällig (dom jag har träffat)

Lätt att vänja vid katter och andra djur (igen, dom jag har träffat har gått väldigt bra med andra djur)

Gillar att hänga med på det ni hittar på, vill lära sig saker men kräver inte 2 timmars joggingtur varje dag, normallånga prommisar duger bra. Den är så anpassningsbar, det gillar jag!

chapp
0

Jag är ju väldigt subjektiv men - FL är perfekt för vårt klimat och väldigt anpassningsbar. Jag bor ungefär som du beskriver och min finne är som gjord för livet på landet. Den torrskäller inte. Den är social, vänlig och tålig. Kan ligga en hel dag på mattan men kan också vara ute en hel dag i skogen.

Försöker komma på något negativt också… Ja, kanske att den är envis och självständig, inte mattes/husses nickedocka. Den kan vara nafsig som valp. Fäller en del.

SaraC
0

#5 Den beskrivningen låter ju precis som det vi söker. Kan man gå den utbildning på distans på något vis eller måste man ner till Stockholm?

#6 Chow chow är det husse som vill ha, inte jag. Eller ja, jag kan givetvis tänka mig en sådan jag med, men inte som första val om den rasen inte uppfyller mina krav, då får den i så fall komma som "extrahund".

#7 Ja, jag tror också att de båda skulle passa bra Glad Det svåra är bara att välja EN ras av flera som skulle passa bra och som man gillar Tyst

#8 Det låter jättebra! Jag har i flera år haft Eurasiern och Canaan som mina två absoluta favoriter. Jag har haft en del kontakt med en Eurasier-uppfödare häromkring, men ännu ingen direkt kontakt med Canaan-uppfödare så jag antar att det kommer hänga på vad jag får höra när jag tar kontakt med en uppfödare av den rasen (och möjligtvis andra raser som jag tycker är intressanta)

#9 Ja, det låter ju också toppenbra! Jag tror flera av de raserna jag räknade upp är väldigt lika och det mest kanske handlar om detaljer som skiljer dem åt. Jag vill ju ha en hund med den mentaliteten igen, för det trivs jag med, vill inte ha en hund som vrider och vänder sig åt alla håll för att vara mig till lags och glatt hälsar på allt den möter.

Vattnadal
0

HUND3 körs i Alvesta och Stockholm, så det känns nära med Stockholm! Flört

MVH Elin

SaraC
0

#11 Asch! Attans då! Fast det kanske går det också, beroende på hur ofta man måste till Sthlm.

Vattnadal
0

Det brukar vara 3 helger, en i månaden. Fast de kör ofta intensivkurser ex på somrarna. Kika på hundutbuildningsgruppens hemsida.

MVH Elin

DesK
1

Jag rekommenderar japansk Akita OskyldigFlörtCool

/Désirée

Scully
0

Jag är ju lite partisk som vissa andra här Oskyldig. Ni nämner både FL och Eurasier. En jag tycker passar in på alla kriterier som du skrivit upp är ju Samojed Flört.

Den är underbar mot barn, har oftast tålamod ut över det vanliga (iaf de jag känner väl). Det har aldrig varit problem med att sammanföra dom med andra djur trotts att dom ej varit van det från början (ex kanin å katt). Det finns linjer där jakten inte är så framhävd, har varit lycklig ägare till en sån tik. Klarar kylan behövewr vi inte ta upp va Tungan ute.

Den är allsidig som du säkert vet Skrattande

oella
0

om du gillar Eurasiern mer än din kille gillar chow chowen, så kom ihåg att Eurasiern har chow chow i sig! :) Funderar själv i liknande banor och väger mest Eurasiern och finska lapphunden mot varandra. Men behöver nog träffa fler individen av dem båda för att kunna avgöra.. Har dock fått för mig att finska lapphunden har lite bättre förutsättningar vad gäller agility och andra hundsporter, men samtidigt att ingen av raserna är några elitklass-raser för detta. Men jag vet inte själv, bara vad jag har hört. Åh, rasfrågan är verkligen svår! Lycka till med valet! :)

SaraC
0

#13 Ja, en intensiv kurs på sommaren skulle det ju få bli i så fall, vete sjutton när jag skulle ha tid annars.

#14 Jag är ju förtjust i den rasen också, men uteslöt den på grund av att den verkar ha för mycket jaktinstinkt.

#15 Samojeden skulle ju också faktiskt kunna vara ett alternativ! Men det känns som att den rasen har fler problem/sjukdomar inom rasen än vad de flesta andra av de här raserna (minus chow chowen då) har?

#16 Ja, den har ju det. Men sambon är så förtjust i just chow chowens utseende. Det är verkligen svårt att välja, ja!! Tack för det, hoppas du hittar rätt du med!