Siberian Husky!?
Hej, jag har tänkt att skaffa en siberian husky men jag vet inte om dom går att ha i ett centrum.. Ett ganska litet men ändå många andra hundar och djur.. Jag undrar om det går att ha en siberian husky i ett ganska stort hus.. Om några år när min nuvarandre hund dör så.. Han dör snart och hur höga temperaturer klarar dom av? Jag bor i Dalsland och vill gärna ha en siberian husky (; Tacksam för svar så fort som möjligt! // Alva
TheSiberianHuskyLover! <3

En husky kan mycket väl bo i en stad, men den trvis inte som ensamhund. Den bör alltså helst ha sällskap av en annan hund, helst en annan polarhund. De har väldigt ofta problem med separationsångest, då de är så ursprungliga och har därför väldigt svårt att vara ensamma. Räkna med att ha en olycklig hund som ylar och tuggar sönder ditt hem, om den lämnas ensam på dagarna, kanske även om det bara är en timme eller två.
Vill man ha en husky som aktiv sällskapshund bör man vända sig till en uppfödare som inte avlar för sprint eller långdistans, uitan mer till utställning, sällskap och hobbydrag. Även då är de exterm aktiva, och klarar sig inte på bara koppelpromenader. De bör få pyssla med någon form av drag, och gärna någon annan hundsport för att trötta ut dem mentalt, om man inte bor så att man kan ha minst 2 och ge dem tillgång till en stor och välberikad hundgård att tillbringa dagarna i, förutom all motion de kräver.
De är värmekänsliga, och ska inte motioneras hårt om det är över 15 grader ute. När det är för varmt erbjuder vi våra umgänge med fritt spring i vårt rasthägn. När temperaturen sjunker får de koppelpromenader, och när det är runt 12 grader cyklar vi eller kör alla med ATV. När snön kommer blir det givetvis slädturer.
Tänk på att de har väldigt stor jaktinstinkt, så att de är mycket svåra att ha lösa.
Här är några tidigare trådar om rasen:
http://spetsarochurhundar.ifokus.se/discussions/4d713930b9cb462239051212-siberian-husky-manga-fragor
http://spetsarochurhundar.ifokus.se/discussions/4d714058b9cb46221d056558-siberian-husky
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Min pappa skaffade en husky för 4 år sedan. Inte renrasig dock, utan hon går under "alaskan husky", men hon är väldigt lik en siberian till sättet.
Jag har lagt ner mycket tid på att aktivera henne och hon har blivit en underbar hund. Fruktansvärt lättsam. Inga problem att lämna ensam, andra hundar osv. Men då har jag som sagt tränat både agility och lydnad med henne samt många löprundor i skogen. Väldigt lättlärd och älskar att lära sig nya saker. Det enda problemet är att det går INTE att ha henne lös. Jag har tränat på alla tänkbara sätt men jaktinstinkten är för stark.
Jag skulle inte rekommendera en siberian husky till nybörjare. Många faller för rasen pga av att dom är så vackra men det är inte rätt anledning att skaffa hund.