Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 3538 ggr
Eywa
0

Kollar in olika raser

Hejsan!

Jag är vilse i rasdjungeln och jag känner inte att någon ras passar mig.. Antingen kräver dom för mycket, har lätt för att få separationsångest eller har många sjukdomar samt dålig mentalitet pga dålig avel. Så jag kollar lite smått här inne på spetsar och urhundar och hoppas att jag har lite tur och hittar några passande alternativ.

- Nästa hund ska vara en mellanstor - stor hund. Minst 15 kg, högst 30.

- Vi kommer att träna (och ev. tävla) rallylydnad, freestyle och treiball. Jag kommer även köra korvspårning och agility som aktivering men det är inget krav att hunden ska passa för det.

- Hunden ska ha lite eller ingen jaktinstinkt.

- Motionen kommer att vara på ca 2 timmars promenad om dagen + cykelturer/jogging ett par gånger i veckan. Träning och mental aktivering ca 30-60 minuter om dagen.

- Pälskvaliteten har ingen större betydelse, dock föredrar jag längre päls framför kortare.

- Och nu kommer vi ju till det här med spetsar. Jag vill inte ha en spets, eller någon annan ras, som är känd för att skälla mycket. Jag vet att det finns en del spetsar där ute som inte har det "problemet" ^^

- Jag vill att hunden ska vilja vara mig till lags och vara lätt att träna, samt ha en bra av- och påknapp.

Hmm.. tror jag fick med allt. Så, tror ni det finns en vovve där ute för mig?

Ixectrona
0

De asiatiska spetsarna (allt från Akita till Chow Chow) är kända för att vara tysta, till skillnad från de europeiska som har skallet nära till hands.
Att däremot hitta en spets i princip utan jaktinstinkt blir svårt.

Eywa
0

Jo jag vet men det kanske finns någon annan ras inom gruppen spetsar och urhundar som kanske nästan passar. Fast jag tror jag hoppas för mycket. Jag hittar verkligen ingen ras som passar även fast det finns så många raser. Hittar jag en ras som låter bra är dom oftast sönderavlade i psyket eller har väldigt många rasbundna sjukdomar.. Suck suck suck..

DesK
0

För att kunna svara på en sån här fråga behöver vi veta vilka hunderfarenheter du har sedan tidigare. Att som #1 rekommendera Akita eller Cow Chow är helt förkastligt, då båda dessa raser kräver en hel del av sin ägare. Däremot instämmer jag med #1 att det nog är närmast omöjligt att hitta en spets eller urhund utan jaktinstinkt.

Hemma här har vi en Akita (nu 11 år) och en Samojed (nu 13 år) Akitan har jag haft sen hon var 8 veckor gammal och hon är en underbar hund med mycket hög integritet och självkänsla + att hon tidigt lärde sig att matte hör dåligt, således är hon en ovanligt skällig Akita. Genom åren har hon jagat och käkat upp (våra egna) höns och kaniner helt skoningslöst. Kor, får och hästar har hon låtit bli efter tillsägelser från mig. Andra hundar är ointressanta och jagas iväg medelst morrningar och hotfull attityd. När vi flyttade ihop med Samojeden tog det cirka 2-3 veckor innan Akitan accepterade Samojeden, men nu snart 4 år senare är de oskiljaktliga vänner. Främmande människor bemöter hon kort och värdigt.
Samojeden var en avelshane som tidigare bodde i hundgård, men togs om hand av husse här för cirka 7 år sedan. Han är en underbar hund med massor av charm och pondus - han är helt enkelt "störst, bäst och vackrast".  Han jagar allt som kommer i hans väg - fångar fisk, fåglar och ekorrar (och käkar upp) med samma glada humör. Däremot är han väldans glad och trevlig mot alla människor en liten stund i alla fall - sedan är han nöjd.

Observera att jag här endast talar om Japansk Akita och Europeisk Samojed (ej Brittisk). Vad beträffar rallylydnad så tror jag att varken Akita eller Samojed är de mest lämpade raserna, de har båda alldeles för mycket egen vilja och integritet.

/Désirée

Vosjes
0

För att du ska få en syn om hur olika hundar inom samma ras kan vara kan jag bara säga att min 7 åriga Samojed tik skulle passa utmärkt att tävla inom lydnad och andra grenar samt jag kan lära henne precis vad jag vill dvs att jag utan problem kan träna henne inom rallylydnad, freestyle och treiball men eftersom spetsar och urhundar är envisa skulle det vara svårare att få samojeden att göra någonting sådant än till exempel schäferblandisen.

Min Samojed bor ihop med både katter illrar gnagare och har bott ihop med en hel del andra djur och har minimal jaktinstinkt hon går även lös både i skog och storstad och är otroligt lydig men trots det har hon en stark egen vilja så om hon tycker att hennes vis är bättre så gör hon det på hennes vis men eftersom Samojeden även är en slädhund är de avlade för att ha en egen vilja och hon anser sig själv som störst bäst och vackrast vilket kan leda till en del gruff när hon möter andra hundar.

Det är väldigt individuellt om hunden har jaktinsinkt eller inte, om de passar inom rallylydnad eller inte men en spets och urhund tror jag inte du letar efter men tänk även på att om du hittar en ras med s.k sönder avlad mentalitet och sjukdommar så finns det uppfödare som avlar på friska individer det är bara svårare att hitta dom.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

chapp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingen hund eller hundras är perfekt. Ingen ras kommer uppfylla alla dina krav, inte heller kommer någon enskild hund göra det. Men, när du väl skaffar din hund så kommer du älska den för alla små svagheter och tillkortakommanden den har!

Ps, lapphundar är skälliga och envisa och jakt-glada, som gärna följer sitt eget huvud och gör vad den själv vill. Men helt underbara…

SaraC
0

Jag har ju en ras som passar perfekt, bortsett från att de är lite för små för din smak Oskyldig

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Alex
0

Hade det inte vart för skallet hade jag sgt isländsk fårhund, för när det gäller det andra låter det som att en sån kan passa perfekt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

popipo
0

håller med #7 :)