Funderingar...
Jag ska ju kopa valp inom tva ars tid en liten akita blir det. Jag tankte lite pa Shiba ett tag men jag har last lite mer och fragat runt men Akitan passar oss bast.
Jag kanner mig fortfarande kluven gallande om jag ska fokusera lite mer pa en hane eller tik? Jag vet inte heller om jag ska fokusera pa tigrerad, rod eller vit liksom uppfodare som jag har kontakt med har planerade kullar pa alla tre farg varianter med foraldrardjur som jag tycker om otroligt mycket.
Jag kanner att det finns lika mycket positivt som negativt inom tikar och hanar… Och samtliga farger hos akitan ar ju vackra
Det har ju mest med vilken valp jag klickar med men det ar ju inte fel att leta lite extra efter en speciell pals farg 
Medarbetare på matlust
Varför känner du dig kluven mellan hane och tik? Vad får dig att fundera?
Lättare att försöka hjälpa till om man vet det 
Tycker inte att det är fel att ha önskemål på en färg, det är ju samma sak som att säga att man inte får tänka alls på utseende när man söker en ras. Däremot om man väljer efter färgen/utseendet och struntar i resten så är det inte särskilt seriöst.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har erfarenhet av bade hanar och honor och jag tycker om bada tva lika mycket och de har lika mycket negativt som positivt enligt mig sa det spelar ju ingen roll da jag tycker om bade honor och hanar! Jag ar ju intresserad av avel och min uppfodare tycker starkt att jag ska borja lasa mer om avel for att sedan starta min egna uppfodning i framtiden.
Det finns ju ingenting negativt som jag ser med hane eller tik och det ar precis det som ar problemet.
Jag har ju hittat ett par stycken uppfodare och hundar som uppfyller alla krav jag har till bade utseende och mentalitet och uppfodaren sjalv saklart men problemet dar ar att jag alskar samtliga av akitans farger och jag har favoriter inom samtliga farger. Formodligen blir det en rod med stark farg.
Jobbigt val… Uppfodaren har sagt sjalv att hon ska titta ut en valp som passar oss och vara krav som vi sedan kan traffa och se om det klickar men aven hon tycker att bade en hane och tik skulle passa oss! Hon vill ju att vi ska ha en tik sa jag kan smatt borja med uppfodning i mindre grad men seriost saklart och med hjalp av henne som stod. 
Medarbetare på matlust
#2 Det låter som att du har en god kontakt med uppfödaren och som att hon/han vet vad du vill ha. I så fall tror även jag att det bästa är att uppfödaren tittar ut en eller flera förslag på valpar när kullen väl kommer. Sen kan du självklart titta själv också, men skulle tro att det blir lättare att se ut "kandidater. Så gör man ju oftast eftersom uppfödaren är den som störst koll på valparna.
(Ursäkta den stora texten, tryckte på fel knapp på tangentbordet och så blev det så och jag vet inte hur man ändrar tillbaka
)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#3 - Jag har mycket god kontakt med uppfodaren vilket jag ar otroligt glad over speciellt med tanke pa att jag ar intresserad av avel och jag anser att det ar viktigt att man har kontakt med en lite mer erfaren inom omradet nar man startar en uppfodning.
Jag har blivit helt hjarntvattad av min uppfodare sa det slutar nog med att det blir en liten tjej som eventuellt kommer att ga i avel om hon passar for det vi far se hur det blir men det har tippat mer at tik hela tiden sa det blir nog en tik. 
Medarbetare på matlust