Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 2526 ggr
chapp
0

Möte med en Cane corso

Här har vi en hund som slår schäfern i "elakhet" (jo, jag vet att det mest är ägaren). Gick förbi en sådan best på en utställning och den flög på min lilla lappis, som tur var är hon snabb som en vessla och kastade sig undan. Corsons matte åkte i backen när hunden drog iväg. Morranden värdiga en Pavarotti. Lägg till det en hund som är rejält stor och musklig. Borde kanske vara en rejält stor och musklig ägare till en sån? Eller väldigt mycket hundvana.

DesK
0

Hum det är inte storleken som avgör om en människa kan hålla reda på sin hund. Matten ifråga borde nog ha gått minst en kurs i vardagslydnad med sin hund.

/Désirée

SaraC
0

Håller med #1. Man skaffar inte en hund som är starkare än en själv om man inte från dag ett arbetar med att kunna hantera den tycker jag. Visst är det viktigt att arbeta med att få mindre hundar lydiga också, men det är inte risk för att till exempel en pomeranian drar matte/husse efter sig och attackerar en annan hund.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

chapp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den eviga frågan är - varför skaffar man en hund som är starkare än en själv?

I en krigszon eller ett farligt getto skulle kanske jag skaffa en eller två cane corso. Men i Sverige idag?

Tror folk att dom blir starkare när dom har en muskelhund i andra änden på kopplet?

DesK
0

Chapp även en rätt liten hund kan vara mycket muskelstarkare än sin ägare. Jag har faktiskt sett människor som inte har klarat av att hålla en normalstor tax i koppel! Skulle vi gå efter ditt tänk så skulle jag på sin höjd klara av någon av de mycket små hundraserna. Jag har aldrig haft någon liten hund och aldrig haft några problem att hålla reda på mina hundar.

Exempelvis ledarhundar är vanligen labradorer eller någon blandning mellan labrador och schäfer. Dessa hundar är så starka att de utan problem kan dra omkull en fullvuxen karl. Så enligt ditt resonemang skulle dessa hundar inte få användas som ledarhundar.

Det hela handlar om kontakten mellan hund och hundförare /ägare. Kan du som hundförare klara av din hund eller ej? Detta kan jämföras med att hålla häst. Om ditt resonemang skulle stämma skulle ingen människa någonsin kunna hålla häst. Men hästar har genom årtusenden följt människan precis som hundarna.

Vänligen observera att du ej heller i en krigszon skulle ha någon nytta eller glädje av en "muskelhund" om du inte har mycket god kontakt med hunden och kontroll över hunden ifråga.

Läs vad SaraC säger i #2

/Désirée

SaraC
0

Håller med dig DesK. Det är ju faktiskt så att få människor skulle kunna hålla ens en 30 kilos hund som gav sig dän på att ta sig fram till något!

Jag hade själv en Grand danois för några år sedan, hon vägde väl drygt 50 kilo, lika mycket som mig. Det var inga problem för mig att hantera henne eftersom vi hade en god kontakt, innan vi fick det vägrade jag gå med henne själv då var vi alltid två. Men när jag gick med henne själv mötte vi massor av "distraktioner" och det var inga problem då, trots att hon hur lätt som helst hade kunnat dra med mig om hon velat.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar