Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: drag
Läst 8493 ggr
lukasfelix
0

När kan man börja dragträna?

När det gäller många andra sporter så tycker jag att man oftast hör att hunden ska vara ett år, den ska vara färdigväxt m.m innan man börjar anstränga den fysiskt. Men när det gäller dragträning så händer det ofta att jag läser att folk börjat med det redan med valpar på bara några månader.

Så när kan man börja dragträna och hur går man tillväga? Skiljer det sig mellan olika raser när man kan börja? Jag har en finsk lapphund född i maj (inte fått hem än) som jag skulle vilja träna drag med så småningom, men när börjar man?

Vattnadal
1

Det beror mycket på rasen. De bör vara färdiga i kroppen och gärna kollad i höfter/armbågar. Huskyna som är avlade för drag och har en sån energi från 6 mån och upp till 2 år att man kan strypa dem för att få en lugn stund, börjar man gärna tidigare med. hur gamla de varit för oss, är mest beroende på när på året de är födda. Vår valpkull var nog nästan 10 mån innan vi började, och då hamnade de direkt med i storspannet framför 4-hjulingen. Vi väntade då helt enkelt in den svalare hösten innan det gick, så de hann bli rätt gamla, tyckte vi. då de föddes i slutet av november fick de bara busa hela första vintern/våren och sommaren var ju för varm för annat än promenader. Vi körde bara kort, 2-3 km första gångerna, och förlängde snart till 5-6 km till de byggt upp muskler, kondis och draglusten (fast det sista hade de från början, per automatik) då vi började köra den vanliga träningsrundan på 11 km och längre på helgerna.

Deras mamma började vi sådär som man brukar tipsa andra om, första selen vid 5-6 månader. Expanderlina i tolkbälte och jogga lite och någon gång dra vattendunk, grenar eller matta, sen in i 6-spannet på kortare turer med släden, och sen längfre och längre. Hon belv framfloyttad i led väldigt tidigt oxå.

Ego och Gjöa fick från början ha y-selar på promenader, och då de sitter lite somk dragselarna, fick de dra i dem, men inte i andra selar. Sen blev det vinter, och då stoppades de in i spannet framför släden, korta turer först, sen längre vartefter de mognade.

Piro fick gå promenader med mig nästan hela första vintern, då han föddes på hösten. Sista vinterveckorna åkte Krister skidor efter honom, och han fick dra släde med Vidar sista hundra metrarna till stugan någon gång. Sen blev det höstträningen som han fick starta på allvar.

Vad för sorts drag tänkte du pyssla med?

Oavsett sort, skaffa en bra dragsele, expanderlina och se till att göra det roligt och alltid sluta när det är som roligast i början.

Ska du köra barmark kan du med fördel lära valpen att vistas nära och på rätt sätt med en cykel/kickbike vid 5-6 månader. Bara led cykeln när ni går på promenad. När du börjat gå riktiga långpromenader, kan du börja cykla korta turer med hunden och dragsele på. Kort och kanske jaga någon i början, så att det blir extra roligt. Tänk på att ta det lugnt när det är varmt, vi dragtränar aldrig om det är över 15 grader, helst ska det vara under 12.

Ska du köra nodiskt, dvs åka skidor efter, och ev dra pulka, börja med det ungefär som med cykling, när hunden är tillräckligt färdig i kroppen och fysiskt redo. Börja åka skidor med rätt lång lina i tolkbälte, riktig dragsele är bäst att ha från början, och expander för att slippa ryck. Se om ni kan jaga någon, för att få fram jaktkänslan som ger mer fart och mer skoj. Tydliga start och mål kan vara bra, och sluta när det är roligt.
Pulkan bör man introducera försiktigt, börtja med att träna med bara skakel, till det fungerar smärtfritt och smidigt, sen fästa den i pulkan. I början bör du kanske gå bredvid/framför, och när ni fått in teknik och kommandon, och skidåkningen sitter, kan du åka skidor medan hunden drar pulkan.

Handlar det om att dra spark, kör på som ovan, samma med släde, men då bör du ha fler hundar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lukasfelix
0

Tack för långt och utförligt svar! Jag vill bara hålla på med drag "för skoj skull" någon gång då och då, och har väl tänkt med cykel under sommarhalvåret och typ spark under vinterhalvåret

Men då är det bäst att jag väntar tills dess att han är friröntgad osv då det är inte är en ras som är avlad för drag, utan vi vill bara testa på om det är kul? Så att vi börjar nästa höst eller nåt, om han röntgas vid ett års ålder?