Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: övrigt
Läst 2429 ggr
SaraC
0

Pris på hunden

Hur mycket är du beredd att betala för

1) En renrasig (reggad med stamtavla då givetvis) hund

2) En blandrashund (allt från hejvild blandning till oreggad "renras")

Utveckla gärna ditt svar. Berätta till exempel om ålder, gener, härstamning, uppfödare, kön, färg och så vidare spelar in.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tokryck
0

Jag kan tänka mig att ge upp till 12000 för en valp med god stam och meriter. Jag gav 10500 för Sting (kelpie) och vet att många raser säkert kostar mer än 12000 men det får vara måtta på det hela.

Jag kan inte tänka mig att köpa en blandras men skulle jag någon gång vara tvungen så kanske 1000 kronor? Jag vill inte stödja blandrasaveln och ser inte riktigt varför det finns behov för att blanda två raser när vi har så många renrasiga (alltså där man har kollat sjukdomar, har en avelsplan och mål och vill bidraga till en bättre ras) hundar.

chapp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är beredd att betala marknadspris för en renrasig hund. En blandis skulle jag bara köpa av någon jag kände. 2000:-

Poison-heart
0

Håller med föregående talare.

Men för en renrasig hund med bra stam, bra temperament och frisk kan jag tänka mig ca 12 000. För mig är det då väldigt viktigt att veta att hunden inte har massa sjukdomar. Jag skulle iof aldrig köpa en ras med många rasrelaterade sjukdomar.

Blandras skulle jag nog inte köpt om det inte var något speciellt. Känner flera urmysiga blandisar men som andra sagt så vill jag inte stödja blandrasuppfödning.

Brukar kolla runt på blocket och blir närmast häpen över hur dyra blandisar är! Ta ex. dessa "labradoodle", har sett att dom sålt såna för 15 000… Helt sinnessjukt. Snacka om lättförtjänta pengar för dom som säljer…

smurfan-13
0

Jag tycker detta är skitsvårt! Jag tycker priserna för hundar (renras som blandras) är milt sagt GRÄSLIGA idag! Jag har inte betalt ett öre för någon av mina hundar & jag har svårt att motivera mig att betala en massa tusenlappar så någon går m "vinst" på att föda upp valpar.

Samtidigt så är jag nog villig att lägga hur mkt pengar som helst (som ekonomin tillåter då) för den hundn jag verkligen vill ha. Men då är det just m rätt föräldrar, uppfödare och förutsättningar. Samtidigt finns det ju aldrig några garantier och på nåt vis känns det som en störr besvikelse att lägga ner en massa tid o enrgi på forskning om stammen, föräldrar, valpen etc för att man vill ha en frisk, hel fungerande hund, betala 12 000 och sen visar sig valpen ha nån ovanlig åkomma eller annan skit.

Himla tur att jag inte skall köpa hund på några år :P Och känner jag mig rätt blir det säkert en omplacering m värsta bagaget igen, även om jag längtar efter att få forma en valp till en trygg och välfungerande hund…