Håll tummarna
för mig och Vidar imorrn. Vi ska till vår veterinär och göra en undersökning av nacke, rygg och leder i övrigt.
Nån vecka innan påsk insåg jag att han inte längre leker så mycket med de andra hundarna. Inga tokrus där han springer i cirklar allt han kan, inga busryck med Vittra innan vi går in, inte ens Skade får igång mer än en kort liten jakt.
Veckan innan påsk började han få rimadyl, en på morgonen och en på kvällen. Nu har han varit vanliga Vidar igen, som springer och härjar i hägnet. Det betyder att smärtstillande/antiinflammatoriskt gör nytta, så han har ont.
Vidar är extremt rak i sina vinklar och stor och tung i kroppen, så det sliter väl på lederna. Kanske är det hans gamla nackskada, men troligare armbågarna. Blandraser är inte alls friskare, hans blandning har ju dessutom friska huskyn och grönländaren, med lite schäfer.
Nej, jag hoppas att det visar sig vara något tillfälligt, men räknar med minst pålagringar på någon led och mer smärtstillande utskrivet. Han är 7 1/2 år nu, och har en liten gnutta för mycket trviselvikt som vi måste ta tag i…
Skicka lite positiva tankar åt oss halv fem imorrn!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Massor av positiv energi på väg! 
Hoppas att det inte är något allvarligare.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Han ömmade bara lite över korsryggen när hon klämde rätt hårt. Vanligt på schäfer, och det har han ju i sig. Nu blir det metacam 10 dagar för att se vad som händer. Går det inte bra, provar vi nåt annat. Går det bra, ska vi försöka hitta en så låg dos som möjligt som han får äta resten av livet.
Han ska även börja äta glukosamin för leder och det hjälper tydligen magen då metacam är styggt mot den. Sen laxolja, som oxå hjälper till med smörjning av kroppen och upptaget av det nyttiga i glucosaminpreparaten.
Kändes skönt ändå, då det inte är allvarliga pålagringar i höfter/armbågar. Fast jag fick lite noja i bilen på väg dit. Mindes hur det var för drygt 2 år sen, när Raksha åkte in för en knöl på nosen och lite svällda lymfor, och 2 dagar senare fick somna in pga cancer.
MVH Elin

Hade han rimadyl i sig när ni var hos veterinären? Hur länge åt han det innan besöket? Det kan ju vara så att han fått sig en smäll vid lek elle rnåt som lett till en inflammaion, men att den faktiskt kan läka ut m mediciner och rätt träning. Så det behöver ju inte betyda att han måste äta smärtstillande resten av livet. :)
Rekommenderar cosequin när det kommer till glukosamin! Kanske lite dyrare, men det gjorde verkligen under på min ledkille. Har testat ganska så många olika glukosaminprep och min erfarenhet säger att man får det man betalar för.
Laxolja är super, men sen jag blev gravid tycker jag det luktar PECK så just nu har vi ingen hemma :D Min lilla fjant på 4 kg har det typiska schäferproblemet i L7-S1.

Han fick kvällen innan, så det var ca 24 tim sen då han var hos vet. Han hade då ätit det sen ca en vecka innan påsk. Har vi hoppat över bara en gång, har vi sett skillnad när han är i hägnet med de andra hundarna. Det handlar om någon månad han lekt mindre med de andra, så det är inget som dykt upp nyss. Vi ska i alla fall ge metacam minst 10 dagarsen om det hjälper fasa ut och se hur låg dos han kan gå på. Har vi tur kanske det går utan.
Glukosaminet vi kommer att köra med är standardts led&brosk, som vi körde med på min förra golden. Hon gick från emins billiga för häst till det, och klarade sig toppen på det till pålagringarna blev så rediga att det blev rimadyl oxå.
Ha ha, jobbigt med känslig gravid näsa. Känner ingen lukt alls av det jag… 
MVH Elin

Skönt att se, Vidar har börjat få tokrus igen, både själv och när Vittra vill leka. Vi måste dämpa honom i början av hägnspring, så att han inte tar i för mycket och får mer ont. De små huskyna springer han bara med, men Ubbe som är stor vill han gärna brottas med. Sånt får man mer ont av, sa veterinären, och inget sånt alls ska det vara. Inget alls, säger vi, så kan man inte ha det, men mindre, det räcker bra.
MVH Elin

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur går det?

Han äter sin metacam och sina glukosamintabletter med laxolja, ochb det går bra. Han leker för fullt och uppför sig som vanligt igen. Jag ska nu testa att halvera dosen på metacamen, och hoppas att det fortsätter att fungera bra.
MVH Elin

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Medicinens under…