Schäfer-möte
Så fick jag då mina fördomar bekräftade; schäfrar är elaka typer! En schäfertik och min Leia skulle träffas och sen gå ut på en promenad tillsammans med matten och mig. Så fort de ses reser de ragg, båda två, och skäller. Leia är den skälligare av de två och har svårt att sluta skälla på schäfern, som blir mer och mer frustrerad på den lilla svarta ettriga lapphunden. Till slut blir den riktigt jävla arg och anfaller och morrar och visar tänderna mot Leia. Jag uppfattar den som aggressiv och skrämmande. Leia flyr med ett högt skrik när den stora schäfern kommer mot henne. Som tur är är båda i koppel. Utfallen upprepas då och då under promenaden.
Leia brukar komma överens med alla hundar, stora som små, tikar som hannar.
Schäfrar är inte elaka, det vet jag av erfarenhet. Har träffat på flera härliga schäfrar och känner en väldigt väl, liksom en uppfödare av schäfrar som har väldigt bra temperament på sina hundar. Den hund jag känner skulle aldrig ens kunna hoppa på någon annan hund mer än i självförsvar och skäller typ aldrig på andra hundar.
Att en hund är elak beror ju enbart på ägaren och/eller hur den har/haft det. Till exempel om den råkat ut för något tidigare. Där handlar det inte om vilken ras hunden är av.
Du har helt enkelt haft otur i hundmöte, tyvärr.

Du har haft otur och det föds inga elaka hundar, vi människor gör dom elaka.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Schäfern är snäll (mot mig) när min hund inte är med… Den är inte så van vid andra hundar tydligen. Aldrig varit på kurs, träffar ganska sällan andra hundar än grannhundarna, en rottis och en spaniel. Men min hund går ju på dagis och är väldigt van vid andra hundar och kommer verkligen överens med alla. Hon är en självsäker hund enligt dagis-föreståndaren.
Elak är fel ord förstås, men jag blev ganska rädd när schäfern blev så aggressiv.

Jag kan verkligen förstå att du blev rädd.
Jag och min schäfer blev attackerade av en pitbull(lik hund) för ett par månader sedan och det är väldigt läskigt med agressiva hundar. 
Men din hund uppförde sig ju inte heller bra som stod och skällde på den, inte konstigt att schäfern blev arg. Uppfostra din hund istället för att säga att andra hundar är elaka
#5 Det står ju: Så fort de ses reser de ragg, båda två, och skäller. Leia är den skälligare av de två och har svårt att sluta skälla på schäfern, som blir mer och mer frustrerad på den lilla svarta ettriga lapphunden. Båda skällde på varandra alltså. Men schäfern var den som tillsist blev förbannad.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har träffat massor av helgalna och mindre galna schäfers. Trodde länge att alla var så. Men sedan började jag gå kurser hos en schäfergalning och dennes hundar är helt underbara, så nu har jag ändrat uppfattning och vet att det fortfarande finns välaktiverade, trevliga schäfers.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men det är skillnad på att skälla och jaga efter och visa tänderna och morra! Min lappis skäller friskt på allt och alla och är ganska ouppfostrad på det sättet men den är inte aggressiv. Och det tyckte jag schäfern var. Och eftersom schäfern ska vakta matte ligger det i schäferns gener att hålla efter alla andra hundar som kan tänkas hota matte. Jag tycker att somliga ägare nästan är lite stolta över sina aggressiva hundar ibland ("han vaktar mig!"). Har man en hund som väger 35-40 kg måste man ha lite koll på hundens aggressioner.
Men som sagt, det är en trevlig hund när man är med den själv. Den är inte så tillgiven eller intresserad av folk då heller men den är absolut inte aggressiv då.
Det finns inga schäfrar på Leias dagis så hon är inte van vid den rasen. Jag frågade dagisägaren om hon haft schäfrar förut nångång, och det hade hon, en gång, ett kort tag. Men inte alls så många man skulle kunna tro med tanke hur många schäfrar det finns. Schäfrar kanske inte kostas på sånt eller så är det bara slumpen.
Eller så har de inte behov av hunddagis på grund av olika anledningar. :)
Stor familj, jobbar halvtid, arbetar hemifrån, har hundvakt i sin bekantskapskrets, anlitat privat hundvakt, förtidspensionär/pensionär… Min kompis som har en Jack russel åker hem till sina föräldrar med hunden innan jobbet så får de passa honom under tiden.
Hundar har för övrigt inget som ligger i generna som säger åt de att vakta husse eller matte. Gör en hund så beror det på något helt annat.

Jag tror inte att din hund ens vet om att hon och den där Schäfern är av olika raser, de ser nog bara varandra som hundar men det är möjligt att hon inte är van vid aggressiva elller hundar med mycket vaktinstinkt.
Jag måste säga att det var lite dumt att säga Har man en hund som väger 35-40 kg måste man ha lite koll på hundens aggressioner oavsett vikt, ras eller temprament ska man ha lika koll på sina hundar.
Jag tyckte att det var löjligt när grannens 12 åriga son blev livrädd och började stor grina så fort min 10 veckors samojed valp kom i närheten av honom, men för honom var det läskigt trots att hon var som en liten nallebjörn.

Men ärligt talat, måste man inte ha lite mer koll på sin stora hund än en liten?
Var på släktträff i helgen och en kvinna hade med sin pekineser. En liten svart sak som kutade runt och
a) skällde inte
b) välte ingen
c) skrämde inte minsta barn
d) satt i mattes knä eller famn långa tider utan att knota
e) hade ett halsband med imiterade diamanter
När hörde ni om de tre pekineserna som sprang omkring och bet pensionärer? (Detta gjorde tre schäfrar i förra veckan - usla ägare, jag vet).
Min jakthund Chapp ger sig på grannens höns om jag inte har koll på honom och hans jaktlystnad. Tvivlar på att pekinersern skulle ge sig på en höna. Hönan är ju större än han!

Jag anser att man ska ha lika koll på en liten hund som en stor och bara för att någonting är större betyder inte att hunden inte kan skada eller bli skadad av den saken.
Jag ser det som lika förfärligt varesig en chihuahua eller en rottweiler anfaller en människa eller någonting annat, de gör samma sak förutom att den lilla hunden gör mindre skada trots allt gör den samma dåliga beteende.
Ja men att schäfern blev förbannad först innebär ju inte att den var den enda som gjorde fel, jag tycker inte det är konstigt att den blir uppretad om en annan hund står och skäller på den och det är väl varje ägares ansvar att se till att man uppfostrat sina hundar? Även om hunden inte skäller pga aggressivitet så kan det ju lätt tolkas så av andra hundar,
Det var inte ens schäfrar. Det stod i artikeln att det var schäfrar men bilden visade något helt annat.
Gammelfar(våran Samojed) flyttade hit när han var "förbrukad" i hundgården. Jodo han gjorde bra ifrån sig där och med drag.
I början så utforskade jag olika promenadvägar i våra omgivningar och gick på ett par minor. Värst var det när Samojeden fick riktigt ta i efter två Schärfrar springer ut lösa ifrån en tomt som låg åt skogen till på baksidan. Han klarade av det också. Det har hänt 3ggr till att Schäfrar har attackerat först och han har ännu inte fått stryk.
Numera har han en vass Sambo(Akitan Teddie) som följer med på promenaderna.Dom bara sträcker upp på sig och kraftsamlar när dom ser en Schäfer. Om det är någon tröst till Leila så kan ingen av våra hundar med Schäfrar.
Antingen är det fel på Schärfrar eller våra hundar.
Jag funderade ett tag på vilken bild jag skulle bifoga och jag valde en sån som voffarna fnissar åt
Skylten var uppsatt på allemansmark där gammelfar vart överfallen första gången. Dom har numera flyttat någon annan stans.
#13 Nej, det säger jag inte.
Det här handlar väl mycket om ägarna. Att man som ägare läser av sin hund. Är hunden bara frustrerad för att kopplet är ivägen när den vill hälsa? Vill hunden egentligen ifrån den här läskiga situationen men matte/husse tvingar den kvar på grund av kopplet?

#14. Har aldrig sett en sån skylt med en lapphund (eller en pekineser för den delen…). En schäfer kan man skaffa om man vill skrämma bort sina medmänniskor. Jo, jag vet, hunden blir vad vi gör den till men jag tvivlar ändå på att en lapphund skulle bli en bra vakthund.
Kanske schäfrar har svårt för polarspetsar (samojed, lapp?). Hundar med hög svansföring och mål i mun, envisa och självständiga?
#16 Det här var inte ett skämt, -Samojeden är snäll och vill hälsa men möter han motststånd så.. Det är något han har i bagaget att dom där.. Dessvärre har han indoktorerat sin sambo(Akitan) att det är..
Bifogar ett foto på en bild på en riktigt stor och mörk Schäfer, fotodagen nöjde dom sig med att sondera terrängen på varsin sida om gärdsgården. Nåt år senare så small det till när hussen hade lämnat grinden öppen.. Det var då jag skrev till uppfödaren och frågade om dom hade fött upp Samojeden på anabola sterioder.
Nu är han gammal och har 2st Schäfrar nedanför sin gård i närheten och han gillar det inte.. Han har ju dock livakt(Akitan) med sig
.
Det hälsas till Leila(vilket tiken utav Bordier-Collie hette nere i Kapstaden).
#16 "Ursprungligen använd i renskötsel som vall- och vakthund, idag också en populär sällskapshund." - Rasstandarden för Finsk Lapphund
"Lapphunden är en gammal nordisk ras. Den är en utomordentligt tillgänglig och arbetsvillig hund. Dess egenskaper som vakt- och vallhund har tidigare gjort den mycket användbar inom renskötseln. Numera är rasen främst en allsidig sällskapshund som bl.a. lämpar sig för lydnadsträning, agility och vissa bruksgrenar. Lapphunden är läraktig, uthållig och tålig och den har en päls som ger gott skydd mot väder och vind." - Rasstandarden för Svensk Lapphund
Varför skulle en Lapphund inte kunna vara en vakthund, har dom verkligen förlorat så mycket av sitt ursprungliga användningsområde?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Jo, lappen vaktar men på sitt eget vis. Den håller koll på sin omgivning och skäller om nån närmar sig, men om någon kommer in på gården dränker den inkräktaren med pussar. I allafall Leia. Man kan väl säga att den är en varningshund kanske. Den har också utseendet emot sig, den ser helt enkelt så väldigt gullig ut, kan nog inte skrämma en bebis. En skylt med "Här vaktar jag" och en bild på Leia skulle vara komiskt.
#19 Jag tror fortfarande inte på att en lapphund skulle dränka en inkräktare med pussar, dom vi säger okej, som vi släpper in, dom blir dränkta, men inte en misstänkt figur som bryter sig in på natten. Men då har jag å andra sidan testat min gamla (svenska) lapphund genom att närma mig honom på ett "misstänkt" sätt, för att se hans reaktion, och han har varit beredd att försvara mamma, tills han sett vem den konstiga figuren är.
Och så har jag sett min nya (svenska) lapphund morra på en av katterna när hon ville in en natt, för hon trycker på handtaget och det tyckte han lät misstänkt. Det var först när jag sa åt honom att det var okej (och släppte in katten) som han gick och lade sig igen och då pratar jag om en gudasnäll hund.
Det är därför jag inte riktigt tror på att en lapphund inte är någon bra vakthund.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Den svanska lapphunden är skarpare tror jag. Jag kommer ihåg ett möte med två svenska lapphundar innan jag själv skaffade hund. Det var i skogen, matten och jag ingick i ett gäng som skulle titta på en grej i skogen. Jag kommer så väl ihåg dessa ettriga, skälliga små svarta pälsbollarna! Men skillnaden mot min hund är att dessa två inte pussades det minsta. Man kanske kan säga att de var bättre uppfostrade än Leia, som ska pussa och hoppa upp på alla hon möter. Leia hälsar handgripligt och för det mesta gillar folk det. Kanske är det också för att hon är så ung, 13 månader.