Ställa ut Siberian Husky
Hej!
I början av Juni ska börjar jag träna 2 stycken huskys inför utställning, ska även ställa ut. Båda hundarna är Ljusbruna m vita tecken, den äldsta är lite över ett år och den yngsta är 2 månader.
Jag har stor erfarenhet av att ställa ut men aldrig Husky, har läst Rasspecifikationen.
Är det något viktigt man ska tänka på? Ska de stå på något speciellt sätt?
Tacksam för hjälp
P.s - Ställer ut alla hundraser.

Ska de ställas på SKK utställning ska de säkert helst badas, fluffas med fön och sen ställas med en aning utdragna bakben.
Kika gärna innan på hur de andra ställer sina, om du hinner. Kan tipsa om att titta på bilder hos ex bedarras och wolfmarks kennlar, då de har massor av foton på snyggt uppställda sibbar.
Ska de ställas på SPHK, ska de badas och borstas, men se upp så att pälsen inte blir för fluffig och mjuk, då får du avdrag, då det ej är rastypiskt.
Jag brukar låta mina ställa sig själva, och bara kollar om de står vettigt med fronten. Hamnar framben knasigt, kan jag räta till dem. Ställer de sig knäppt med bakdelen, tar jag ofta ett steg till bara, eller backar och går fram igen. Rätt konstruerade hundar ställer suig ju snyggast själva, anser jag. Sen vinner man självklart på att hanlda dem rätt…
Det är steget, den flytande traven, som är viktigast. Se till att de kan springa på snabbt och flytande utan hopp och trams.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 - Tack för tipsen! Jag brukar också min hund ställa sig själv men som du säger med bakbenen så kan man hjälpa till eller ta något steg fram/bak.