Bestraffning
Bestraffar ni era hundar när de gör fel? I så fall hur?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Den enda bestraffningen min får är nog att jag tar bort det den vill ha. Är det en hund den drar efter så går vi åt ett annat håll eller backar, är det en macka den vill ha så försvinner mackan. Jag har ett väl fungerande nej (hitills i alla fall ;) ) som jag bara behöver säga mjukt för att han ska sluta med det han håller på med.
Jag kan sätta time out på Sting då han skäller efter Mira eller katten, då är "bestraffningen" att få sitta i buren några sekunder och sen släppas ut igen.

Hmm, jag försöker så gott jag kan att aldrig köra med positivt straff, men jag är bara människa.
Är det tajfs eller bråk på gång i hägnet river jag i med rösten om det verkar vara allvar på gång, eller med förmanande ton om de bara behöver dämpas. Ett nej kommer över mina läppar då och då, oftast milt och lugnt. Eller arga bröl om jag inte hinner tänka.
Ibland fångas vederbörande in och hålls fast en stund för att varvas ner.
En som bråkar och inte vill ge sig får inte vara med, så enkelt är det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kan inte komma på något tillfälle då jag medvetet bestraffar hunden. Ibland säger jag nej i lugn ton och hon lyssnar oftast men inte alltid. Ibland tappar jag tålamodet med henne, men oftast är det för att jag för tillfället är obalanserad, tex trött eller hungrig. Då kan jag gorma på henne lite innan jag kommer på bättre tankar. Hon verkar inte ta åt sig så mycket då… hon har ett stort tålamod med mig!
Jag har för länge sedan slutit fred med Leia, jag bestämde mig för att inte vara en sådan som skriker och rycker i sin hund. Då fick hon hellre vara lite busig och jobbig. För det mesta håller jag det löftet och har tålamod med henne.
Nu när jag känner min hund bättre kan jag vara mer konsekvent. Har jag ont om tid tex, så håller jag henne i kortare koppel så hon inte kommer åt att hoppa eller gräva efter sork. Hon får hoppa efter sork vissa promenader men inte alla. Jag begränsar henne men har slutat att förvänta mig att hon ska begränsa sig själv, helt enkelt. Hon är gjord för sorkjakt och så är det bara. Vill jag inte att hon ska hoppa ofter sork kan jag inte bestraffa henne, utan istället göra det omöjligt för henne när det inte passar mig! Annars skulle jag och Leia bo på en åker och hoppa efter sork hela dagarna… Men matte måste gå till sitt jobb ibland!

Jag brukar säga nej eller fy om jag måste ta i med rösten annars är det uteslutning av leksak som gäller.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Tycker ni att en tillsägelse är detsamma som bestraffning måste jag ju då fråga?

Jag tänker i termerna postivit förstärkning, negativt straff, positivt straff negativ förstärkning, och då är ju en tillsägelse ett positivt straff.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 Då är jag med på vad du menar 
Det händer inte ofta. Den enda bestraffning jag kommer att tänka på är om Bino ligger och försöker tugga sönder sin leksak. Lyssnar han inte när jag säger till honom att inte göra så med ett "nej", så tar jag leksaken och gömmer en stund.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Tokryck - Helt OT, men vilken himlans fin bild du ser ut att ha som Avatar! Kan du lägga upp den i ett inlägg?
:)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Försöker att förebygga snarare, men man är som sagt bara människa och ibland blir det både hårda tillsägelser, "koppelryck" eller fasthållning. Bestraffning kan ju vara så enormt mkt om man tänker efter och en uteblivning belöning kan för vissa känsliga hundar vara en bestraffning hård som någon.