Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: övrigt
Läst 1739 ggr
DesK
0

Snart krävs det licens

Efter Danmarks beslut att förbjuda kamphundar går nu EU-kommissionen vidare med ett krav på licens för att få äga en spets eller urhund.. Ännu är det dock osäkert hur utbildningen för att erhålla licensen ifråga kommer att utformas. SKK utreder för närvarande hur detta kommer att påverka hundhållningen i allmännhet i Sverige. Lagen om licens för ägare av spetsar eller urhundar väntas träda i kraft vid kommande årsskifte.

/Désirée

Vosjes
0

April skämt?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

SaraC
0

Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
0

OskyldigFlörtTungan ute

/Désirée

SaraC
0

Licens är ju inte rätt väg, men egentligen är det ju inte en urbota dum tanke. Många hundar i den här gruppen är speciella och behöver ägare som är förberedda på vad hundarna kräver/hundarna beteende innan de ger sig på en hund ur gruppen.

Vosjes
0

Det är mycket sant.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

DesK
0

#4 Jo det är jelt riktigt men det finns ju många hundraser som inte tillhör gruppen som har minst lika speciella behov. Min luring med licens är som sagt inte rätt våg men det är inte förbud av vissa raser heller. I nuläget är det upp till varje uppfödare att noga informera om rasen de föder upp, frågan är vad man för övrigt kan göra istället för att införa licens?

/Désirée

SaraC
0

#6 Ja, visst finns det det. Och många skulle behöva mer kött på benen innan de överhuvudtaget skaffar hund alls för den delen.

chapp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Obligatorisk valpkurs? Kommer ihåg den valpkursen vi var på, där var en mogen kvinna med en schäfervalp. Valpen var 5 månader men gick loss på 25 kilo. Hon nästan skröt om hur den börjat göra utfall mot folk när hon var ute på promenad, "han har redan börjat skydda mig" sa hon stolt. Alla småhundsägare på kursen bet sig i läppen och krävde koppeltvång för schäfervalpen under kursens gång. Instruktören sa lugnt: vi får nog träna lite på det där med att hälsa…

Vattnadal
0

Jag är skeptiskt till obligatorisk kurs, vem skulle hålla i den? Någon som lär ut att vi måste hålla hundarna på mattan, rycka och alfarulla dem så att de inte tar över, eller någon som kör med helt andra metoder?

Tyvärr avlivas massor av hundar pga ledarskap, så jag ser nästan hellre att vanliga svenssons, som inte är hundnördar, inte går kurs eller lör sig alls, än att ta in för mycket skit. En golden (tog en vanlig ras som barnfamiljer skaffar) som alla leker med när den är valp, sen får den i alla fall rastningsprommisar, vara lös på tomten, leka med barnen od, delar sina ben och leksaker med småbarnen, sover i sängen med ett barn är nån sorts självutnämnd barnvakt oftast, är nog lyckligare av ett sånt liv, än om familjen börjar koppelrycka, plockar av den saker för att visa ledarskap, den får inte längre vara i sängen, inte gå före genom dörren osv osv.

Sen är många av raserna i grupp 5 olämpliga för ett sådant liv (somk golden ovan), medan andra av urhundstyp är perfekta. Byhundarna har ju varit barnvakter åt människorna sen tidernas begynnelse, så ett sådant liv är säkert mer rätt för dem, än att bo hos en hundnörd som ränner på klubben ofta.

Ha ha, vimsigt, är trött!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chapp
0

Men är det inte skillnad på en golden, inköpt som snäll och go sällskapshund, och en schäfer, inköpt som nån slags skrämselhund ("min hund skyddar mig"). Det är mer mattes attityd än schäferns förstås, men schäfern har skyddandet i sig och det måste hanteras väl. Jag har mött en del otrevliga schäfrar faktiskt, varför de har blivit så och vad man bör göra åt det vet jag inte riktigt. Varför överhuvudtaget skaffa en hund som man ska skrämma sina medmännniskor begriper jag inte. Om det inte är krig!

Annars håller jag med dig. Jag och Leia avslutade kursen efter en gång!

[hamster-expert]
0

Jag tycker att stora spetsar kanske kräver licens, men inte små och lättlärda spetsar som japansk spets och samojed eller kleinspitzar, även om de kan bli små monster hundar ;)

Min hunds hundras volpino italiano behöver inte heller en så erfaren hundägare.

När jag säger stora spetsar så tänker jag på ryska björnhundar och akita hundar.