Vavvan största hundrasen
SKK:s statestik för 2010 har kommit och faktiskt, chihuahuan är, om man räknar både hårlagen, den största resen i Sverige. Om man räknar hårlagen var för sig är det labben som är störst. Den har gått om schäfern på listan. Bland spetsarna är det jämtarna (4:a) och gråhundarna som finns på topp-20. Samt huskies (plats 20), vilket förvånar mig. Finns det så många som håller på med hundspann i Sverige?

Finsk lapphund är 2000-talets raket! Från 245 valpar år 2003 till 599 valpar 2010. Visste väl att de är oemotståndliga!

Pratade med vår uppfödare om det i veckan, att huskyn klättrat uppåt. Trist, för det har nog inte ökat på antalet som pysslar med drag. Det är troligen så illa att det är sällskapshundar inom rasen som ökat, och det är jättetrist!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag såg det jag med. Håller på med en artikel om rasstatistiken för gruppen till sajten, samt en för alla raser till Hundar iFokus.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kul med en artikel.
Jag gissar att vissa raser ökar för att de är så trevliga och mysiga! Tex finnen. Jag vet att jag talar i egen sak nu, men finnen är ju varken spektakulär (som huskyn) eller supersnygg. Den är en allround-sällskapshund för aktiva motionärer, gissar jag.
Det är ju på gott och ont att en ras ökar. Det snackas ju en del när det gäller finnen att det är vissa färgställningar som folk är ute efter och som blir populära. Just nu "domino". Man väljer hund efter färgställning alltså! Och uppfödningsfolket, en del av dem, skyndar sig att tillfredställa den efterfrågan.