Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: övrigt
Läst 5207 ggr
kerstinjo
0

Amerikansk varghund???

Har ett par vänner som nyligen köpt en American Wolf Dog via Blocket för 3000:-

Jag har aldrig hört talas om just Amerikansk Varghund och frågade om den var renrasig. Oj, visst var den det och utan att fråga vidare så tänkte jag att de lurats köpa en hund utan stamtavla.

Var inne på SKK sida, men där fanns inte ens rasen, så jag Googlade och hittade Huskyliknande hundar.

M.a.o. så är de inte godkända av SKK.

De har köpt hunden för att den ska vara lättlärd. Men jag börjar tro att de köpt "grisen i säcken".

Vad säger ni som vet?

Och vad är det för skillnad på svensk o amerikansk varghund?

Kerstin 

kerstinjo
0

Hittade sidan därifrån valpen kommer. Am. Varghund

Importen av två varghybrider.

"Den enavar 85% varg,den andra 65% varg.Dessa korsades med vit långhårig schäfer och Malamute. Rasen kännetecknas,förutom vacker extriör också av stor klokhet,(vargen har större hjärna)."

Herregud, vad håller de på med?

De som köpte valpen har också blivit tillsagda att mata den med rått älgkött och liknande!!!!!!!!!!

Kerstin 

smurfan-13
0

Eh… Så alla am. varghundar härstammar från två individer som importerades på 80-talet? Har de inavlats eller helt enkelt blandats ut m svenska polarhundar & schäfrar under årens lopp undrar jag? Har de inavlats lär de knappast vara friska och har de blandats upp m andra raser är de väl som vilken jävla skräpblandras som helst. Lurad är iaf vad jag skulle kalla valpköparen oavsett.

smurfan-13
0

Eh, de verkar ju ganska så kraftigt inavlade måste jag säga :(

Valparnas stamtavla.
Ylva-----------------Zeke
Gullan----Tjabo--------------------Marta---Hambo
Varja---Rin-Tin-----Marta--Rin-Tin------Varga--Rin-Tin----Gullan-Rin-Tin.

Gullan är mormor och farfars mor, Marta är farmor och morfars mor, Rin-Tin ärsamtliga far- & morföräldrars far!! Och sen kan man ju fråga sg om Varja och Varga är samma hund, för isf är farmor och mormor systrar… Oavsett så är det ju ganska gräslig avel!!

kerstinjo
0

#3 Håller med dig, det är fruktansvärt oseriöst och jag får rysningar bara jag läser deras hemsida.

Kerstin 

Vosjes
0

Men vad nu? Det där lät inte trevligt - lite för hög inavelsgrad för min smak. Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

DesK
0

Det finns väl någon här på sajten som har nån sån hund, kanske kan h*n ge oss klarhet i detta. Det låter ju högst oseriöst som det ser ut i era inlägg.

/Désirée

Vattnadal
0

Det där med älgkött, är ju frågan hur de menar. Om de menar att det är vargar som ska äta viltkött, är det trams. Menar de att de bör barfas för att få bäst, är det toppen. Men då ger man inte bara muskelkött, utan måste läsa på och jobba lite för att få kosten att fungera.

Skicka dina vänner hit, samt kanske till barf.ifokus, så kan de får lite hjälp.
De har troligen fått höra att de måste vara hårda flockledare oxå, vilket jag anat mig till från diverse hemsidor av folk med svensk varghund. Är man för hård med en tuff ras/hybrid finns det en stor risk att de slutar ta skit och biter tillbaka. De lägger sig ju på den aggressionsnivå familjen håller. Är den hög och hård, blir hund/hybriden oxå sån, tyvärr.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter