SPETSägare - se hit! :)
Har gjort en likadan tråd i hundar iFokus, men bara om pomeranian. Men tänkte att jag skulle göra en likadan med om spetsar eftersom jag skulle vilja veta mer om spetsar i allmänhet.
Hejsan! 
Just nu söker jag efter spetsägare som är intresserade av att berätta om sina små spetsar. I framtiden är mina planer att föda upp hundar. Än är det lång tid kvar men jag VET att jag ska föda upp spetsar eftersom jag har två älskade spetsar hemma. Nu vill jag veta en massa om just DIN/A spets. Skryt är alltid välkomment! 
Detta skulle jag vilja veta:
- Hur hunden är i sättet
- Ev. sjukdomar och "fel"
- Vad h*n används till
- Vilken kennel h*n kommer ifrån
- vilken ras det är
- Pälsskötsel
- Äter hunden mycket/lite
- Mankhöjd och vikt
…och mycket mer.
Om du ställt ut hunden skriv gärna om hur det gick, varför det gick som det gick och så vidare. Vill verkligen lära mig en massa om era spetsar. Glöm inte att bifoga en bild. 
Ni får gärna skicka PM också om det känns bättre.
Jag har en Japansk spets, Eros. Han är 12 år gammal.
Hur hunden är i sättet
Glad, sprallig och gosig. Mycket personlighet och egen vilja. En mattegris som alltid är med på det man hittar på.
Ev. sjukdomar och "fel"
Inga
Vad h*n används till
Sällskap och lite alla möjliga aktiviteter på hobbynivå. Tidigare avel.
Vilken kennel h*n kommer ifrån
Vilken ras det är
Japansk spets
Pälsskötsel
Borstar mest runt halsen och nacken där pälsen är som tjockast, kanske en gång i månaden. Resten borstar jag främst när han fäller, för att hålla efter hårbollarna lite åtminstone. Badar honom 1-2 gånger om året.
Äter hunden mycket/lite
Han äter vanligtvis 500 g Klass/dag. Är en riktig tarvgök som äter precis allt man ger honom.
Mankhöjd och vikt
39 cm och 10 kg
Eros är utställd några gånger, dock inte av mig. Har varit på gång att anmäla oss till någon utställning ett bra tag nu men har inte fått ändan ur än 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vilken sötnos. :) Jätte fin. Tycker du ska ställa ut honom! :D tack så mycket föresten. :)

**Hur är hunden i sättet
**Mycket personlighet och envishet men för övrigt en riktig kelgris.
Ev. sjukdomar och "fel"
Räknas livmodersinflammation som sjukdom?
Annars är hennes "fel" att hon är lite beige runt öron och
lite för ljus nos.
**Vad h*n används till
**Sällskap och hobby aktiviteter men var
tilltänkt utställnings/avels hund.
**Vilken kennel kommer h*n ifrån
**Vitbjörnens kennel.
**Vilken ras är det
**Samojedhund.
**Pälsskötsel
**Borstar runt hals,nacke och rumpan mest ibland svansen
då våran marodör älskar att sitta i lera annars vid fällning.
**Äter hunden mycket/lite
**Det beror på vad man menar med mycket eller lite men
eftersom hon är en större hund äter hon väl mycket?
**Mankhöjd och vikt
**Bra fråga! Måste mäta och väga henne snart igen dock
är hon lite överviktig.
Hon är utställd en gång och det gick sådär, hon kom inte vidare då hon hade ca ett halvt kilo övervikt enligt dommaren och sedan fick hon sin livmoderinflammation och då tappade vi intresset.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#3: Åh, så vacker. Har länge fascinerats av samojeder. :)
Tack så mycket för svaret. :D

Livlig, social, lekfull (kan ha något att göra med att hon är 9 månader…), mjuk och skön att ta i, vacker att se på, lättlärd men självständig.
Inga sjukdomar el fel!
Sällskapshund
Maywinds i Vallsta
Finsk lapphund
Pälsen har skött sig själv hittills, en underbar tjock päls, en rejäl dammvippa till svans som på Leia är tvåfärgad, mycket effektfullt
Jag barfar Leia och hon gillar att äta köttiga ben, kanske 500 gr/dag
45 cm i mankhöjd, 17 kg som vuxen

Bilden på avataren är Chapp, Hedehund, inte Leia…
Chapp är en mycket lugn hund, mycket tillgiven, helt inställd på att ligga i soffan med huvudet i någons knä eller att kuta ut i storskogen och jaga ekorre eller något ännu större. Han har stora kajal-markerade ögon som kan få det hårdaste hjärta att smälta. Blir då och då anklagade för att vara varg. Lydnad och tricks är inget för Chapp.
Har haft en parasit en gång, annars inte ens försäkrad…
Jakthund (älg) fram till 4 års ålder, därefter förtidspension
En familj som har tagit fram just denna ras, familjen Nordström i Hede
Hedehund
Barfas, äter inte jättemycket för sin storlek dock
Mankhöjd aldrig mätt, väger nu ca 30 vilket är några kilon för mycket
#2 Tack så mycket! Ska inte du presentera dina hundar också? 
#7: Jo, det måste jag ju göra. ;)
På bilden ser ni, till vänter, Bouncy (Drakedram Bouncing with the devil) och, till höger, Nellie (Leiionspitz Naiva).
Nellie (den stora hunden på bilden) är våran första hund, en eurasier på 5 år. Hon är jätte härlig och snäll. Men kan vara lite småsur ibland. Hon gillar inte att gosa och är inte "en hund" utan mer mänsklig. Hon har en sådan personlighet och förstår jätte bra. Hon var jätte lätt lärd som valp vilket har underlättat väldigt mycket. Hon älskar att springa i skogen och leka ute på gården i snön. Men hon sover helst länge på morgonen, vilket är jätte skönt. Man slipper alltså ta en tidig promenad med henne.
Bouncy (den lilla hunden på bilden) kom till oss för ca. 3 veckor sedan eftersom hon gått i "pension". Hon är 7 år och en pomeranian från kennel Drakedram. Hon är sockersöt och älskar att gosa. Hon är en supertrevlig och social pomeranian och inte alls skällig som vissa tror att pomeranian är. Hon skäller faktiskt inte alls. Eftersom jag inte haft Bouncy så länge än, så är det lite svårt att beskriva henne. Jag håller fortfrande på att lära känna henne.
Enda "felet" på Nellie är patella luxation, vilket är väldigt vanligt på båda raserna. Det är faktiskt nästan precis samma raser i dem båda. Enda skillnaden är att pomeranians har blivit "neravlade" till sin storlek. Nellie har fått simmat på hundrehab för problemet och det har blivit mycket bättre.
Både Nellie och Bouncy "används" som sällskapshundar. Mysiga promenader, slöa och busa. Bouncy har tidigare varit avel- och utställningstik men nu ska hon få vila och slappa sina sista år hemma hos mig. Nellie har vi kört lite agility med, men eftersom hon har patella luxation så ska vi köra cavaletti istället.
Bouncys päls kräver mer skötsel än Nellies eftersom hon är mycket fluffigare och lättare får tovor. Nellie behöver inte borstas mer än någon gång i månaden eftersom hon nästan aldrig får tovor eller liknande. Bouncy borstas ungefär varannan vecka.
Bouncy är superlite, men det kanske ni förstår eftersom hon är så liten. 2-3dl om dagen. Sen räcker det för henne. Nellie äter lite mer, men inte speciellt mycket hon heller. Ungefär en halv, stor matskål om dagen.
Bouncy har jag varken mätt eller vägt sedan hon kom hit eftersom det inte var sålänge sedan. Men ska göra det såsmåningom. Men skulle tro att hon väger ca 2,5kg. Nellie väger ungefär 26 kg, ett kilos övervikt, hehe. Mormor proppar in henne en massa dumheter även om hon inte får, men det kilot ska bort. Hon är ca. 45cm i mankhöjd, det var ett tag sedan jag mätte henne. Det borde man kanske göra lite oftare.

Fina hundar! Jag känner också en pomme som inte skäller så mycket.
Vilka fina hundar ni har allihop!

Jag håller med SaraC.
Vilka fina hundar ni har!
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Har 3 st Eurasier i åldrarna 5, 1,5 & 1 år, men har haft rasen sedan 2005.
Rasen är väldigt lätt att ha och göra med, är väldigt nöjd att få "bara" vara med på det du tycker är kul! Är väldigt lätta att träna som valp men kan vara lite envisa i bland
.
Tränar lydnad, åker på utställningar och ska förhoppningsvis ha min första kull i mars. Har provat även agility och det tyckte hundarna var kul även om vissa hinder kan vara lite läskiga. Även rally lydnad har vi provat och den träningsformen känns som om det passar rasen väl.
Pälsen är mycket mer lättskött än vad man kan tro. Är det grus ute så bara "ramlar" det av när de kommer in och torkar upp. Behöver sällan borsta och inga tovor, men man borstar ju gärna ändå ibland.
Rasen är väldigt frisk för att vara så ung, men det finns några fall av nedsatt sköldkörtelfuktion och EPI. Även Patella luxation(inte så vanligt som det låter enl tidigare inlägg).
Rasen skall vara reserverad men detta är ett mycket svårtolkat ord, en hund får aldrig vara så rädd att den får ett flyktbeteende men det är ok att den kanske inte går fram direkt och hälsar utan backar ett steg.
På många sidor på nätet läser jag att de inte kan lämnas ensamma och det gör mig ledsen för det är klart att det går, men det kräver ensamhetsträning precis som med vilken ras som helst!
Är mer än nöjd över rasen och skulle om platsen och tiden fanns ha många fler i mitt hus!
#12 Åhh, vilket gäng! Så fina!
#12. Åh så vackra! Älskar eurasier. Dem är inte "hundar" utan så mänskliga och vackra. :)