Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettvalpar
Läst 3879 ggr
[fannyerika]
0

skäll?

Hej

• jag undrar hur mycket era spetshundar skäller?
  • är det svårt att träna bort?
  • Hur ska man träna bort de?
  • När ska man börja träna bort de?

Jag är nämligen sugen på att skaffa en spets, men jag vet inte om de andra i familjen kommer att acceptera en hund om den ska skälla hela tiden, drf tycker jag det är viktigt att träna bort det.

Vosjes
0

Det beror på vad du menar med skälla hela tiden.
Så vitt jag vet skäller de en del vilket går att träna lite med men en hund ska prata ibland.

Min Samojedtik skäller inte så mycket, förutom när hon vill någonting.
Nja, jag lär mina hundar vad skall betyder först och sedan tränar vi på vad tyst betyder vilket har fungerat för våran spets/samojed.
Det är väl bara att träna sakta men successivt från att valpen känner sig trygg.

Kom ihåg att alla ska ha rätt att prata ibland, spethundar har bara lite extra att prata om. Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[fannyerika]
0

jag menar självklart att hunden ska få skälla, men inte hela tiden så att det blir jobbigt.  vet du/någon en bra hund bok om trix och träningstipps, hur man ska vänja och inte vänja hunden med saker?

Vosjes
0

Det beror ju på vad som är jobbigt för just er men lika väl som man tränar hunden att inte kissa inne osv lär man en hund enkelt att inte skälla på allt och hela tiden.

Nja, jag läser inte så många böcker om hundar så mig kan du inte få tips av.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[fannyerika]
0

okej tack för svarGlad

chapp
0

Är spetsar verkligen skälligare eller är det alla stackars jämtar/gråhundar som står i hundgård dag efter dag som är understimulerade och därför torrskäller och inte kan sluta. Min lapphund skäller emellanåt men aldrig torrskäller hon. Hon skäller mest när hon är osäker, tex vid hundmöten på långt håll.

Men hon är bara 9 månader ännu och jag tror hon ska komma tillrätta med den typen av skällande.

Däremot har hon an massa andra ljud för sig, hon pratar med mig.

[fannyerika]
0

jag vet inte, men jag har fått den uppfattningen. därför när man pratar om spetsar är det många som säger ''' onej vad skälliga''  men det är kanske som du säger, att det är många hundar som skäller p.g.a understimulation.

chapp
0

Det är ju mest spetsar som står i hundgårdarna… en och annan drever oxå. När man går igenom en norrländsk by hör man hundarna stå och skälla i sina hundgårdar, jämtarna och gråhundarna, hundgårdarnas "proletariat".

SaraC
0

Min spets har aldrig varit skällig. Får ofta kommentarer om det, "oj, vilken snäll spets som inte skäller" och annat i den stilen. Han skäller när någon ringer på dörren och ibland vid andra tillfällen när han känner att han måste larma, som till exempel om någon misstänkt går förbi utanför gården. Samt när han blir riktigt glad, till exempel när jag kommer hem från jobbet.

Jag har aldrig gjort något särskilt, har tränat (och tränar fortfarande till viss del) hundmöten men det har varit mest för att han ska kunna passera helt utan att reagera överhuvudtaget, han skäller oftast inte men blev/blir väldigt ivrig. Samt att jag på en gång lärde in "tyst" och det använder jag när jag tycker han sagt till tillräckligt när någon ringer på dörren, för säga till vill jag att han ska få göra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[fannyerika]
0

okej, men det låter ju jätte bra, jag tänkte självklart gå valpkursen och ''träna med andra hundar'' och lära hunden tyst och nej. Jag hoppas verkligen att det blir bra.  :)