tysk spets/mittelspit/Kleinspitz/pomerian
Hej och hjälp!
Jag ska köpa valp till sommaren, och jag funderar på en mittel eller kleinspitz. Jag har läst och läst om rasen, men jag har några frågor som jag hoppas ni kan besvara.
- Tror ni rasen skulle fungera som gårdshund?
- Är det något viktigt man bör veta om rasen?
- Går det att träna bort allt skällande?
- Finns det några vanliga sjukdomar i rasen?
- Är rasen trevlig mot människor?
- Hur mycket motion behöver den ?
- vad kostar en valp ungefär?
Hoppas någon kan hjälpa mig 
Jag vet inte hur mycket skillnad det är mellan de olika rasvarianterna, men lite skiljer det sig nog. Kommer ge dig ett svar utifrån min erfarenhet om pomeranian, eftersom det är den enda av de tyska spetsarna jag har någon egen uppfattning om.
Tror ni rasen skulle fungera som gårdshund?
Vad menar du med gårdshund?
Är det något viktigt man bör veta om rasen?
Pomeranian har problem med patella men det finns inga förbud mot att använda hundar med patella i avel. Personligen skulle jag inte köpa en sådan hund ändå, utan skulle leta efter en pom med patellafria föräldradjur.
Går det att träna bort allt skällande?
Allt skällande vet jag inte om det går att träna bort och det tycker jag inte att man ska heller. Skall är ju ett av hundens uttryckssätt och det tycker jag inte att man ska ta ifrån dem, även om det självklart är att föredra att lära in att sluta skälla på kommando.
Har du träffat några tyska spetsar? Tänker om det är din egen uppfattning att de är skälliga eller om det är något du hört.
Finns det några vanliga sjukdomar i rasen?
Patella och dåliga tänder/tandproblem är de problem hos pomeranian som jag känner till.
Är rasen trevlig mot människor?
Ja. Jag var med och hämtade min kompis pomeranian hos uppfödaren och då fick vi träffa alla hennes pommar. De kom alla flygande mot oss och skulle pussas och gosas, trots att vi var helt okända för dem. Min kompis pom är väldigt social och har lätt för nya människor, även fast han är en riktig mattegris.
Hur mycket motion behöver den?
Även om de är små så orkar de mycket mer än vad man tror! Just kompisens pom går oftast minst en promenad på cirka 1 timme varje dag.
Vad kostar en valp ungefär?
Cirka 15 000 kr.
Med just pomeranian är det väldigt vanligt med oseriösa säljare, upptäckte vi när vi letade valp åt min kompis. Många säljer "pom"valpar utan stamtavla för 10 000-20 000 kronor.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Skulle råda dig att fråga en uppfödare på rasen om det,Mitteln kan jag tipsa dig om en kanonbra uppfödare,pm,a om du vill veta mera..