Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 10459 ggr
MoaW
1

Rasfunderingar, eurasier?

Heej!

Jag funderar på rasval. Nästa hund för mig planeras typ 5 år fram i tiden, möjligtvis 3 år. Jag har alltså ganska mycket tid på mig, men jag gillar att vara väl förberedd och läsa på Flört

Nu är det så att jag har nog kommit fram till vilken ras jag vill ha, en eurasier! Men jag vill ändå höra från lite kunnigt folk om ni tror det kommer passa? Glad

Jag vill ha en hund som är lugn, trygg och stabil i temperamentet. Det är ju såklart olika individer, men vill ändå ha  en ras som är stabil överlag. Det pga. att jag nu har en hund som jag fått jobba massor med pga. "mentala problem" eller vad man ska säga.
Jag vill inte ha en hund med massor av pälsvård, men gärna mycket päls (går inte riktigt ihop där va ? Flört) Gärna bara borsta nån gång i veckan.
Jag vill kunna träna agility, freestyle, rallylydnad och tricks med hunden, men vill ändå inte att den ska kräva jättemycket. Alltså träna för skojs skull, inte för tävling.

Jag går såklart promenader varje dag, långpromenader några gånger i veckan. Och där anpassar jag mig också givetvis efter hunden, min nuvarande hund hatar promenader, så då blir det inte så mycket Tungan ute

Jag vill gärna att hunden är social med familjen, alltså en hund som gärna är med, ligger i soffan osv. Men den får gärna vara reserverad mot andra, det ser jag som ett plus. Bara det inte blir överdrivet mycket.

Tror jag ått med mina krav där, vad tror ni? eller finns det nån annan ras som skulle passa?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

KickanW
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utifrån det du skrivit tycker jag att eurasier låter som ett lämpligt val!

Jag är eurasierägare sen ett drygt år tillbaka, fråga gärna!

MoaW
0

skönt att höra ;D

Jag glömde en sak! Har nu en tik som är nästan 60cm hög, väger 27kg. När hon kastar sig är det precis att jag kan hålla henne. har hänt att jag tappat henne pga. att hon är starkare än jag. Nu är ju tanken att hunden inte ska kasta sig, men man vet ju aldrig vad som kan hända, därför vill jag vara säker på att jag kommer kunna hålla min hund om nåt skulle hända. Vil därför gärna att hunden är liite mindre än så, men hos eurasiern har jag läst lite olika ang.storleken? Det är en tik jag är intresserad av.

MoaW
0

måste ju tillägga, jättefin hund du har Skrattande

exa1
2

Tycker att eurasier verkar vara ett bra val för dig! Har själv haft rasen sedan 2005 och föder nu själv upp. Har två tikar och en hanhund hemma just nu. Eurasier kräver inte så mycket mental träning utan är väldigt nöjd med att få hänga med på just det som du tycker är kul att göraSkrattande. Jag har provat på både lydnad, agility, rallylydnad och viltspår. En tik är oftast mindre i storlek och vikt än en hane vilket gör den kanske mer lätthanterlig just så som du menar. Den älskar alla i familjen och våra vänner blir dens vänner också. Vi har tre barn i olika åldrar i huset så här rör det sig många barn och vuxna jämnt. Du får gärna fråga på om det är mer du undrar över!

Hemsida

KickanW
2

#2: Min tjej väger ungefär 20-22kg och jag har inga problem att hålla henne om hon rycker mot något (en fågel i en buske osv.) och då är jag ganska liten och svag. Det gäller väl mest att vara beredd för om man inte alls håller i kopplet kan ju nästan vilken hund som helst slita sig. Men håller jag emot är det inga problem!

Det jag läst om eurasier och som stämmer bra överrens med min erfarenhet är just att de är så anpassningsbara - Novaya kan utan problem vara aktiv en hel dag med långa promenader i djup snö och massor med arbete, men hon kan också utan problem ha en helt inaktiv dag med inget arbete alls. Det passar mig väldigt bra eftersom jag kan vara hemskt lat eller ha mycket plugg vissa dagar men kan gilla att vandra i fjällen eller ha riktiga fridluftsdagar ibland också!

MoaW
0

åhh det känns som den pefekta hunden för mig! Ju mer jag läser, ju mer längtar jag Flört Det är ju några år kvar, så det blir en lång väntan, haha!

Men jag har att göra medans jag väntar, har tänkt utbilda mig till instruktör. Då kommer det ju bli lite varierande för vovven, så det som du skriver #5 låter jättebra, att dom är anpassningsbara. För vissa dagar kommer hunden vara med på jobbet som visningshund och jobba, vissa dagar vara med men ha passivitet osv.
Jag måste också jobba mycket med den hund jag har nu, eftersom han inte gillar andra hundar. Det är väl mest honom det hänger på hur dags jag kan skaffa nästa vovve. Plus att jag måste ha flyttat hemifrån.

MoaW
0

Det är en till sak jag funderat på. Har ju hört att hundar av urhundstyp skiljer sig från andra hundar. jag undrar på vilket sätt ni har märk av det, om alls?

sara7012
0

Jag hade en eurasier som tyvärr blev sjuk. Han vart bara två år =(

Jag har bara träffat honom och uppfödarens hundar så kan ju inte prata för hela rasen utan bara för min kille. Han hade jätte svårt för nya människor. Han skällde på alla som försökte hälsa och fick panik om någon främling försökte ta tag i honom. Han hade speciellt svårt med barn. Vi jobbade massor med de men hann tyvärr inte få ordning på problemet.

Våran Hannibal va ett yrväder ute full fart helatiden. Ganska ofokuserad men sen va han ju ung också. Inne va han hur lugn som helst. Dock va de väl inte förens i slutet som han började uppskatta att gosa. Han tyckte oftast att de va för varmt att ligga i soffan mer än en liten stund.

Jag tycker att eurasier är lagom stora. Hannibal vägde ca 25kg och jag klarade av att hålla honom.

Jag kommer garanterat att skaffa en eurasier igen i framtiden.

SaraC
0

#7 Det är ju lite olika mellan raserna, men generellt kan man nog säga att de är mycket signalkänsliga samt att de ofta är självständiga och har mer egen vilja. Flera av raserna är mer eller mindre reserverade/misstänksamma mot främlingar. Läser du runt lite bland trådarna härinne får du nog en känsla av hur hundarna är Glad

#8 Flera av raserna i den här gruppen är ju signalkänsliga och en aning misstänksamma/reserverade mot främlingar. Min hund skulle säkerligen också kunna reagera om en främling tog tag i honom, beroende på vilket sätt/situation.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

sara7012
0

#9 Jo de klart men enligt uppfödaren så va han lite extra känslig och misstänksam mot främlingar. Men de känndes ju lite skönt att veta att han skällde ut folk som kom för nära inpå när man va ute på kvällspromenaden :P

Kan tillägga att de tog lång tid innan min mamma med familj fick hålla i honom då bodde vi ändå där rätt mycke när Hannibal va liten.

Men som sagt så va han lite mer försiktig än de flesta andra eurasier. Iaf enligt den uppfödaren vi köpte vår av.

[lottaeriksson]
1

Eurasier är verkligen en underbar ras. Lugn och harmonisk. Jag har själv en kille på ca 6 ½ månad :) Har även en Amstaffkille, och jämför man mina killar är de verkligen som natt och dag :D haha. Terrerhets och Eu-lugn!

Skickar med en bild på min "lille" kille. I dagsläget är han 56-57 hög och väger 28kg.

Mvh Lotta

MoaW
0

dom verkar helt perfekta för mig! Perfekt utseende, perfekt temprament, perfekt storlek Glad

Men nu har jag börjat intressera mig för en ras till! newfoundland… Men dom vet jag inte så mycket om ännu. Det som spricker där är mitt storlekskrav, rätt så ordentligt haha Skrattande
åhh va svårt det är att välja ras, tur det är ett par år kvar..

karin46
0

Jag har provat att dra kopplets "handtag" genom ett kraftigt läderskärp som jag sen spänt runt min midja när jag gått ut med min brors stora starka hund.  Det har fungerar utmärkt. Jag har samtidigt hållt i kopplet vilket ger en bra kontakt med hunden.

Taurus
0

#2"Har nu en tik som är nästan 60cm hög, väger 27kg. "
Blir lite nyfiken då jag träffat andra tikar som är mindre.
Var kommer din tik ifrån?
När det gäller koppel och sele så har jag en hund som tyckte det var jättekul att bita av koppel…3 på en vecka.
Då jag tillverkar mina egna koppel så tyckte jag att NU är det nog.
Hade ett gammalt läderkoppel som jag smorde in med grönsåpa.
En gång provade han att bita i kopplet.
Sedan dess så biter han inte. :)

MoaW
0

#14 lltså hon är ingen eurasier Glad gjorde bara en storleks jämförelse

#13 jaa jag har funderat på att göra så, men är lite rärr att bli omkull dragen Tungan ute Med en eurasier tror jag det funkar, men med den tik vihar nu är jag lite osäker, hon har nämligen dragit omkull migen gång och släpat mig igenom en häck (hon är rädd för sopbilar) Tungan ute

Vattnadal
0

Istället för ett  vanligt bälte kan man ha ex baggen softbelt. Dessa har inbyggd expander, så jag kan själv gå med 3 kopplade hundar till det. Vidar (alaskan huyskyblandis) på 40 kg, Vittra (golden) på 25 kg och Ego (siberian husky) på 25 eller lite till. Det gäller ju att de är uppfostrade och kan gå liiite i koppel i alla fall, samt att de är kontaktbara, men rycken de kan göra är inget att tala om alls, men det bältet på.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MoaW
0

skaffar jag en hund som jag vet blir starkare än jag själv så sattsar jag ju helt klart på koppelträningen Glad Så det blir nog inte så stort problem, i slutändan…

Jag undrar en sak till, jag funderat på. Hur upplever ni dom med andra hundar? Är dom extra reserverade, svåra att ha med andra hundar?

sara7012
0

#17 Vår eurasier vi hade verkligen älskade alla andra hundar.