Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 2217 ggr
chapp
0

Dagis eller dagmatte?

Jag ska börja jobba igen nu snart och måste leja bort Leia!

Några åsikter om hundpassning; dagis eller dagmatte, vilket är bäst?

Om någon har dagmatte, vad betalar ni?

SaraC
0

Dagmatte tycker jag känns som det bästa om man hittar rätt person, tycker jag. Då får hunden vara med en person hela tiden, dagis innebär ju ofta boxar. Men det finns ju dagis där hundarna är med inne i hemmen också.

Mormor fungerar som dagmatte åt min hund just nu och hon vägrar ta emot betalt, har bjudit på middag och så har hon fått ett presentkort på julbord. Har inte behövt hundpassning förrän nu så har inga andra erfarenheter.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Glamgirl
0

Dagmatte skulle jag välja utan att tveka. Visst finns det bra hunddagis och sådär men alla som känner till hundarnas stressstege inser ju att en hund som är på dagis på heltid klättrar på stressstegen. Det finns hundar som klarar det om dom får ta det helt lugnt på helgerna men jag skulle nog aldrig våga riskera att min hund blir så stressad.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Vattnadal
0

Eller så skaffar du en till hund och bygger en riktigt bra hundgård. Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Glamgirl
0

Då är det otur om man får hundar som mina som vägrar göra ifrån sig i hundgård och väntar tills man tar ut dem :-) Eller om man har en hund som får fullkomlig panik över att plötsligt behöva gå i hundgård.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Vattnadal
0

Det går oftast bäst om man vänjer in dem med hundgård redan från början. Vittra, vår golden, började vara där korta stunder redan från början. Första gångerna bara med in i famnen och hälsa på alla huskyna. Sen fick hon vara med Drífa och de hon bott med. När mamma jobbade samtidigt som mig så att hon skulle få vara ensam nån timme hos mamma, valde jag att ha henne hemma med huskyna, och det har gått strålande.

Tror oxå att det går lättare med hundar som har stark flockkänsla, och gärna umgås med varandra.

Av våra 12, så är det en som vägrar hundgård (min Vidar), Vittra som bara är där när jag jobbar, Freja som sover inne. Resten bor där, och är hellre i hundgård än inne tom.

Skulle jag ha en vuxen hund som aldrig varit i hundgård skulle jag skola in den försiktigt, som med en valp. Givetvis med hundar den gillade som är vana hundgård.

MVH Elin

chapp
0

Leia gillar att vara i sin hundgård, är hellre i hundgården än inne med mig (jag vet, jag är ratad - men vem kan konkurrera med 3 dm nysnö??).

Undrar nu, vad tycker ni är en bra hundgård? Måste den vara jättestor?

Utöver en låda att ligga högt på och ben att tugga på, mark att gräva i - vad behöver hunden mer?

Vattnadal
0

Storleken är ju lagstadgad, men större än lagligt gör ju inget.

Sen ska den vara berikad, och då ska det finnas ett liggbord (kan ju vara kojan) som de kan ligga och spana på, de ska ha skydd från oväder (Kojan, om man inte kan lyxa med boxar inne eller en liten stuga).

Vi har innedelar med koja och där har vi vattnet oxå. Kojorna är bäddade med halm, så att de kan gräva ner saker, bädda och pyssla. Ute har de liggbord, ställen att gräva på (grävskydd runt stängslet för att förhindra att de gräver sig ut), massor av märgben, leksaker som bollar, kokosnötter, trossar od, stolpar att kissa på, döda granar att gnaga på eller pyssla med (tandborstar och pälsborstar), stockar att balansera på od.

För huskyna är nog sällskapet ändå den viktigaste berikningen.

MVH Elin

Missel
0

Dagmatte om det är rätt person. Har själv varit dagmatte, men då har jag åkt hem till hunden och tog ut henne på promenad.

chapp
0

Hittar inte rätt person till dagmatte så det får bli dagis, på halvtid, och hundgården på halvtid. Fast först ska jag kolla upp att inte dagisfröken gör några alfarullningar!