Tokerier
Läste en annan tråd nyss och kom att tänka på olika tok och myter man hört om hundar och olika raser. Tycker det kan vara jättekul att läsa sådant
Kan ni inte berätta om roliga, galna och tokiga saker ni hört om hundar, raser och så vidare?
Här kommer några exempel på vad jag hört/läst:
- Ju mer en hundras liknar vargen, ju närmare släkt med vargen är den. Äkta siberian husky har alltid en viss procent vargblod i sig.
- Att man blandat in räv i finsk spets, röd cocker spaniel och tollare. Vilket bland annat skulle orsaka att röda cockrar har ett annat temperament än andra färger.
- I en bok om chihuahuor där det står att rasen är en korsning mellan ökenräv och hund.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Man har ju hört massor av tokerier genom åren… 
Just nu kommer jag bara på ett exempel:
Ge aldrig hunden rått kött för den blir förvildad då och svårare att hålla tam
/Désirée
#1 Hehehe 
Blev nyligen ganska 
när jag fick höra en person uttala sig om att det inte alls var farligt att ge hundar choklad, för de hade ju h*n själv gjort i 100 år utan att det hänt något, men denne vågade däremot inte gå ut i skogen med sina hundar för där fanns det ju varg.
Hm, h*n har alltid gett sin hundar choklad utan att det hänt något. Jag har alltid gått med hundar i skogen (med varg och andra rovdjur kanske ska tilläggas) utan att det hänt något… 

Det tokigaste jag har hört är instruktören på Brukshundsklubben som sa att "tar man i ordentligt och menar allvar" så kommer hunden aldrig göra om en dumhet. Fast det är klart, en död hund gör ju inte om dumheten…

Ett annat tokeri är att hundar inte kan äta ben från djur som börjar på "F". Den myten sitter som berget!
Choklad ska hundar inte äta nej, men jag har träffat på folk som ger sina hundar choklad

#4-#5 Japp sitter som berget både ock hos många förståsigpåare
Vad sägs omiInstruktören på brukshundklubben som tränade inkallning och på fullt allvar sa åt matten till en mycket snabbspringande Saluki att hon skulle springa ikapp hunden…
/Désirée

Jag springer inte ikapp en lapphund ens! Springer man ikapp en pappillon om den är på springa-bort-humör?

#7 Haha, min Lapphund hängde ut på körtur, när det blev dags för shetlandsponnyn att galoppera tittade jag bak på hunden, och hela hans kroppspråk sa "äntligen någon som har lagom promenadtakt". 
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Lappar gillar att galoppera!