Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 5232 ggr
Glamgirl
0

Samojed

Hej på er!
En fråga ställd till er som har/har haft Samojed (eller er som har mycket erfarenhet)

Jag och min sambo är väldigt nyfikna på denna ras. Vi vill ha en ras som fungerar bra med resten av gänget här hemma och vill därför ha en språksäker hund (som ju spetsar och urhundar brukar ha, har jag fått för mig?)
Det är så att jag är lite sugen på detta med drag. Jag tävlat med både min BC och min Schäfer så både bruks och vall har jag ju.
Fungerar det att dra med bara en Samojed? Jag väger 63 kilo. Tanken är att låta hunden dra trehjuling på den delen av året det inte finns snö och pulka/spark på vintern. Är jag för tung för en ensam samojed?

Jag undrar också lite över jaktlusten i denna ras och hur det brukar fungera att ha hunden lös (ja, jag vet att det GÅR, men hur lång är vägen dit?) Jag skulle även kunna tänka mig någon av de andra polarraserna då alla ligger mig väldigt kärt om hjärtat men jag har fått för mig att de kräver mycket mer motion, har högre integritet och skärpa och dessutom skall ha väldigt hög jaktlust i jämförelse med samojeden och vara svårare att ha lösa.

Och en till sak - hur skällig brukar denna ras vara? Är/var din Samojed skällig?

Tusen tack på förhand!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

[Shaiya]
0

Nu ar jag ju inte erfaren men jag har haft Samojed i nastan 7 ar nu och min Samojed tycker inte om att dra mer an en pulka med tva katter pa och knappt det(men det ar olika vad man lar dom osv) sa det far du nog svar av nagon annan om.

Det varierar mycket pa alla hundar hur mycket el lite jaktinstinkt de har i sig men just min Samojed skulle aldrig dra ivag efter ett annat djur - henne kan jag ha los men har det ej da jag bor i lagenhet for tillfallet och hon ar inte sa fortjust i andra hundar hos min far gar hon los hela dagarna.

Skallig ar hon, mest for att vissa i familjen har lart henne att nar man vill ha nagonting eller inte far som man vill sa skaller man tills man far som man vill. Dock skaller hon i princip aldrig nar hon ar ensam med mig - visst pratar hon men det gor val alla mer eller mindre? Glad Annars ar de flesta spetshundar lite skalliga av sig och jakt varierar valdigt mycket. Ingen av min Samojeds foraldrar kunde vara losa da de skulle springa efter det forsta baste bytet katter ar uteslutna i deras hem ocksa medans vi bor ihop med 2 katter, en iller, andra hundar och lite rattor m.m och Samojeden bryr sig inte.

jonte1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle kunna, -

Samojeder är..

-Utmärkta draghundar, -även sommartid.

-Utmärka jakthundar,

-Utmärkta familjehundar.

Vad vill du dom ska vara? Det handlar om uppfostran. Samojeden är knappast lätttjämd!

Bifogar en bild på familje,, -jakt. och draghund. Åh så han njuter :)

63Kg?, -Jag väger 100+ och han orkar lätt via släde eller skidor/eller bara gå på promenad.

Glamgirl
0

#2: Jag vet att Samojeden ofta har mycket jakt och att dom kan dra båda sommar och vinter.
Men frågorna jag ställer handlar ju om hur era hundar är och hur ni generellt uppfattar rasen. Läser du mitt inlägg igen ser du nog vad jag frågat om :)
Jag är fullt medveten om att hundar är individen och att uppfostran och en bra relationen är viktigt för att få det man vill. Men det finns ju andra faktorer som spelar roll också..

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

DesK
0

För mig är samojeden en go' och glad hund som lätt smälter samman med familjen /flocken. Dock kan den också visa prov på en enastående envishet och tjurskallighet. Helst vill den alltid vara ute, utom när det är högsommarvärme, då föredrar den att ligga inne vid ac:n. Din tyngd bör inte vara något som helst problem. Beträffande samojedens jaktlust kan jag säga att det sannolikt råder stora skillnader. Glöm dock inte bort att jakt /kamplusten också har många fördelar. Allt beror av vilken sorts kontakt du skapar med din hund. Betänk att samtlika polarhundar är överlevnadskonstnärer, vilket innebär att de om de är tvungna beter sig synnerligen aggresivt, men vanligen är de flesta polarhundar lugna och fredliga hundar.

/Désirée