Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: valpar
Läst 6921 ggr
awkward
2

Min allra första vovve!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låt mig få presentera världens sötaste dunboll vid namn Vanja! :D

Min allra första hund och en samojedtik på snart 9 veckor :)

SaraC
0

Så otroligt söt Kyss Hoppas allt går bra för er!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

awkward
0

Tack!

En liten flicka längst ner i vår trapp såg henne för första gången nyss när vi var ute på en kissestund, så sa hon; "mamma titta! hon har en björn!!!!" Skrattande

jonte1
0

Suck! -Å se dom där små skära tramdynorna.. Jag blundar och kan precis framana andedräkten hos valpar ur minnet.. Dubbel-suck!

Lycka tillSkrattande

scth
0

Åh vilken liten sötnos ^^ Lycka till med henne :)

smurfan-13
0

Absolut sötast sovande, som m alla småbarn! Men nåt valpsug väcker man inte så lätt hos mig ;)

Vattnadal
0

Håller med föregående talare. Söt som socker, men jag tror att valpsjukan håller sig borta ett tag här. Att ha en egen kull och behålla 4, som nu är närmare 5 mån, avskräcker från valpsug ett tag, misstänker jag! Har ju dessutom en 1-årig golden och 2 siberians som blir 2 i sommar.

Fast att titta på andras underverk är aldrig fel, uppdatera oss med foton allteftersom hon växer. Berätta gärna om valpkurser, framgångar och motgångar oxå!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

awkward
0

Absolut! :)

Just nu är väl det jobbigaste att hon var med om en olycka i Torsdags kväll och vi fick åka till veterinären i Fredags.

Men hon klarade sig fint och går nu på antiflamatoriska tabletter i 7 dagar, så hon kommer bli helt återställd igen :)

Men mitt hjärta hoppade högt ett tag.

Rumsrenheten har gått upp och ner tycker jag. Just nu går det helt okej, bara blivit 1-2 pölar inomhus senaste 2 dagarna, kanonbra! Förr var det 5-6 :P

Idag fick hon följa med mig och sambon till min familj och släkt. Hon var helt underbart duktig bland allt folk! Inte ett ljud, tog allt med ro och sov som en stock när mina småsyskon lekte och tjoade för sig själva. Så stolt matte här!

Just nu är att hon inne i en period och ska äta ALLT hon ser på marken utomhus. Jag har börjat träna in "tack" vilket betyder "stopp! titta på mig istället så får du godis".

Jag skulle dock vilja försöka vänja av henne vid godis och variera med bus och lek, men hon verkar inte alls vilja leka :( sitter bara fint och väntar på sin godisbit… Tips?

scth
0

Va roligt att läsa, jag blir allt valpsugen jag iaf =) Kul att det går så bra!

angående det där med att byta ut godis mot lek, så har vi haft det likadant, men eftersom godis fungerade bäst, körde vi nästan alltid med det. Provade att berömma lite mildare med lite gos och kel men då "kunde hon inte" göra någonting längre. I dagsläget när hon kan grundkomandona såpass bra har vi börjat göra så att hon bara får godis ibland och nu funkar det. Din valp är så liten så jag skulle nog inte oroa mig, prova att byta ut mot lek någon gång då och då och se vilken respons du får. Intresset för lek kan ändras med tiden.

Du kan ju prova vilken lek din valp gillar, kamplek, jaktlek, bita i pipleksak osv.. Och gillar den ex inte pipleksaken första gången kan det ändå hända att den tycker att det är kul senare i utvecklingen.

smurfan-13
0

Gillar hon godis, kör på det nu tycker jag. Sen kan ni ju träna att leka tillsammans i andra sammanhang, där man bara har roligt och är avslappnad.

Glöm inte bort att ta det lugnt. För mkt intryck som valp kan ge en stressad vuxen hund.

Vattnadal
0

Tror polarhundarna kan vara lite svåra att få in lek som belöning på.

Skaffa en bit kaninpäls ed och gör en korv av den, sen sätter du ett snöre i den. Gör sen den klassiska katt & råtta-leken. Är leksaken rätt lik ett djur, med äkta päls, och du rycker i snöret så den rör sig lustigt, kan du säkert få igång jaktlek. Från detta kan du kanske få in kamplek, dvs emot.

Något att tänka på med emot-lek och de signalkänsligare polahundarna kan vara att inte titta rakt på hunden, inte ha tyngdpunkten för mycket framåt och att ha ett säörskilt "lekansikte" och lekljud, så att de är säkra att vi bara leker och inte är arga.

Min golden är hur lätt som helst att belöna med lek. Får hon bita lite i handen och jag "boxar" lite på hennes kinder, är hon överlycklig. Kamptrasor od är nästan lika bra, eller springa efter en boll. Huskyna skulle tycka att jag var dum i hela huvudet om jag gjorde så med dem!Skrattande

MVH Elin

awkward
0

Jag tror också vi kör med godis så länge hon iaf lyder på det, hon gör det mesta för godis! :P

Och nu har hon blivit rejält duktig på att lyssna på ordet "Tack!" som betyder "stopp! titta på mig istället för gör det dära!" :)

Förr skulle hon äta alla fimpar hon såg på gatorna och annat olämpligt, nu springe rhon förbi dem och hittar hon något annat så säger jag "Tack!" och hon släpper det hon hari munnen eller struntar helt i det och tittar på mig, så får hon godis istället :)

Hon kan sitt, ligg, tack, puss, vacker tass, give me 5, fot och kom.

Skulle dock vilja ha fler tips på just kontaktövningar! Någon? :)

DesK
0

Fortsätt som du har börjat och ge inte upp när det kommer bakslag, för det kommer sannolikt. Mina hundar har inte varit lätta att belöna med lek. Så jag tror att detta handlar mycket om att bygga upp en trygg och bra relation mellan dig och din hund. Vilket du hittills verkar klara bra, fortsätt alltså på inslagen linje. Glad

/Désirée

Vattnadal
0

Sätt dig på golvet och låt henne ta godis försiktigt från din mun någon gång, för att styra bort henne en aning från händerna. Vi vill ju att de ska titta på ansiktet, inte på godishanden hela tiden.

Sen lägger du en godis på golvet och håller handen över den. Hon komer att prova att ta den på olika vis, krafsa, kanske göra något trick ed, men så fort hon kastar den allra snabbaste lilla blick mot ditt ansikte, säg varsågod och ta bort handen. Försvåra sakta, till hon tar ordentlig ögonkontakt, till du kan lägga en godis på golvet utan att ha handen över (men beredd att stoppa henne om det behövs), till du kan kasta en godis när ni är på promenad och hon stannar, vänder sig och frågar om lov innan hon tar den.

Man kan med glupska hundar lära dem att fråga om lov innan de får maten. De som är dåliga på att äta kan bli mer ointresserade av maten, så då är den övningen dum.

Visa även att du är en resurs för henne. När ni träffar folk och hundar, se till att alla hälsar på dig först, sen på henne. Då lär hon sig att du kollar av alla och bara slöpper fram snälla varelser till henne.

Hitta på roliga saker både ute och inne. Bjud upp till lek då och då. Hitta en skatt (dvs lägg ut några godisar när hon inte ser), sen passerar du dem, hittar dem i diket, hojtar glatt "Kolla här!" och sätter dig ner, låtsas äta (plocka upp dem och lägg i fickan) och låt henne hinna få någon av dem. Ganska snart lär hon sig att hålla koll på dig, så att hon är nära och hinner få fler godisar när du hittar nästa skatt.

MVH Elin

DesK
0

#15 Vilka smarta tips! Glad

För egen del kan jag bara säga att mina hundar alltid har haft ögonkontakt med mig. Detta kan bero på att jag är något synskadad och vindögd och dessutom hörselskadad.

/Désirée

awkward
0

#15 Tack för de jättebra tipsen!

Vi varierar väldigt mycket med leken, är både utomhus och inomhus.

Kom nyss in från en 15 mi lekrunda i parken, där hon fick springa lös, kastade pinnar, sprang ikapp, dragkamp om pinne och lite småtricks och det var en STOR belöning som hon fick pga att jag var tvungen att duscha henne precis innan ;)

Ska testa det med godis i munnen! :)

Det som är svårast just nu är inkallning. Hon kommer efter 4-6 ggr man ropat namnet + kom eller bara kom.

Hur ska jag förstärka det och kunna få henne komma på första ropet så jag verkligen kan fortsätta ha henne lös?

DesK
0

Inkallningens  A och O är: ropa och sedan springa bort från hunden! Det vill säga att du måste avlägsna dig från din valp för att få den att komma till dig. Alltid ryggen mot valpen. Detta funkar faktiskt även med vuxna hundar! Alltså du ger ditt lockrop och sedan sticker du som em oljad blixt, gärna vinkelrätt mot tidigare marschriktning. Detta funkar klockrent till och med med en exxtremt jakt- kampsugen hund!

/Désirée

scth
0

Förstärk att hennes namn betyder nånting bra. Ex säg namnet  och ge godis, lek, klappa, när hon ska få mat. Så att hon förknippar namnet med att  "nu händer det något".

Jättebra med mycket kontaktövningar som #15 skriver, kanske kunde du förstärka med klicker!? Det tycker jag gör att träningen blir lättare och mer effektiv. Såfort hunden tar ögonkontakt - klicka och ge godis.

Fler tipps på kontakt övningar kan vara att hunden frågar om lov innan ni går ut/in genom dörrar, innan den får hälsa, innan det släpps lös osv, då lär den sig att du är ledaredvs ledarskaps och kontaktövning.

Vi har kört endel med en kontaktövning som vi kallar "pendeln" Den går till så att du håller armarna rakt ut från kroppen med knutna nävar med godis i. När hunden tar ögonkontakt belönar du från ena handen/alt släpper på marken, nästa gång hunden tar kontakt belönar du från andra handen, Mycket bra övning.

Kom ihåg att alltid vara extremt rolig :P säg namnet med mild pippig vlpröst och visa din allra gladaste / busigaste sida :)

awkward
0

#18 Tack! det ska jag testa nästa gång vi är ute!

#19 Jag kör med klickerträning :) och kör med ögonkontakt - klick - godis, det blir bättre och bättre.

Ska köra med munnen och godis, sedan denna du sa nu med händerna, verkar bra tack! :)

Hahaha jg låter jättelöjlig när jag blir glad och ska belöna lilltjejen så jag är alltid glad i närheten av henne :D

Vattnadal
0

#17 Om du ropar mer än en gång, lär hon sig att inte komma förrän du ropad ex 4 gånger.

Jag försöker att aldrig göra en inkallning om jag inte är 100% säker på att de kommer.

Börja med att skaffa ett lystringsord, gärna namnet, som nämndes ovan. Varje gång du säger hennes namn händer något roligt. Säg namnet innan ni startar lek, innan kel, innan mat od. Ute kan man säga namnet och sedan kasta en godis, på, eller så att den landar direkt framför henne. Väldigt snabbt lär de sig att titta upp på dig när du säger namnet. Man börjar då försvåra, säg namnet och kasta godisen så att om de inte tittar, ser de inte vart godisen hamnar. Om de inte tittar upp, upprepa inte namnet. De missar helt enkelt en godis, för du ska kasta den ändå.
Träna massor på detta, inne, ute, på olika avståmd, stillastående, i rörelse, så att hon alltid tittar på dig när du säger hennes namn.

Inkallningen kan man sen träna in på olika vis. Det bästa är att alltid ropa hit, eller kom, eller vad man vill använda för ord, när valpen redan springer mot dig. Då lär siug valpen att inkallningsordet innebär att den sprinfger mot dig, inte att den ska börja göra det. Passa på i alla lägen, lättast kanske genom att springa från den, eller att kasta sig ner på backen.
Ett annat bra sätt är genom en sk "jaktinkallning". Då har du en medhjälpare som håller fast henne, medan du kanske visar en godis, rolig leksak ed. Sen skuttar du iväg från henne, spring roligt, låt glad och eggande, sätt dig sen ner på huk med ryggen mot henne och ropa ditt inkallningsord. I det läget kommer så gott som alla valpar alltd fram. Belöna massor, gos, godis, lek od.

När du tycker att du har en vettig inklanningssignal och ett bra lystringsord, lägger du helt enkelt ihop dem. Om hon då inte tittar på dig när du ropar hennes namn, använd inte inkallningsordet. Då får du istället backa i träningen, vara roligare, intressantare och närmare henne, samt med mindre störningar.

MVH Elin

awkward
0

#21 Tack så jättemycket, tror jag förstår hur du menar :)

Jag testade igårkväll med att springa ifrån henne och säga "kom!" och hon följde med mig som en blixt! :)

Nyss övade vi lite kontakt genom "pendeln" om jag förstod den rätt.. så höll jag 2 godisar, en i varje hand, knuten näve. Sedan inväntade på ögonkontakt och då fick hon en godis från ena handen och gjorde om det. Hon fattade direkt att hon skulle titta mig i ögonen :)

Vattnadal
0

Det bästa tipset jag kan ge annars, är att gå en valpkurs eller hitta en privat instruktör och få lite träningshjälp. Se till att hitta någon som tränar med positiva metoder.

Var bor du?

MVH Elin

awkward
0

#23 Jag ska anmäla mig här nere till en valpkurs nu till sommaren :)

I Blekinge bor jag, här finns både hundungdom och brukshundsklubb. Ska söka till hundungdom främst och se om det finns plats :)

Vattnadal
0

Hundungdom låter bra, där kan ni säkert prova på massor av olika aktiviteter i framtiden!

MVH Elin

awkward
0

Tjejen växer som ogräs! :D

Vattnadal
0

Du kommer bara att hinna blinka 2-3 gånger, så är hon en gänlig tonåring med bara bus!

MVH Elin

awkward
0

Haha jag som tycker redan hon är trotsig och gör som hon vill ibland när vi är utomhus XD bomull i öronen har man alltid utomhus också! Men jag ska bli envisare än henne så det så!

KitoBonito
0

Grattis! Så underbart med valp :D

jonte1
0

Jag ler… Du har fått massvis med råd i ovan och det är inget jag kan tillföra.

1-2-3 blinkningar stog det ovan och sen så har du ett annat slags djur Glad

Inga rosa trampdynor mer men kanske rosa nos med ålders rätt!

Jag erkänner att jag kan lida utav valpsjuka emellanåt men det är "krig" härhemma om nästa. Samojed eller Akita liten kanske?

awkward
0

Kör på Samojed!!! :D

Nu har jag äntligen fått bukt på henns extrema bitande!

Efter alla rivsår, inflamerade, blåmärken och hålor :P

Titta så söt man kan vara! ;)

Vattnadal
0

Ha ha, Vitra, en golden, har jag hela tiden uppmuntrat till bus med händerna. Balansen är fin, för hon får bara bita "lagom" när vi leker. Men jag har lyckats, bästa belöningen är när vi "boxas" och hon får bita lite i händerna. Känns rätt bra, för nu har jag alltid bästa belöningen med, för händerna sitter där de sitter.
Tom efter att hon apporterat dummysar, kan vi köra med lita hand-belöning, och OJ vad allt är skoj då!

MVH Elin

awkward
0

Nämen ojdå!

Vad dålig jag varit på uppdatering av min underbaraste sötnos! Skäms

Hon har nu hunnit bli hela 8 mån! Och växt som ogräs. Inväntar löpet som antagligen kommer så småningom då det spökar en hel del i henne, gnällspik rätt ofta hehe.

För övrigt mår hon kanonbra och pigg liten tjej.

Hon klarar upp till 2 tim ensam hemma så har varit väldigt aktiv med just ensamhetsträningen. Hon ligger oftast hela tiden i hallen och sover, tills vi är hemma igen, det märker man väldigt lätt då det är varmt på golvet precis innanför dörren.

Hon drar en hel del när det kommer andra hundar, fåglar eller människor i närheten utav oss, så jag får hala in henne längs med min sida och hålla stenhårt i kopplet, vilket nu är rätt svårt när hon väger runt 17 kg (för 2 mån sedan) och är riktigt stark!

Men vi är även stenhård på att hon inte får hälsa på alla hundar vi möter på därute, utan bara få tillfällen får hon det, även när det gäller människor. Hon blir så exhalterad annars, hoppar runt i cirklar, skäller och gnäller för hon blir så glad.

Annars går hon kanonfint intill sidan och kan kommandot "gå fint" intill ens sida, när väl inte hon trotsar Tungan ute

Nu ser vi fram emot vintertiden med mycket snö frhoppningsvis, så vi kan gå ut och leka massvis med henne Skrattande

chapp
0

Vilken sötnos! Vit som snö, vilken läckerbit. Min valp är ju svart som natten…

SaraC
0

Vad stor hon har blivit! Och fin! Kul att höra att allting går bra för er.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar