Träffa främmande hundar
Hur gör ni med det här med att hälsa på/leka med andra hundar som ni möter ute?
Eros har sällan problem med andra hundar om han får hälsa "ordentligt", det vill säga på någon neutral plats och utan koppel. Men i koppel kan han bli väldigt osäker på andra hundar, helst "konstiga" hundar som de med mycket päls eller en massa kläder. Tikar och valpar vet jag att han alltid funkar med oavsett om han är osäker på till en början, så de kan han få hälsa på. Men andra hanhundar får han aldrig hälsa på bara sådär ute.
Sen är jag väl lite olika kräsen med vilka han får hälsa på. Egentligen är det helst hundar man känner lite halvt, grannarnas och liknande. Men möter vi någon brud som herrn blir helt förälskad i bara sådär brukar matte inte klara av att vara så sträng.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hittar jag en hundägare jag "klickar" med och vars hund jag tycker verkar lovande för att det ska gå bra med Kito då brukar jag be om en gemensam promenad utan allt för mycket hälsande osv tills man hamnar på en inhägnad plats där hundarna kan släppas och leka. Det är ju så svårt med Kito, speciellt nu när han blivit så hund-osäker igen…. Innan den här perioden var det mycket lättare, då räckte det i princip med att släppa ihop dem lösa bara, om det var med en hund som inte är av den typen Kito har svårt för (dvs stor och intensiv brukar vara big no-no för Kito) .

Jag låter valpen hälsa på alla som är kopplade och med matte/husse. Ibland vill inte ägarna låta sina hundar hälsa på en valp! "Hon gillar inte valpar" och så vidare. Helt ok.
Gammelhunden får bara hälsa ordentligt på tikar, fegt kanske men han är för gammal för slagsmål nu tycker jag och så är han inte särskilt mycket tränad.

Inga av våra hundar får hälsa på andra hundar. Där vi bor nu stöter vi inte på nån, i och för sig. Är vi inne i stan för miljöträning får de inte hälsa, då vi tränar. Vi har flera anöedningar till det.
Det färsmta är för att vi har en flock med hundar som känner varandra och får sina behov av umgänge med varandra. De har även några bhundar som inte bor här de träffar ibland, familj och bekantas hundar. Vi är även rädda för löss, skabb, noskvalster, mask och annat, då det är löjligt dyrt att behandla 12 hundar.
De gånger hundar faktiskt får hälsa, är jag noga med att vi hälsar först. En främmande hund får aldrig bara gå fram och hälsa på någon av våra hundar. Vi ska hälsa på människan först, sen gärna på hunden med. Då visar vi att de är OK, så slipper hunden tro att det är dens uppgift att hålla reda på vilka som är snälla och inte. Genom att låta Kreti och Pleta med sina hundar hälsa på sin valp i tid och otid kan man få en unghund som gör utfall, just för att de är osäkra. Lär man dem att vi kollar av alla först, och bara släpper fram snälla, så klarar man sig ofta undan utfall vid möten.
När främmande hälsar på med sina hundar, beror det lite på hur situationen ser ut. Jag föredrar helt klart när vi har tid att gå en liten sväng med hundarna i koppel först. Vittra behöver inte det, men Vidar. Är det stora läskiga hundar kör vi ev med klickern i början och gör trick, sen går vi, sen kan de vara inne tillsammans. Detta då om det är vettiga hundar, som kan antingen låta honom vara ifreda, eller som kan hundspråk.
I helgen hade vi besök av en springetik och 2 taxdamer. De fick pga tidsbrist helt enkelt komma in. Jag höll i Vidar, Krister hälsade på hundarna, sen släpptes de lösa. Springern gick bra, hon höll sig på lite avstånd eller tog det lugnt. Taxarna var lite bråkiga, så Vidar hade tydligen sagt åt dem att ta det lugnt när jag inte var med. Snälla Kharina hade då jobbat med avledning lite grann, sen belönat hans ignorerande av taxarna med leverpastej.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter