siberian huskyspecialen 2010
Vi hade djurvakt hemma, och tog med 7 hundar att ställa, och lämnade de andra 5 hemma.
På lördagen var det hanar, ca 100 st. Jag skulle visa mina 2 grabbar, Ego 2 år i öppen klass (längtar efter dragmeriter, så han får gå i bruksklass) och Ubbe drygt 9 mån i juniorklass. Tyvärr sprack det, då det var 2 ringar och öppenklassen gick i ena och juniorklassen i den andra. K fick visa Ubbe, men jag tänkte att jag skulle kunna ta den individualla visningen.
Tji fick jag, då de stod framför varsin domare exakt samtidigt. Ego fick en slät 1:a, för han var lite för glad och studsig. Han kan bättre, men så kan det gå. Det var engelska domare, och de gillar mer hundtypen de har där, och det är lättare sprinthundar. Vi har ju lite mer kraftigt byggda långdistansare (såna som rasen egentligen ska vara enligt ursrpung och standard), så det spelar väl oxå in.
Ubbe åkte ut på en 2:a, hade kanske fått en 1:a om jag visat honom, men å andra sidan, kanske inte. Brorsan Aslak fick däremot en 1:a med HP, och kom 2:a i juniorklass hanar. Så vi fick vara lite stolta ändå.
Lördag morgon var det mer stress. Vi skulle ställa Bestla, Fenja och Skade i juniorklass tikar, systern Kraka skulle oxå in med dem. I andra ringen ställde vår uppfödare (som vi köpt Drífa, Ego och Gjöa av) 3 brukstikar. Lisa, Aslaks ägare (och ägare till våra valpars pappa) fick visa Bestla, Krister visade Fenja, en bekant visade Kraka åt Malin och jag visade Skade, sen lånade Malin och Helena in en till handler så att de klarade av sina 3 tikar. Bestla och Fenja åkte ut på 2:or, lite fel typ för domarna, men mycket för att de busade istället för att trava fint. Kraka som hittills blivit BIR valp flera gånger och bara BIM som sämst i år, åkte oxå ut på en 2:a. Skade blev rädd när alla 18 (tror jag) sprang i ringen tillsammans. Ville inte alls, så jag var övertygad om att vi oxå skulle ut på en 2:a. Hon skärpte till sig och var bara en gnutta blyg, och sen gick det så bra så hon fick en 1:a, CK och blev 2:a i sin klass. Jag och Malin stod och var glada över CK (hon fick ett på Egos och Gjöas syster i bruksklass) när vi inser att vi skulle redan stå i ringen för öppenklass tikar med Drífa och Gjöa. I panik hämtas de till ringen, jag tar Gjöa och Malin Drífa. En stor klass, de delas i 3 grupper för att kunna springa i ringen. Nu får vi vänta på individuella bedömningen, då vi var sist. Drífa får en 1:a, och Gjöa med, tror minst 2/3 av alla åkte ut på 2:or, domaren var stenhård! I konkurrensen åker jag och Gjöa ut, Drífa får CK och placeras 3:a. Stolta och malliga får vi nu lunch, ska vara i ringen för bästa tikklass kl 13.30. 13.00 visar det sig att de sagt fel till oss och några till, så vi får kasta in oss och hundarna. K får visa Drífa (som visar sig själv) och jag tar Skade igen. 11 tikar av ca 100 har fått CK och tävlar nu om cert och Bästa Tik 1-5. Vi åkte ut med båda våra, Malin med sina oxå, fast Mettemarit (Egos och Gjöas mamma) var typ sist ut, dvs 6:a eller 7:a.
Sen var det dags för avelsklass, Vi ställde Drífa med Skade, Aslak, Fenja och Kraka, med inlånade handlers som hjälp. Vi fick en 1:a med HP, fin kritik och en stor fin rosett för Bästa avelsklass 4:a. Inte så coolt med rosetten dock, då det bara var 4 som tävlade…
I uppfödargruppen trotsade vi alla uppfödarrävar med flera kombinationer och vuxna hundar med Skade, Aslak, Fenja och Kraka på drygt 9 mån. Fin kritik och ett 1:a pris, men sen åkte vi ut.
Nöjda packade vi ihop och åkte hem. Lite rosetter blev det ändå, och 2 CK!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Grattis Elin! Tyckte det var fina resultat ändå, förstår att ni är nöjda!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar