Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: övrigt
Läst 1564 ggr
KitoBonito
0

Era bästa hundgodistips

Hej!

Nu vill jag höra massor av tips på gott och bra godis att köpa/GÖRA till sin hund.

Kör på era egna hundars favoritgodis!

KitoBonito
0

Jag köpte korv förra helgen - i brist på annat - som jag skar upp och stoppade in i ugnen på låg värme. Det trista är ju att Kito tycker det blir mindre intressant så fort det åker in i ugnen, men jag vägrar i princip gå runt med kladdigt godis i godispåsen. Man får kletet under naglarna, fingrarna blir feta osv.  MEN han har, trots ugnen, varit förtjust i korven och jag får se hur länge det håller innan han tröttnar. Under tiden planerar jag nytt godis att göra.

Köttbullar blir nog nästa gång - de är ju dessutom oftast torrare än korv.

Lever hade ju varit trevligt - alltid en hundfavorit - men det blir sällan det köps. Leverpastej brukar bli ett okej komplement men där har vi ugnen igen..

Någon som känner till en bra krydda att krydda hundgodiset med som kan få det mer lockande? Vet inte om det existerar, men alltid bra att fråga. Som inte innehåller någon lök eller peppar osv.. Hundar är ju ofta sugna på "människomat" så om man kunde hitta en krydda som inte tar livet av dem hade det ju kanske varit en idé?

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blodpudding är väl det som vi torkat i ugnen och som uppskattas. En bekant skär blodpuddingen i bitar och lägger de sen i en påse m ströbröd och "skakar runt" för at få dem torra att ta i. Vet de tusan hur effektivt det är dock (jag e kinkig)

Annars så är nog favoriten tubost! Finns massa smaker. Inget kladd och supergott! Dock lite osmidig att ha i fickan innan man fått klämt ut en del. Men gillar man sånt själv så kan man ju käka upp halva själv först innan man tar m den till hunden. Gillar fjällbrynts bäst, då många av dem inte innehåller så mkt konstigt.

KitoBonito
0

Åh, nu när du säger det kommer jag på att en vän hade leverpastej på tub! Som hon brukade använda när de tränade.

Det är en väldigt bra idé faktiskt, tack! Men kanske finns där mindre tuber i så fall? Jag tror inte jag käkar sånt själv om det inte är naturellt då :P

smurfan-13
0

#3 ja har hittat pyttetuber, men de var så små att det kändes löjligt. Anars är det stora tuber som gäller. Kanske går det att ta nån annan mindre tub och fylla upp? Mina gillar naturell ost m, även om hummer & krabba eller renost verka vara godast ;)

wasp
0

Frollic är det min tycker bäst om… Har provat o torka blodpudding i ugn och även om hon tyckte det var gott så verkar frollicen vara snäppet bättre. Knas hund!

KitoBonito
0

Okej, det är nog värt att testa :) Antar att man får hålla ner på maten då om han inte ska gå och bli tjock ;D

Just ja, den gamla godingen Frolic! Men det är också en grej som blir mindre populärt så fort det blivit torrt (dessutom blir de ju stenhårda, men bra för tänderna :P), men om jag minns rätt så brukar de hålla sig om de är tätt förslutna.

Tack så mycket! :) Och blodpudding.. Köper man det i vanliga mataffärer eller? Om jag minns rätt är blodpudding vanligare uppåtlandet :P

smurfan-13
0

blodpudding finns i alla (?) matbutiker. Har aldrig haft problem att få tag i det. Sen bara tärna och torka i ugnen

KitoBonito
0

Då får jag kika efter det! Tackar! :)

SaraC
0

Jag gillar också mjukost-tuber, just nu kör vi med baconost och det är mumma! Men min tarvgris äter allt. Torkad blodpudding är en annan klassiker, alternativt torkad lever som jag tycker är bättre men päckligare att handskas med. När man köper blodpudding kan det vara värt att kika på innehållsförteckningen på de olika sorterna, en del innehåller en massa onödigt socker.

Köttbullar blir det också en hel del. Varje gång jag gör köttbullar tar jag ut en del till Eros som jag inte kryddar eller har lök i. Sedan hittar man då och då en del bra färdigt godis, sådant som inte innehåller socker och är i en bra storlek. Har för mig att Doggy har en bra sort. Brukar även ta av katternas torrfoder som är i små behändiga kulor.

Min gris äter som sagt allt, så jag kan ta med mig lite gurka eller blåbär lika gärna. Brukar variera godiset efter vad vi ska träna. Ska vi träna något där jag vill göra allt för att han ska anstränga sig och engagera sig i att lära och lyssna tar jag något han är galen i. Vill jag träna något där jag inte vill ha en fullt galen piraya i hälarna tar jag något gottis som är mindre lockande.

Frolic skulle jag personligen aldrig ge, innehåller för mycket skräp. De säljer det inte ens på vår djuraffär på grund av att det ska vara så allergiframkallande. Så vitt jag vet rör det sig om helt ovetenskapliga källor, men tycker ändå det är ganska talande när en djuraffär vägrar en vara som säljer väldigt bra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar