Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 5330 ggr
Trasan08
0

Svalka av en Samojed ?

Hej

Nån vänlig själ som har tips om hur man bäst kan svalka av en Samojed i denna värmebölja ?

Jag har spolat av vår tik i badkaret (som hon gillar) och haft kalla våta handdukar för henne att ligga på och lägga över henne (som hon också tycker mycket om). Men jag är rädd att hon kan få någon slags fukteksem av detta.

Hur gör ni ???

Vi har nyss flyttat in i en lägenhet, och då vi har 4 ragdoll också, så är det svårt med att öppna fönster,(har dock vädringsfönster öppna),  då vi ej hunnit näta in balkongen osv.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

DesK
0

Se till att hunden ligger så svalt som möjligt i bostaden. Skaffa någon liten billig AC eller fläkt. När man kyler ner hunden med hjälp av dusch, våta handdukar med mera så så kommer hundens kropp att jobba med att värma upp kroppen till normaltemperatur, så man bör alltså inte kyla ner hunden för mycket.

Vi bor i villa med AC och vår samojed är mer inne sommartid än vintertid

/Désirée

Trasan08
0

Åh tack så mycket för tipsen. Har dragit igång fläktar och ska köpa nån till och kolla upp priser på AC.

/Karina med vovven Alva

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Vattnadal
0

Gör glass, dvs en plastburk med vatten, lte korv, kött eller hundmat, sen in i frysen. Det kanske blir lite kladd på golvet, men det går att torka upp. Hunden blir kall och skön i magen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Scully
0

Att lägga fuktiga filtar på henne gör ingen större nytta då deras päls ska vara isolerande och vattenavstötande Glad. Skölj bara tassarna i såfall då det är via dessa och tungan som dom svettas. Sen håller jag med de övriga. Inomhus brukar det oftast vara ganska svalt, sen att hon får något kallt och gott att knapra på är alltid bra. Vill man inte ha så mycket is så kan man ju göra iskuber i vanlig form, dessa går fort att knapra i sig och då kan man ge flera gånger.

Trasan08
0

Tack för tipsen. Inne hos oss är det runt +29-30C… trots öppna vädringsfönster… pust

Ahhh :D isolerande päls var det… haha… jaja man tänker nog inte ordentligt i denna hetta.. Men hon gillar att ligga på en våt handduk, kanske pälsen på magen är lite "tunnare"..

"Glass" skall absolut göras och likaså isbitar, hon älskar att tugga på is.. :D

För första gången i mitt liv så längtar jag faktiskt efter snö …för mitt lilla lurvtroll skull.

Vi har kattungar!

DesK
0

Våra hundar får glasskorv nu när det är varmt, det vill säga fryst korv Glad

/Désirée

scth
0

vi har ställt ned en bordsfläckt på golvet där våran kan lägga sig när hon behöver. Har även kylkalsband ibland, dock fungerar de nog bättre på korthåriga hundar men tycker mig märka att det underläggar lite iaf.

Trasan08
0

Tack för alla tips. Jag är verkligen tacksam, vill ju att vår lilla gumma ska ha det så bra som möjligt.

#7 Vad är ett kylhalsband ?

Vi har kattungar!

Tokryck
0

Det finns kylfiltar och kyltäcken på nätet. Även om pälsen isolerar bra så tror jag något som kyler på mage/huvud gör gott.

Trasan08
0

Ok, ska kolla upp dessa kylfiltar/täcken. Tack för hjälpen.

Vi har kattungar!

scth
0

Kylhalsband går oxo att beställa på nätet, lägger dem i kallt vatten och sedan stoppar man de i kylen, så är de bara att ta fram när man ska använda det, håller sig kallt flera timmar :)

ackelina
0

Det finns kylbäddar också som man kan använda vi har eni bilen som är suverän!

Trasan08
0

#12 var hittar man en sådan ? Låter kanon

Vi har kattungar!

SaraC
0

#13 Jag har testat kyldyna (bädd), kylhalsband och kylfilt! Skulle jag rekommendera några av de prylarna så är det kylfilt. Dyna och halsband gillade jag inte. De består av kristaller som ska bli mjuka när man blöter dem i kallt vatten, men efter några gångers användning blev mina prylar antingen inte mjuka eller så började de läcka och bli konstiga så småningom.

Jag tycker kylfilten fungerar bra. Även om det kanske kan fungera lika bra med ett vanligt badlakan som man då och då blöter ned? Vi har inte använt vår kylfilt något alls sedan vi flyttade och fick trädgård, nu gräver vovven hellre ned sig i jorden.

Sitter och kikar efter den filten vi har, men hittade inte just nu, ska kika vidare. Kommer inte ihåg vart vi köpte den.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tokryck
0

Kyfilten håller sig kall längre än ett lakan som visserligen fortfarande är blöt efter ett tag men får upp värmen också. Inte så bra.

ackelina
0

#13 http://www.rkprodog.com

Den är suverän