Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 3519 ggr
SaraC
0

Om du valde ras enbart efter utseende...

…vilken ras/vilka raser skulle du välja då?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Alex
0

Siberian Husky skulle stå högt upp på listan i alla fall, en svart och vit med blå ögon! Flört Även dobermann (med kuperade öron), Malle, Australian Cattledog, Canaan dog, Isländsk fårhund…

Fast sen så tycker jag det kan variera nåt enormt från hund till hund inom samma ras. Framför allt de två sistnämnda, som ju kan variera sig en del till utseendet dessutom, men ändå anses "lika fina" utställningsmässigt inom rasen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
0

Enbart efter utseende blev väl kanske lite tok när jag själv nu skulle tänka efter, jag menar många raser kan ju vara lika tilltalande utseendemässigt som de är tilltalande på flera sätt. Jag skulle till exempel välja Akita och Siberian husky både på grund av utseendet och av andra anledningar, men har valt bort dem av andra anledningar. Mitt huvud är segt som kola just nu Skäms

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taci
0

Den allra första jag tänkte på är Alaskan Malamute, så jag får nog säga det :)

bblomquist
0

Shiba inu faktiskt :)

Jonna75
0

Samojed såklart Flört

Den vita gnistrande pälsen och vita ögonfransar. Tycker dom är jättevackra tycker jag..å inte bara för att jag äger sånna själv Glad

sara7012
0

För min del skulle de bli leonberger, akita eller amstaff.

Tokryck
0

Dobermann, amstaff eller rottweiler. Hunden framför alla andra är föresten berner sennenhund!

Men jag tänker på det som är innanför pannbenet också. Rottweiler är i och för sig ett alternativ då med men inte om man tänker hälsa som det är idag….

smurfan-13
0

Podenco Ibicenco helt klart!!

Xondah
0

LVH, som jag redan har då men det är helt klart en av de finaste hundraser jag vet. Men också Jämthund och Gråhund är i samma fin klass för mig. :)

LinneaChristina
0

Många spetsar, t.ex. buhund, finsk spets, finsk eller svensk lapphund, isländsk fårhund, grönlandshund, hälleforshund,  samojed, Canaan dog, mittelspitz, japansk spets, eurasier… Hjälp vad det var svårt att välja!

Bland icke-spetsar ligger följande bra till: tollare, röd jaktcocker, röd aussie, kooiker, phaléne, bearded collie, shapendoes, vit herdehund, leonberger…

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Tokryck
0

#9. Du har så rätt. De är faktiskt finast :) . Men jag gick inte på utseendet då jag valde den rasen så jag tänkte inte på den. Det kom som bonus :) .

Xondah
0

#11 Ja, självklart valde jag inte heller lvh efter utseendet. :) Hade den inte varit vad jag velat ha i övrigt hade jag inte köpt en efterssom jag inte fått ut vad jag velat ha i den hund jag sökte. :)

bblomquist
0

Nu skulle jag nog välja siberian husky eller border collie.

scth
0

Malamute ;) Eurasier eller Grönlandshund - gillar det kraftigare spetsarna =)

Bordercollie, tollare, Aussie, landseer pch ovtjarka är oxo hundar jag tycker är väldigt vackra.

Finns så många haha =)

Tokryck
0

Min nästa hund kommer bli en som jag inte har nämnt men som faktiskt är vacker och jag skulle kunna valt den bara pga utseendet (men nu gjorde jag inte det).

Kelpie :) .

[Sephrenia]
0

Svart vit långhårig Saluki, Svart femenin afghan tik, Caanan hund som har den teckningen som våran har och bullterrier.

Tyvärr så gör hur dom är så mycket för utseendet också, tycker jag ej om rasen i hur dom är så brukar dom bli mindre vackra tyvärr.

Naturkillen
0

Min nästa huns blir nog en samisk vallhund.

Tokryck
0

Vad är en samisk vallhund? Det är ingen ras (alltså i så fall ett påhittat namn på en blandras som cockerpoo), men lapsk vallhund kan kallas för samisk vallhund ibland.

Naturkillen
0

Jag har hört att dom kallas för både samisk vallhund och lappsk vallhund av samerna i Jokkmokk när jag bodde där.

Tokryck
0

Alltså är det en lapsk (ett p ;) ) du ska köpa? Varifrån? Blir ju nyfiken då man har en själv :D

Naturkillen
0

Jag ska få den som tack för hjälpen av en familj uppe i Jokkmokk.

lizzu
0

Jag skulle nog säga Alaskan Malamute, uppväxt med dessa hundar och de är otroligt fina i både utseende och persnlighet :)

Strax därefter Siberian Husky och akita.

Vattnadal
0

De raser jag faller för utseende mässigt kollar jag upp. Gillar jag dem kan de hamna på min lista, de där raserna jag kanske ska ha innan jag dör. Annars tittar jag bara på bilder i hundsport!Flört

Borzoi älskar jag utseendet på, de duger att ha oxå!

Azawakh kanske det oxå kan bli en, så vackra!

Tur att jag gillar vinthundar! Tycker att en greyhound, helst då av kappstam, är vacker, men nån sån blir det nog inte.

Jag är oerhört svag för rynkiga pannor. Tyvärr gillar jag inte många korthåriga raser i övrigt, varken utseendemässigt eller sättet. Värst är egentligen korthåriga hanar, med en dinglande pung. Nej, päls på så att brallorna gömmer påsen, är snyggast.
Rhodesian Ridgeback föll jag faktiskt först för sättet, sen utseendet, och nu åter mest sättet. Tror att jag får en ny galning istället för Vidar i en sån kille.

Siberian huskyn är ju vacker som tusan, och underbara hundar samtidigt. Fast showisarna är inte lika vackra, och av någon anledning gillar jag inte heller de svarta med fläckar över ögonen…

Sen har jag lärt mig (nästan med modersmjölken) att älska golden retrieverns utseende, fast bara tikarna, tycker oftast att hanarna är fula. Det ska dessutom vara av rätt linjer, för rena jaktisar kan vara fula, och showisarna är gräsligam, i mina ögon…

Gillar de flesta jaktspetsarna utseendemässigt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter