Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 1846 ggr
SaraC
0

Röra sig i värmen?

Hur mycket får era hundar röra på sig varmare dagar?

Är det ok att ta längre lugna promenader, där hunden bestämmer tempot och man stannar till och låter hunden svalka sig och dricka i vattendrag?

Nu menar jag alltså när det är varmt, men inte stekande ute.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
0

Klarar jag av att gå, så klarar mina hundar av att gå ;) Man får ta med vatten och kanske inte välja den tur i mest sol. Men jag tror över lag att jag är mer värmekänslig än mina hundar :D

Vattnadal
0

Vi undviker att gå promenader när det är som varmast, i allafall med de mest pälsade av huskyna. De får vara i hägnet istället, där de kan välja själva hur de vill röra sig.

Lugna promenader klarar inte alla våra av, och de är inte så badsugna heller (utom Vittra, golden), så polarpälsar får vila i värmen, och vänta på höstens svalka. Då kör vi igång med dragträningen istället.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Scully
0

Min klarar av lite varmare dagar, men måste låta henne gå i sin takt. När det är riktigt varmt så går vi kortare svängar på dagarna och sen tar långpromenaderna på kvällarna/nätterna istället

DesK
0

Man ska aldrig motionera hundar när det är varmt! Hundar kan bara svettas genom tunga och tassar. Därför bör man när det är varmt förlägga promenader till tidiga morgnar eller sena kvällar och alltid  i så mycket skugga som möjligt. Motion skall man helt avstå från när det är varmt eftersom det är djurplågeri.

/Désirée

SaraC
0

Nej, självklart inte DesK. Men förflytta sig måste man göra, oavsett hur långt man väljer. Hunden måste ju få komma ut och göra sina behov även på dagen.

KitoBonito
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker helt enkelt att man ska anpassa sig efter vilken hund man har. Spets och urhundarna består nog mest av allt av de tjockpälsade vinterhundarna .. om jag inte har helt fel för mig. Kito är ju en värmedyrkande basenji. Vi går våra promenader som vanligt. Jag märker absolut på honom om det skulle vara för varmt. Han börjar flåsa lätt och rör sig långsammare. Det är liksom tvärt emot vad han är i vanliga fall. Och det krävs mycket värme för honom att börja flåsa!

Märker jag att han blir för varm så går vi in i skuggan och återhämtar oss. Han återhämtar sig fort och klarar sig ett bra tag på det efteråt. Och skulle det vara så att vi går och han inte fixar värmen så visar han det absolut. Det är inte så att det är möjligt att råka ta dö på honom utan att han säger emot innan.

Men i hans fall är det ju också bara när det är stekande hett ute, vilket inte var din fråga. Kan tänka mig att det inte krävs lika mycket för er med hundar med mycket päls!

Jag tycker det är okej att gå långa promenader om hunden orkar det och sålänge det inte är stekande hett ute (eller lite mindre, jag är väldigt värmekänslig) så går vi våra vanliga långpromenader.

(Helt ok att ta bilden till någon artikel Sara!)

SaraC
0

#6 Jag håller med. Och även fast det är en solig och varm dag kan det ju vara riktigt skönt inne i skogen eller på andra lummiga platser!

Tack för det, jättefin bild!