Juck, suck!
Idag när Bosse kom hit gick Eros upp i högvarv. Han hoppade runt och skällde och härjade, som han alltid gör en stund när någon kommer som han blir glad att se. Men han lugnade inte ner sig den här gången och strax började han jucka på Bosse. Han juckar i princip aldrig på någon, han kan göra det någon gång om han blir uppstressad men brukar då oftast lätt gå att lugna ner och få att sluta.
Jag tog ut hundarna på en promenad och tänkte att lite uttröttning av huvudet och få tankarna på ett annat håll skulle få Eros att lugna ner sig. När vi kom hem var det lugnt ett tag men sedan började han igen. Han ger sig när jag säger åt honom och lugnar ner sig, men så fort man går ifrån börjar han igen.
Nu blev jag så trött så jag särade på dem med kompostgaller och nu har de båda gått och lagt sig och är lugna. Men så här kan vi inte ha hela tiden, och ska Eros hålla på så fort de är tillsammans kommer det bli fyra jobbiga dagar nu 
De har träffats regelbundet och varit tillsammans i alla möjliga situationer utan problem ända sedan Bosse var 8 veckor, nu är han över året.
Så nu vill jag ha tips på vad jag kan prova här hemma.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Släppte ihop dem igen för typ en timme sedan, hittills lugnt *peppar peppar*
Med erfarenhet från större modell utav..
Jag skulle alldrig drömma att skilja hanhundar åt. Dom får slåss och det är bara en som är chef i slutänden.
Mvh..
Fast nu är ju inte problemet att de slåss… Det har de aldrig gjort.
Jag skulle prova att ha dem ihop. Skulle han börja jucka så ta ut honom lugnt och stilla och låt honom inte vara med i flocken för en stund. Ingen ilska, inget "nej" eller upphetsat, utan lugnt och stilla.
Låt honom sen få en chans att komma in igen, och gör samma sak nästa gång.
#4 Tack för svaret. Funderar på om man ska berömma/belöna honom när han "sköter" sig och i så fall när?
Det har varit lugnt sedan igår kväll när jag släppte ihop dem, tack och lov. Men kan ju vara bra att vara förberedd om det händer igen.

Jag skulle nog försöka bryta utan att göra någon grej av det, om det gick. Kan det vara så att Bosse blivit könsmogen, eller umgåtts med tikar som löpt, eller rent av blivit kastrerad? Inget nytt, som kan störa relationen, luktmässigt eller i övrigt, som är annorunda?
Försök att ge Eros en uppgift att ex ligga plats, sen belöna detta. Belöna icke-uppmärksamhet-på-bosse, snarare är uppmärksamhet. Gå sen till att belöna uppmärksamhet på rätt sätt.
Svårt det där. Vidar har helt plötsligt blivit lite ängslig över Ego, som börjar närma sig psykisk könsmognad. Kommer att gå mycket med dem i koppel tillsammans, sen efter en prommis släppa dem i hägnet och uppmuntra att de ignorerar varandra, innan de kan umgås som vanligt igen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 Bryta utan att göra någon grej? Ser Eros mig så slutar han, räknas det?
Bosse är väl könsmogen sedan ett tag nu och de har träffats regelbundet hela tiden, har högst gått några veckor mellan gångerna. Kastrerad är han inte. Vad jag vet har han inte umgåtts med några löptikar, vi känner inga med tikar men det är ju inte omöjligt att han brukar träffa några sådana på promenader och dylikt, har inte frågat matte om det. Däremot kan det ju väl vara någon/några tikar här i området som löper, samma morgon som Bosse kom hit hälsade jag och Eros på en bekant med en tik som var för att var henne ovanligt kärvänlig och kanske påväg in i löp?
De gångerna Eros var på honom var efter att något riktigt roligt hänt som han blivit väldigt uppspelt av. Först att Bosse och matte kom, sedan att husse kom hem. Men han blir ju alltid glad för det och de sakerna har tidigare hänt när de två varit tillsammans. Men jag tror att det har något med det att göra, att han blir uppjagad/stressad.
När katterna "trökar" med honom eller ibland när de leker för vilt enligt honom, springer han efter dem och vill ha koll och ordning på dem. Samma sak nu, lite juck men gav sig när matte tittade eller sa till, men när Bosse och katterna började springa runt sprang han efter och "höll ordning". Det har han alltid gjort, men aldrig juckat som han gjorde nu.
Jag försökte belöna och berömma när han gav sjuttsicken i Bosse, men det hjälpte bara tills jag gick. Händer det igen ska jag testa med en uppgift istället. Nu har den gamle polisfarbrorn varit sitt gamla snälla, "farsan Baloo"-jag mot Bosse hela dagen som vanligt så jag hoppas att det bara var något som utlöste det hela då igår.

Att inte göra en grej av det, är att inte förstrora problemet och passa på honom som en hök, så att han märker av att du vaktar och är alert. Det är lätt att förstora problem genom att agera mot dem. Ex en hund som är dålig på att äta, kan man få att sluta äta helt, genom att börja jobba hårt på att få hunden att äta och göra en cirkus av varje måltid.
Det låter som lite stress, men kanske även ett "kontrollbehov" som slår över i att vara en mobbare. Försök dämpa stressen genom att ge en uppgift innan han går upp i varv, eller innnan han hinner börja spana in Bosse. Behöver du bryta, försök läsa situationen så att du hinner harkla dig ed, innan han ens hinner mer än att tänka tanken, eller börja gå upp i varv.
Funderade om Bosse var kastrerad, då många hanar blir kära i kastrater.
MVH Elin
Förstår vad du menar. Man blir ju lätt att göra en grej av det när hunden helt plötsligt gör något "dumt" den aldrig gjort förut, man blir förvånad och handlar snabbt och utan att tänka.
Ja, jag tror att han blir uppstressad plus att han upplever det som att han inte längre har kontroll över Bosse + katterna. Han vill gärna ha koll på allt och alla, han är en riktig polis.
Bosse åkte hem igår kväll och hela helgen har gått bra. Men funderar lite om jag kanske ska agera även i de situationer när han inte juckar, men springer runt och håller koll?
Om Bosse till exempel jagar en av eller båda katterna så springer Eros alltid efter och håller koll. Han kan göra samma sak ibland när det bara är katterna som leker med varandra också, men det är inte lika ofta. Ska man låta honom ha koll eller är det bättre att försöka bryta detta redan när man ser att han är på väg att börja?

Det beror väl på, egentligen. Känns det som att han mår bra av det, eller som att han tycker att det är jobbigt och stressigt? Mår ni människor dåligt av det (stress, skällande ed)? Mår Bosse och katterna dåligt av det?
Om ingen mår dåligt av det, kanske han kan få göra det. Blir det för stressigt och lätt slår över, kanske det är bättre att bryta. Eller kanske att bryta vid en viss nivå, för att försöka dämpa det värsta…
Är han en "polistyp" kanske han mår bra och får berikning av att ha den rollen. Samtidigt kanske det ger mer stress som bygger upp till han börjar jucka. Svårt att säga, känn efter, du som känner alla inblandade!
MVH Elin
De flesta gånger är det inget mer än att han bara springer efter och kollar, och då känns det inte som att han blir stressad. Men en del gånger, oftast när han får hålla på för länge, börjar han tvätta överdrivet och det är här han någon gång även juckat. Så kanske man ska låta honom hållas en liten stund och sedan avbryta innan man vet att det riskerar att bli för mycket. Katterna och Bosse verkar bara tycka det är roligt att Eros är med och "leker".

Övertvättande och juckande är lite samma sak, behöver inte vara stress, utan kan vara kontrollbehov och att vara en mobbare. Bryt innan det kommer till fasthållande, eller innan han hinner tänka på att börja med det. Precis steget innan leken går över i dumheter, om du hinner se det.
MVH Elin
Ja, precis, och det märks verkligen, beteendet är detsamma när han är på väg att börja tvätta eller jucka. Ska börja studera honom noggrannare när han håller igång med katterna så jag förhoppningsvis kan avgöra när det är på väg att gå över styr och bryta.
Spontant känns det som om du ska hindra även springandet efter katterna även om du inte ser stress i det. Att ständigt vara alert och i behov att kontrollera är inget han (eller någon annan heller för den delen) mår bra av. Jag tror dock stress är inblandat i kontrollerandet, även om det inte ser ut som stress i våra ögon. Mira till exempel var stressad då hon kom till oss, vi har kommit fram till det i efterhand. Hon drog sig undan och låg och sov hela dagarna. Så stress visar sig i olika skepnader.
#14 Olika bud!
Kanske ska förtydliga att han inte springer runt och måste ha kontroll hela tiden. Men han är liksom ingen som sover sig igenom ett åskväder, hör han något "misstänkt" så måste han lyssna efter vad det är och han tycker om att spana och larma mig när det behövs.

En viss nivå av stress är ju inblandat vid lek, jakt och det mesta en hund, och vi, gör. All stress är inte av ondo. Om han gillar att ha koll på läget och larma, eller ha en vettig koll på katterna. Du som känner Eros får helt enkelt kolla noga och läsa honom. Kom ihåg att kika noga på alla små detaljer, och inte tolka, utan bara se vad han gör, och vad det leder till. När vi försöker tolka beteenden för snabbt, förmänskligar vi, eller tolkar fel, efter vad vi tror. Ser man ett helt händelseförlopp med massor av detljer, och sen funderar över ´hela kedjan, kan man se och förstå mer.
MVH Elin
Nu har han inte jagat efter kattrackorna något, men nästa gång han gör det och jag hinner med ska jag sätta mig och observera och sedan försöka analysera lite.
Idag har han varit stendryg med larmandet däremot! Det har varit fint väder och då är alla ungar ute och leker hela dagarna, och de är några som tydligen måste skrika hela tiden när de leker. Eros sitter i soffan och spanar ut och varje gång någon skriker eller ibland när han ser några utanför så börjar han skälla. Nu blev jag så trött så jag drog ned persiennerna och då blev det äntligen tyst. Jag brukar ropa på honom med glad röst och då kommer han alltid efter att han larmat någon sekund, han får beröm av mig och oftast är det bra sen men ibland kan han börja om. Vet inte om jag gör rätt eller fel här samt om jag kan göra något mer? Det här skällandet som varit idag har åtminstone varit stressande för mig.