Ni med rastgårdar
Undrar hur mycket tid era hundar tillbringar ute i dem och hur länge ni tycker det är okej att hundarna är där ute?
Ni får gärna visa bilder eller berätta om hur era gårdar ser ut och vad som finns därinne.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vi har hundgårdar som 9 av 12 hundar bor i jämt. Freja är där på dagarna och Vittra när jag jobbar, Vidar bara när jag jobbar för länge för att han ska kunna stanna inne i huset.
För tillfället har vi 4 hundgårdar, 1-2 till ska byggas under sommaren. Det gäller ju att kunna dela av vid löp, om någon är skadad, ska ha valpar ed.
Alla hundgårdar har en box på 9-18 kvadrat inne i ladan, med koja som liggbord och sovplats, bäddade med halm. De kan därför välja på att vara ute eller inne. Är det för varmt eller regnigt, kan de således busa och härja under tak. Vi har givetvis dörrar in i både ute och innedelarna. Ladan har 3 dörrar, en som leder in, 2 som kan öppnas till det stora rasthägnet utanför. Hundarna släpps dagligen lösa i hägnet, och de älskar när båda dörrarna till hägnet är öppna, så att de kan jaga varandra in genom den ena och ut genom den andra.
I utedelarna finns ett liggbord i varje del, samt hylla, bord eller ramp till luckorna in. De har en hel del leksaker, märgben od som de själva flyttar mellan de olika hundgårdarna och hägnet. Vi har nämligen aldrig alla lösa samtidigt, då vissa lätt slår över i allvar när de leker hårdhänt. De som inte springer i hägnet brukar få passa på att undersöka de andras gårdar medan utedelarna mockas. Ben och leksaker byter gärna plats då, och det markeras friskt i de andras delar.
Vi försöker att ge dem roliga saker som förnyelse, bland annat har de alltid en gammal gran ed liggande i gårdarna, att tugga på och greja med. Kokosnötter, meloner, frukt, godisregn od ges då och då, för att ge lite foderberikning.
Det är grus i gårdarna, så att de kan gräva, och stolpar att kissa på. I hägnet har de stora stenar, stockar att balansera på, bord att hoppa upp på, sommartid en badbalja (som huskyna inte alls uppskattar så mycket), och så en stor jordhög att springa på, gräva i och lorta ner sig i. Hägnet har lite mer natur, gräs, lite sly som de tyvärr massakrerar hårt, medan hundgårdarna tyvärr är lite tråkigare. Fast om man har för naturligt, så lockar man in orm oxå. För tillfället har vi en orm i hägnet, fast det är bara en snok, så den får stanna. Kanske kan den hugga någon i nosen och löra dem att ormar kan vara läskiga?
Våra hundar som bor där ute, trivs bättre i sina hundgårdar än inne. Vissa av dem längtar ut efter 20-30 min när de hälsar på inne. Är någon sjuk ed och bor inne någon dag för uppsikt, blir de glada och börjar äöte bättre igen, när de flyttar hem.
Det är givetvis olika på hundar och raser, hur de helt vill bo. Vittra som är golden älskar att vara ute och leka med de andra. Hon går utan problem in i hundgårdarna jobbmorgnnar, mne vill t när vi kommer hem. Hon leker hellre med dem i hägnet och går därifrån med oss. Vidar vill inte vara där alls, möjligen i hägnet en stund medan jag tar hand om de andra djuren. Om inte jag är med då, då älskar han oxå hägnet, men inte gårdarna.
Rena sällskapshundar skulle nog oxå må bättre av en hundgård att ligga i när husse och matte jobbar, än att ligga i hus/lägenhet. Det händer saker hela tiden i naturen. Djur, grannar (om man har några
), väder, lukter od. Det ger mer än att bara vara inomhus. Givetvis är det bäst med hundkompis oxå, för att de ska vara riktigt nöjda!
Rent lagligt måste hundgårdshundar rastas dagligen på annan plats. Dvs det är olagligt att hunden inte får lämna hundgråden en gång om dagen. Det är en bra lag, även om det kan räcka att ta hunden i koppel från en box till hundgården även om det bara tar 10 sekunder… Hinner den bara nosa och kissa, så är den ju rastad.
Hmmm, foton på anläggningen här, det vette 17 var jag ska hitta dem. Kanske i stationära datorn…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Är nyfiken på hur ni har eftersom jag planerat att bygga rastgård åt både hundar och katter den dag vi flyttar. En hundrastgård för när vi inte är hemma och såklart även när vi är hemma om de själva vill.
#1 Kul att läsa hur ni har, verkar ju kanon. Vore kul med bilder också
Är det svårt att säkra gårdarna från att andra djur tar sig in/att hundarna tar sig ut?

Vi har haft Vidar i alla gårdarna, för att se om de håller. Dwet tog många veckor innan han ansåg att Krister byggt tillräckligt bra. Nät kan göras hål i om det inte är tillräckligt starkt (det visste vi sen förr, så efter flytten är det enbart rediga när överallt, dyrt, men det håller). Nät kan ryckas loss frpn stoplar, dörrar kan hakas av, nättak i innerdelar kan slitas ner, stenar i torpargrunden kan flyttas osv osv.
När han inte kunnat rymma på 3 veckor och testat allt mååånga gånger, ger han upp och anser bygget säkrat från rymingar. Tyvärr kan han då ge sig på hundkojor och stolpar istället, så nytt måste byggas mellan varven.
Vilda djur har vi inga problem med, fel typ av hundar för det. Vill man inte få in stora fåglar kan man ha tak på utedelarna. Rovfåglar och strora kråkfåglar kan ge sig på små hundar och valpar. Här blir kråkfåglarna hundmat istället, om de vågar sig in…
Vi har grävsäkrat med wiraduk som vi lagt grus över, utom i en hundgård, där vi har stenplattor eller trätrall runt om stängslet på insidan.
Ett studiebesök kanske? Foton ska jag försöka hitta, eller ta nya…
MVH Elin
Haha, perfekt med en helt egen säkerhetstestare!
Men om det är så pass säkert så att en extremare hund som Vidar inte kommer ut bör det väl inte släppa in andra djur?
Har kikat jättemycket på kattrastgårdar eftersom vi är i färd med att bygga en där vi bor nu, men inte något alls på hundgårdar så det måste jag titta mer på nu. Vill ha något större så de kan röra sig lite och då är det ju bäst om man kan vara utan tak. Jag vet inte vad det kommer bli för hundar hos oss framöver, men just nu lutar det mest åt canaan och en chow, så det kanske inte behövs något tak.
Hade varit kul med ett studiebesök!

JAg vill se bilder från er NU Elin! :)
JAg har inte någon rastgård till hundarna, men vi bygger på en till kattena nu. Får se när den ev blir klar…
Något ja dock ofta funderar på är varför så många hundar sitter kvar i tråkiga hundgårdar, som är hur lätta som helst att hoppa/klättra ur? Under mina år i Spanien har jag sett åtskilliga hundar ta sig ur betydligt klurigare inhägnader än de man normalt ser i sverige. Min tik tog sig ur ALLT när vi bodde i Spanien och jag försökte lämna henne i början.

För att hindra att rovfåglar, kråkor, skator od tar sig in kan man sätta bärnät över hundgården. Jag har så till hönsen, där risken är större att någon flyger in för att ta ett smakprov.
Jag vet en hund som klättrar över det mesta, hon kan tom strunta i el, för att kunna rymma. Ingan av våra dock, de är nöjda, utom Vidar då…
Det finns kluriga hundar i Sverige oxå, skillnaden mot de spanska är väl kanske att det är hundar som levt antingen som byhundar eller att de helt enkelt aldrig lärt sig att lita till människan, utan klarar sig själv bäst. En svensk hund litar på sin människa, och får alltför sällan testa att lösa saker på egen hand.
MVH Elin

#6 nja byhundar, så som David Selin altid pratar om, finns ju inte direkt i spanien heller. Däremot lär ju de flesta sig att klara sig mer självständigt än vad många svenskajyckar så klart. Men jag vet mängder med hundar som kommit in som mkt små valpar, vuxit upp på gården, aldrig fått möta några problem att träna på eller nånting, men som ändå klurar ut hur man skall ta sig ut & sen inte går att hålla instängda mer ;)
Och min tik var bara så fäst vid mig att hon inte ville bli lämnad :P PÅ centret där jag hämtade henne hade hon inte rymt en enda gång under de få dagarna hon var där & dit kom hon från en kvinna som haft henne sen hon var en liten valp. Men hon är värsta problemlösarjycken, skulle man väl kunna säga ;)