Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettavel-genetik
Läst 6279 ggr
Elcyion
4

Fråga om löp

Min förra hund var kastrerad, så jag har ingen direkt erfarenhet av tikar som löper. Tänkte därför fråga er ;) Kiara ser ut att vara på väg in i löp. Svullen vulva och slickar mycket därbak.

Nu har hon hållit på med det någon vecka. Men hon verkar inte börja löpa någon gång. Jag har försiktigt torkat henne i vulvan för att se om det kommer något blod, men det kommer inget :( Hon är ganska duktig på att slicka sig där bak. Kan det vara en anledning till att jag inte hittar något blod?

Var på en kennel för herrans massa år sedan, och där fanns det en tik som torrlöpte (alltså löpte helt utan blod). Därför upptäckte vi inte löpet i tid, och hon parade sig med fel hane. Det ända vi såg var den svullna vulvan, som är ett tecken på att hon snart kommer att gå i löp.

Hur vanligt är det med torrlöp, och OM hon nu skulle vara en tik som torrlöper, hur vet man då när hon är i löp? Vi vill verkligen INTE ha några valpar på henne, men som det ser ut nu, har jag bara okastrerade hanhundar att låta henne umgås med (vilket hon så väl behöver).

(Har chansat lite på kategorin. Flytta gärna inlägget om det har hamnat fel.)

Medarbetare på jack russel terrier

Scully
1

När tiken kommer in i ett löp utan blod så brukar det kallas för tyst löp, just för att dom inte visar det med blod utan man ser bara storleken på vulva samt att dom slickar sig där. Visst kan det vara så att din tik löper och hon är skicklig att "städa" efter sig. Den bästa tidpunkten att torka där bak är just när dom legat ett tag, då brukar dom inte hinna tvätta sig.

Tysta löp förekommer lite då och då, inte helt ovanligt men kan dock inte nämna några procent.

Var uppmärksam på hur hanhundarna reagerar på henne, är dom mycket där bak så får du nog se upp. Börjar hon bli mjuk i vulva så ska du ju givetvis vara väldigt försiktig Glad

Vattnadal
0

Det är lite rastypiskt att städa noga efter sig, så man kan missa att de blöder. Kika på hennes betreende mot hanar, så märker du om det är på gång. Fast var försiktig!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elcyion
0

Än så länge har hon varit snabb på att sätta sig ner när de ens kommer i närheten, och fräsa ifrån som bara tikar kan ;)

Medarbetare på jack russel terrier