Pälsvård
Hur mycket och vilken typ av pälsvård kräver din hund?
Fungerar det bra att hantera era hundar vid borstning, bad och liknande?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
De borstas då de fäller, inte annars så det är relativt lite pälsvård. Men, när de fäller så gör de det verkligen ordentligt. Då brukar jag bada dem och då "säger" det *poof* och allt lossnar. Då tackar jag för att jag har en Furminator.
De är vana att hanteras och fungerar bra att bada, klippa klor och borsta.
Ett tips till er som inte ids föna era hundar men som är lite trött på att det blir så bött när man tycker sig ha torkat klart och släpper hunden lös. Sätt på hunden en t-shirt som du knyter runt midjan så den inte trampar på den. Sen är det bara för den att skaka sig :). Mycket torrare lägenhet :)
Brukar bada Ganti när fällningperidoden sätter igång, sen tar med Furminator! Bästa inköpet jag gjort! Vanlig borstning med annan borste en gång i månaden kanske. Klor klipper vetrinären. Tassarna friseras när pälsen börjar bli lång.
Borstning, bad fungerar bra. Kloklippningen lämnar jag till vet.
Inte så mkt som folk påstår eller som det står i rasstandarden. Men brukar ha våra mys stunder i samband med kloklippning samt vid fällning, då blir det oftare förstås sen avslutar man med ett bad för att "trigga" igång den sista fällningen
Bad funkar relativt bra och torka/ föna älskar hon 
Jag gör så gott som likadant som #2.
Badar en gång på våren och en gång på hösten, i samband med fällningen. Då borstar jag alltid ur honom ordentligt före och efter badet. I övrigt borstar jag kanske varannan månad. Älskar också min Furminator!
Klipper klor kanske 1 gång i månaden, det beror på hur mycket han slitit ned själv. Då och då trimmar jag ned pälsen mellan trampdynorna också.
Han hatar att bli badad, står där och tjurar. Att bli borstad och klippa klor är väl ingenting han hoppar högt av glädje åt, men han finner sig i det utan problem.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Klorna klipper vi med målsättningen varje vecka, men tyvärr oftare en gång i månaden. De med "grävprojekt" i hundgårdarna får man låtsas klippa på, så att de inte klipps för sällan.
Vid fällning borstas de med furminator och karda. Inför utställningar kan de bporstas lite extra, utan fällning. Vittra som är golden får en borste under öronen och i fanorna en gång i månaden, för ev tovor, max.
Bad blir till utställningar, och Vidar och Vittra som hänger på hem till folk får ett julbad och nån gång extra ändå. Vissa hundar badar en gång om året, andra 4-6 gånger.
De tar det rätt bra allihopa, oavsett vad vi gör. Bad är väl det värsta, men kör man ute, sätter dem med kort koppel i en stople, och spolar med trädgårdsslangen, är det snabbt avklarat. Det gäller bara att ha regnkläder själv!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Missade att skriva hur ofta jag klipper klorna. Minst en gång i veckan. Miras klor växer som ogräs.