Sundsvall 3/10
På lördag ska vi till Sundsvall på SKK utställning. Vi brukar hålla oss till rasklubbens uttsällningar annars, då vi har arbetande hundar och inte showisar. Nu är det dock en riktigt bra domare som dömer åt rasklubben ibland.
Han är hård men rättvis, och gillar dessutom vår uppfödarens hundar. Nu har vi bara anmält Ego, då det är inomhus, och det blir trassligt ju fler hundar vi har. Skulle nu så här i efterhand önskat att Drífa oxå var anmäld, men hon får vänta till våren, om hon hämtat sig fin efter valpningen. Vi hade hu hoppats att hon skulle vara långt in i dräktiheten redan vid det här laget, då anmälningstiden gick ut.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Idag kom vi hem med en slät 1:a på Ego. Han blev rädd i ringen, då mattan gömde ett brunnslock som jag klampade på så det dundrade till Hade inte jag blivit rädd oxå, hade det nog gått bättre. Nu reagerade jag oxå, och då var det kört. Han blev skraj och tappade gnistan helt enkelt. Fast han hade inte fått mer än ett HP annars heller, för brorsan fick bättre kritik och bara ett HP…
Rätt fin kritik annars, och halvsyrran Vega skrällde rejält. Hon spöade alla showhuskyn, fick CK,vann bästa tikklass och fick certet. Eftersom ingen hane fick CK bidde det ingen hane med cert, så hon blev BIR utan konkurrens oxå. Vet inte om Malin stannade med henne till gruppfinalen eller om hon åkte hem. Inte svensk domare, så då kan det vara kört med en draghusky…
MVH Elin
Tycker ni ska vara riktigt nöjda ändå!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vi är det! Ska bara träna lite mer! Det var ju första gången i en inomhushall oxå!
Domaren kunde ha dömt ner honom rejält för rädsla, om han varit på det humöret!
MVH Elin
#3 Ja, precis. Kan tänka mig att det blir en större utmaning inomhus.
Är också lite sugen att köra lite utställningsträning och se hur Eros står sig som senior. Men har lagt de planerna på is just nu.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kan du inte visa skillnaderna mellen en showis och en dragis? Jag som inte vet ett piss om rasen egentligen blir nyfiken.

Hmmm, Här kommer en snygg dragis då, vår tik Drífa, Ylajärvis AA Elizabeth Swann, på fotot 2 år drygt, och har precis placerat sig som bästa tik 4 på rasspecialen. Hon är vit, och vita hundar brukar inte placeras, av någon dum anledning. Rasen får nämligen ha vilken färg som helst, egentligen!
MVH Elin

Nu har ju inte jag några foton på showisar, om ingen fastnade i kameran i lördgas. Har dock inte hunnit tömma den än.
Här är i alla fall en liten förklarande text från vår hemsida:
De tre typerna av siberian husky
Showhuskyn har grov benstomme, kort rygg, grov bröstkorg, korta ben, otillräckliga vinklar, bred skalle med kort bred nos och runda ögon, pälsen är ullig. Den djupaste delen av bröstkorgen ligger en bit under armbågarna, vilket stör rörelsen i selen under arbete. Den ger ett tungt, grovt intryck med en aning valpigt utseende.
Working huskyn har måttlig benstomme, benlängd och rygg. Den har ett elegant huvud, varken brett eller snipigt, mandelformade ögon och har ett vänligt uttryck. Bröstkorgens djupaste del går i linje med armbågarna. Den ger ett lätt och elegant intryck. Det är denna typ av hund som bäst följer rasstandarden.
Working huskyn finns även som sprint variant. Dessa huskys har en lätt benstomme, lång rygg, väldigt långa ben, raka skuldror och en dåligt utvecklad bröstkorg. Huvudet är snipigt med en lång nos eller flackt och brett utan stop. Den saknar ofta det vänliga uttrycket och har för kort päls. Armbågarna ligger här långt under bröstkorgens djupaste del. Sprinthuskyn ger ett smalt rangligt intryck.
För foton på showisar kan jag hänvisa till alla vinnarbilder i Hundsport på siberians. Annars finns det några kennlar som har framgångsrika showisar med fina hemsidor. Wolfmark är en av de mest framgångsrika, han kör faktiskt med sina oxå. Vill du se fler foton på snygga arbetande hundar kommer några länkar här:
Ylajärvis. Vargevass. Dessa satsar på långdistans, nästa exempel satsar med på sprint. Heidiburgh.
MVH Elin

Och precis som jag misstänkte så är de arbetande hundarna snyggare ;) Jag hade nog haft svårt att se vad en ensam hund klassas som om jag inte har flera att jämföra med dock. De individer jag såg i spanien var dock med säkerhet & inte så förvånande kanske utställningsvovvar.
Vattnadal eller Elin .
Var har du fått beskrivningen om show och drag husky ..troligtvis är det nog eget tycke eftersom det inte stämmer så väl med den riktiga rasstandarden. Läs och lär er den riktiga standarden , the one and only.
Enligt rastandarden
Siberian husky skall vara en medelstor arbetande hund med ett snabbt, lätt, fritt och elegant rörelseschema.
Enligt ditt resonemang kan man kategorisera hundar väldigt enkelt men så är det ju inte, tänk om du skulle uttala dig om att alla invandrare stjäl …och det vet ju vem som helst att så är inte fallet.
Ett litet tips till dig när du skriver i offentliga forum att balansera på rätt sida av eggen så du inte trampar fel ;-)
Länk till den riktiga rasstandarden http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI270.pdf
När man läser en rasstandard är det viktigt att läsa VARJE ord och förstå innebörden av dessa, för att sen förstå standarden är det bra att man lär sig sina nära tillhörande FCI klassificierade rasers standarder (ex SH, samojed, malamute, grönlandshund) så att man förstår skillnaderna.
Undrar ni över något är det bara att fråga !

Min beskrivning av de olika typerna kommer från en av de äldre inom rasen, som dessutom är domare. Här finns [en länk](snabbt, lätt, fritt och elegant rörelseschema.) till hans, med foton och teckningar, tydliga beskrivning av rasens tragiska uppdelning.
Rasklubben anser att det inte finns någon uppdelning. I mina ögon är det en rätt tydlig uppdelning. Visst kan du dra med alla typer, men de är avlade på olika vis. Jag har svårt att se att de rent showavlade ska klara av långdistansloppen lika bra som den ursprunligare typen.
Tittar man på standarden, så ska Bröstkorgen vara djup och stark, men inte för bred, och med den djupaste punkten strax bakom och i höjd med armbågarna.
Självklart blir rörelsen inte lika snabb, lätt, fri och elegant om den har för djup bröstkorg, som är vanligt på showtypen. I går såg vi flera showtypade huskyn i ringen som inte alls kunde hålla jämna steg i den flytande vackra trav som är rastypisk. Detta var på SPHK Gävle Dalas utställning.
MVH Elin
Jaha , har du inte läst rasstandarden !!!!!!
Men varför ger du då sådana bestämda uttalanden då??
Så du tar infon från en uppfödare som vill sälja valpar?! Varför inte ta informationen från rasens hemland och deras klubb och se hur SH ska se ut. det är återigen rasstandarden som bestämmer .
Du får ej heller glömma att detta är en polar ras och inte ett savann djur, en husky ska inte se ut som en faraohund med lite päls för det är en helt annan typ, men fort kan de springa.
Men vem bestämmer att en hund har klarat ett långdistans lopp bra eller inte, är det en tid som du sätter eller nån annan. Hur jmfr du 12 tikar på 51cm med en förare på 90kg kontra ett spann med 12 hanar som är 60 cm och en förare på 60kg ….Som det ser ut nu är det ingen åtskillnad av varken storlek eller vikter, blir ju då väldigt svårt att jmfr.Hur kunde Balto genomföra serum race??
Men var får du den ursprungliga typen ifrån , finns det en 4de typ som vi inte vet om ??
Åk till kanada och se Balto eller Fritz ….De hundarna är väl ändå de ursprungliga om något .
Tror nog inte SPHK går ut med att rasen är uppdelad, de slipper diskussioner som de inte kan svara på eller officiellt stå för.
Förresten så har du nog fel info igen, jag har deltagit på Special flera ggr …
Resultat , BIS , BIS uppf och BIM , CK
Du får gärna fråga om du undrar över något, tänk på att det är dumt att ge nybörjare fel synsätt och info om denna underbara ras, man ska vara objektiv i sitt synsätt är att kunna ge bra svar.
Nu lägger vi ner och sysslar med våra hundar istället för att spilla tid på trams på forum…det är väl ända därför vi har skaffat dem , så att vi kan umgås med dem den korta tid de finns hos oss…

Vad gör att du anser att jag inte läst rasstandarden?
Det är knappast jag som bestämmer vem som har en bra tid på ett långdistanslopp. Det är konkurrensen som gör det. Sen kan man ju alltid köra ett lopp och låta bli att sikta på pallplats, utan istället köra för att klara av det, tillsammans med sina hundar.
Det finns många raser som är uppdelade i olika typer. Om man istället för att mörka det, låtar valpköpare veta skillnaden, så hamnar fler hundar hos rätt köpare, och slipper avlivas. Den som vill ha en sällskapshund till långa promenader och utställning, ska inte köpa en husky som är avlad till drag. Lika lite ska den som planerar att skaffa ett tävlingsspann köpa en husky som främst är avlad till utställning och sällskap. Man även fundera över sprintlinjer och medel/långdistanslinjer. Fast en bra hund kan meritera sig i alla distanser!
Jag har även golden, och där är skillnaden stor mellan jakt och utställningshunden. Många försöker få fram dual purpose golden, där de blir halvfula och duger halvbra till jakt. Samtidigt finns det uppfödare som hela tiden avlat på både jakt och utställning. Tyvärr går det sällan bra, då de som avlas mer på ren utställning är med "moderna" i ringen. Även här finns det tolkning, då rasen ska vara "kraftfull" vilket tyvärr ger kraftigt överviktiga hundar.
MVH Elin
Vad gör att du anser att jag inte läst rasstandarden?
Dina skruvade kommentarer!
Det är knappast jag som bestämmer vem som har en bra tid på ett långdistanslopp. Det är konkurrensen som gör det. Sen kan man ju alltid köra ett lopp och låta bli att sikta på pallplats, utan istället köra för att klara av det, tillsammans med sina hundar.
Jaha? Men då borde denna konkurrens gör att man avlar på mer och mer snabba hundar för att vinna tävlingar som kanske inte stämmer överens med standard, ja inte vet jag ??
Hur kan man jmf 51 cm tikar vs 60 cm hanar i mitt exempel??
Tycker att det är roligt att se att en sk showkennel genomförde polardistans i år , betydligt bättre än många andra …men men det kan ju inte dra enligt vissa …ps! de var visst utställningschampions hela bunten !!!
Att börja kalla hundar och placera dem i olika fack säger mer om personerna bakom och deras bristande kunskap om att få fram korrekta och dugliga hundar så som de ska vara .
Var stolt över ens egen hund och låt den vara som den är, kalla inte andras hundar något som ni inte vet något eller har vetskap om.
Det finns en standard som ska följas. De som hittar på egna typer och klasser vill marknadsföra sin egen typ som den rätta och bli påve i sitt eget hus.

Skruvad kommentar?
Tittar man på standarden, så ska Bröstkorgen vara djup och stark, men inte för bred, och med den djupaste punkten strax bakom och i höjd med armbågarna. (från standarden, sen följer egen kommentar:) Självklart blir rörelsen inte lika snabb, lätt, fri och elegant om den har för djup bröstkorg
I långdistans avlar du på det hunden är gjord till från början, hos tjuktjerna, att dra lättare laster under måttlig fart över långa avstånd. I sprint avlar du bara på snabbhet, och får då ett annat utseende och temperament. Där får du lätt långbenta hundar, med mindre päls för att inte överhettas, som de faraohundar du nämner ovan. Jag tycker inte heller att de följer standarden.
Visst blir stora hanar med långa ben snabbare, starkare med, men har de inte dragskalle vinner tikarna ändå. De flesta kör nog ändå med blandade spann. Kör någon med bara stora hanar, och man anser att de tär fusk, får man väl glänsa med att få bra reultat på sina tikspann. Jag är glad att sporten inte delas upp i kön vare sig på människor eller hundar!
Det är väl jätteskoj att någon kör PD med showisar! Jag anser att utställningschampions inom rasen borde klara av ett långdistanslopp.
Många arbetande raser skulle vinna på att vara lika hårda som de är på bordercollien, att ha godkänt anlagsprov i sin huvudsyssla för att få registrera valpar!
Att det bildas olika typer av en ras, är för att folk avlar i olika inriktningar. Så är det, det går inte att komma från. Om man sedan väljer att kalla de för olika typer öppet, rakt och ärligt, gör det lättare för en valpköpare att få en hund de trivs med. Om man säger att en valpköpare kan köpa sin hund av vilken kennel som helst, oavsett vad de har tänkt använda hunden till, kan leda till omplacerade hundar eller värre.
Vi kommer inte att komma längre med detta, än att vi tycker olika. Nu ska jag ut och mata gänget här hemma och låta dem springa av sig i hägnet. Det är på tok för varmt för dragträning idag. Över 20 grader!
MVH Elin

wolfmark: Läser man rasstandarden så är den viktigaste meningen enligt mig:
"Rasens ursprungliga funktion är att spänd för släde förflytta lätt
last i måttlig hastighet över stora avstånd."
Sedan undrar jag varför du verkar ta åt dig för att du har hundar som går bra på utställning. Vattnadal rekommenderade en person att kontakta dig för mer information om hon ville ha en "show/ utställnings husky" eftersom du har de som gått bäst på SKK utställningar samt att du kör med dom. Var det denna rekommendation som sved?
Sedan är det för mig självklart att det blir lite olika inriktning på aveln på olika kennlar eftersom alla har rasen för olika ändamål. Tävlar du i sprint avlar du på de som är bra i sprintloppen, kör du långdistans så avlar du på de som kan arbeta bra i flera dagar under svåra förhållanden. Tycker du att utställning är roligast så avlar du på hundar som går bra på utställningarna. Men varför kan inte folk erkänna detta?
Den ultimata huskyn är bra i alla disiplinerna men de är få och verkligen värd att användas i aveln.
Alla hundar kan dra (även våran golden) men det är de bra hundarna som utmärker sig när det är natt och det blåser upp till storm på fjället.
Tittar man på vinnarbilderna i SPHKs årsböcker och vinnarbilderna i Hundsport så ser hundarna inte lika ut,vad beror detta på?
Om du använder en trevligare, mindre överlägsen ton så är du välkommen hem till oss för vidare diskussion under trevliga förhållanden, vi bor ca 1 timmes bilresa från Högbo, ungefär lika långt från Alfta och strax under 2 timmar från Bjursås där raspecialen går i höst.
Jag kommer inte fortsätta diskussionen här eftersom det så lätt blir onödiga missförstånd på forum så det är bättre att utbyta åsikter och erfarenheter om vi träffas.