Varför Eurasier?
Eurasier är ju en rätt ny hundras som snabbt har blivit populär. Här finns ju några Eurasierägare och därför skulle jag vilja veta varför ni valde denna ras och varför ni tror att den blivit populär så snabbt?
Jasg tycker att det verkar vara en mycket trevlig ras som även har ett fint utseende, men, som sagt, berätta mer för mig!
/Désirée
Kul fråga. Intressant att vissa raser växer väldigt snabbt medan andra tar längre tid på sig.
Jag har ingen eurasier, men den har varit ett av de hetaste alternativen inför "kommande hund" för mig i flera år nu.
Det finns många raser inom den här gruppen som jag är väldigt förtjust i och många jag funderat på, men det är ingen som känts sådär perfekt. Akita är jag supersugen på, men de har lite för mycket jakt i sig och är ofta svårare med andra hundar. Canaan dog är jag ännu mer sugen på, men då vill jag förbereda mig mer och bo i hus först.
Eurasier känns väldigt lagom! De är rejäla, som jag gillar, inte för små eller smala men ändå inte för "biffiga". De kräver inte för mycket av mig, som till exempel en siberian eller malamute, men är ändå lättlärda och allround. De är inte för hårda i psyket men ändå inte nervösa. De har inga större sjukdomsbekymmer. Och så vidare.
Och så är de väldigt snygga, och finns i många olika färgvarianter vilket jag med en ras med enbart en godkänd färg tycker är störtkul.
Sedan gillar ju jag den här gruppen av hundar överlag för att de ofta har mycket ursprungligt i både utseende och beteende, och jag trivs bäst och tycker det är kul med hundar som har en egen vilja och är lite mer en utmaning att jobba med.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Men SaraC då.. Jag och Todd härhemma blir lite lessen i ögat
när du inte nämner Samojed i ovan.
Jadå, -jag förstår vad du skrivit och vad du fokuserar på för egenskaper. Det är ju en del Samojed i Eurasier så vi får vara nöjda ändå
-Har du lessnat på helvita hundar eller?
Med glimten i ögat ..
#2 Haha, nej då. Helvita hundar är bland de vackraste som finns.
Jag har haft Eurasier sedan 2005 och har nu starta upp egen uppfödning då jag bara älskar rasen mer än allt annat!
Varför valde vi då Eurasier? Vår första hund blev en hoffe då jag passat en sådan mycket under min uppväxt. Dock blev det inte alls som vi förväntat oss då vi även har tre barn i huset. Mentalt krävde hon mycket mer än vad vi kände att vi kunde ge henne och tog beslutet att omplacera henne. Vi letade efter en ras som skulle passa oss och vårt levnadssätt. Vi kikade på mer vanliga raser som golden, cavalier, labrador men inget föll oss i smaken på flera sätt, men vi ville gärna ha en medelstor hund. Till slut fann vi eurasier läste på, besökte uppfödare och vi kände att denna ras verkligen skulle passa oss, men man vet ju faktiskt inte förräns man faktiskt riktigt provat. Vi gillade rasen väldigt mycket exteriört, att de är reserverade och inte rusar fram till allt och alla, att de inte kräver flera timmar varje dag med mental stimulans. Vi valde sedan en tik då de är mindre i storlek än hanarna och vi hade ingen annan erfarenhet av kön tidigare. Denna tik var väldigt skällig som valp, rymde gärna och jagade efter vilt..inget av detta ska de göra efter rasstandarden. Dock lugnade hon sig när hon bev ädlre men vi fick kämpa och träna väldigt mycket lydnad med henne. Hon gillade att träna lydnad och hade klarat LP1 lätt om jag bara anmält oss till en tävling. Hon gillade även spår och sök. Vår andra eurasier kom in bara ett år sedan hon var mera lugnet själv. Sa aldrig något, man visade hur hon skulle göra och bara följde med. Har aldrig gått en lydnadskurs med henne men hon följer kan de flesta kommandon och funkar att ha lös. Hon skäller(eller gruffar kanske man ska säga) när det kommer hem någon som hon inte känner. Men efter en stund när hon vill går hon fram och luktar sedan är det fritt fram. Hon är inte alls lika bra på spår eller sök. Rallylydnad provade jag nu i helgen och det tror jag är en mycket bra form att tävla i för just vår ras!
Eurasier gillar alla familjemedlemar, och även våra vänner blir deras vänner. Vi har barn som har kompisar med hem och det är aldrig några problem.
Pälsen kräver ingen speciel vård vilket man kan tro, någon borstning i veckan. Tovar inte. När det är grusigt ute "rasar det" av när de torkat upp. När de fäller ur sin underull ca 1-2 ggr/året så får man borsta mera, men det mesta försvinner rätt fort om man bara borstar ur ordentligt. Furminatorn är helt toppen här!
De är rätt duktiga på att spela teater(OBS att inte alla är så), när man ex klipper klorna så tror man att de håller på att dö så som de låter. De kan vara väldigt envisa och är väldigt smarta så det gäller att vara en tydlig ledare från start.
Har läst på många internetsidor att folk fått en uppfattning om att eurasier inte går att lämna ensamma, detta är inte sant, och tråkigt att läsa om. Det är som med vilken ras som helst, ensamhetsträning från början = jätteviktigt!
Jag vet många som både tränar lydnad, sök, spår, agility med sina eurasier men har man mål att tävla i högre klasser så kanske man inte ska välja just en eurasier.
Eurasier är en väldigt frisk ras och jag hoppas att den kommer förbli så genom att alla avlar med mål om en fortsatt frisk ras.
Eurasier är en perfekt familje/sällskapshund som gillar att hänga med sin ägare i vått och torrt på olika äventyr!
Det blev ett långt inlägg och jag hoppas att det blev något svar på funderingarna kring Euraiser, annars får ni väl fråga på
/Madeleine
#4 Tack för jättebra svar!
Det är roligt och intressant att läsa om våra olika hundraser ur ett ägarperspektiv. Det som står i rasbeskrivning och som finns berättat på nätet stämmer ju inte alltid helt. Sedan är hundar individer (som du också visar) och därmed rätt olika, även inom en och samma ras. Problemet med rasbeskrivningar är ju så klart också att det inte går att få med allt om rasen i några få meningar.
/Désirée
Javisst, rasegenskaper är en sak, personligheten en annan. Därför är det roligt och intressant att ta del av olika personers uppfattning av en ras, det kan skilja sig rejält ibland.