Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etiketthundsport-aktiviteter
Läst 5305 ggr
SaraC
0

Inlines med hund

Karln är sugen på att åka inlines med Eros nu när snön försvinner. Funderar lite över vad man ska tänka på utöver att rasta/värma upp innan och att inte åka när det är för varmt såklart. Bör man hålla hunden i trav när man åker? Hur lång sträcka är lagom att börja med och hur mycket är lagomt att öka efter hand? Vad bör man hålla utkik efter på hunden för att se att det inte blir för mycket? Och så vidare, alla tankar och tips välkomna Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jonna75
0

Att åka inlines med hunden gäller väl ungefär samma saker som när man cyklar kan jag tänka mig. Första gångerna tar man lite kortare svängar för att se att hunden har fattat det, sen sträckan är ju beroende på hur tränad hunden varit innan.

Trav är ju den bästa träningen för hunden.

Börja hellre med en för kort sträcka än en för lång. Att se om det blir för mycket.. man brukar se på hundarna när det börjar bli för jobbigt, dom saktat av ordentligt, flåsar m.m.

smurfan-13
0

Trav är den gångart som hunden kan transportera sig längst i till minst kostnad, men vill man att även hunden skall få bra träning skall man växla mellan gångarterna. Givetvis måste ma ha koll så att hunden inte blir för trött och att det finns vatten till den om den behöver! Bäst är ju om hunden kan vara lös, då de ofta rör sig mer naturligt då.

Jag har inte vågat mig på inlines m mina, men vi cyklar m ena och sen så springer husse m två av dem. Asfalt är hårt mot lederna så håll koll så hunden fixar det!

SaraC
0

#1 Ja, jag är mest fundersam över hur man ser att det inte blir för mycket. Vet en hund som sprang med husse som cyklade och visade ingenting av att vara trött förrän han tillsist lade sig ned och dog.. Det var väl ett skräckexempel med en korkad husse, men menar att jag tycker det är svårt att se på hundar när det är för mycket. Många kämpar ju på utan att visa något.

#2 Okej, så det är bra att hålla trav största delen av tiden om man kör en längre runda då kan man säga?

Ja, hur gör man med asfalten? Det kanske inte alls är bra, tänkte jag inte ens på Skäms Med cykel kan man ju hålla sig på andra vägar än asfalterade, så det är ju bättre.

Kanske får bli jogging med honom istället, så vi kan hålla oss på annat underlag.

smurfan-13
0

Man kan ju stanna då och då för att se hur trött hunden är, samt erbjuda vatten. Det lät som en skröna m den där korkade hussen måste jag säga. :(

SaraC
0

#4 Ja, det låter bra. Vi har väl inte tänkt oss några mardrömsrundor heller, utan sträckor på några kilometer bara. Men hur vet man att hunden fixar att springa på asfalt då?

Det är tyvärr inte en skröna, men det kan ju mycket väl hända att det fanns detaljer som inte jag känner till, att hunden kan ha haft något medfött fel eller så. Det var en varm sommardag, så det bidrog väl ordentligt.

Vattnadal
0

Asfalt sliter mer på tassarna, så om han kan vara ute i diket på grus/gräs är det bättre. Tassar vänjer sig dock, om man utökar sakta. Det är nog bättre med riktigt korta turer varje dag, än att köra lite längre en gång i veckan. Kanske kan det vara läpligt att börja med en kvart om dagen, och sen utöka.

Är han redan van vid långa prommisar så får de snabbt koll på det nya och det går att ta riktigt långa svängar.

Jag skulle inte åka inlines med någon av våra hundar. Brukar erbjuda folk att åka skidor med Vidar, men hittills har ingen nappat!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#6 Ja, det borde ju gå bra att hålla honom i diket på de flesta vägar. Han är van med långa promenader, men inte lika mycket på asfalt, och att vara med på cykelturer som främst har varit på skogsvägar. Vi får väl se om hussen vågar testa något!

Skulle du inte åka med någon av era hundar på grund av risken för väldigt hög fart, eller? Oskyldig

Vattnadal
0

Typ! När Vidar var yngre vägrade han hoppa in i bilen när vi skulle hem från skogen. Jag körde utan honom, i 40 km/h sprang han glatt med bakom. Gasade  jag upp till 50km/h körde jag fortare, men inte så att han försvann. Gick upp i 60 km/h för att verkligen köra från honom så att han fick känna sig lämnad.

Med inlines kan man inte direkt bromsa. Cykel är ingen fara, då kan jag bromsa och i värsta fall hoppa av. Fast jag kan erkänna att det går läskigt fort ibland. Han får inte ha något att jaga, så hålls tempot vettigare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#8 Haha! Vidar verkar vara en riktig fartdåre! Tungan ute

Nej, jag kan inte bromsa överhuvudtaget på inlines och är halvt livrädd för att åka även utan hund, så jag skulle aldrig göra det.

Taci
0

Jag är också nyfiken på detta, så det är en intressant tråd!=)

En fundering jag hade var detta när hunden springer på asfalt, om det kanske kan vara bra att smörja in tassarna/trampdynorna med någon mjukgörande kräm eller salva innan man ger sig ut, eller kanske efter?

Vad säger ni?

smurfan-13
0

#10 jag tror snarare på att härda tassarna succesivt. Smörja m mjukgörande kan få motsats effekt, att tassen tål mindre slitage och hunden får ont. Jag hade oroat mig mer för leder än tassar. Tassarna är ju lätta att hålla koll på, till skillnad på lederna (men det är nog för att jag har en hund m grava ledproblem som jag är extra nojig över sånt)

scth
0

Vi tog vår premiär runda med inlines häromdagen. Det gick toppen bra men man bör nog undvika nedförsbackar om man inte är så van.. :P Gick ruskigt fort :) Men roligt och lättrullat, hunden fick springa på sidan på gräset.

SaraC
0

#12 Såg ju superkul ut Skrattande