Öronproblem
Igår eftermiddag upptäckte jag att Eros har ont i ena örat. Två gånger när jag klappat honom där har han ryckt undan huvudet och det hade han även gjort när sambon och morsan klappat honom. Sedan har han varit som ett plåster på mig de två senaste dagarna, och så fjossig. Idag verkar det dock bättre med den saken.
Kikade och luktade i örat och kände runt omkring men märkte ingenting. Hade i öronrens och då började han skaka och gjorde det i kanske en halvtimme så något var obehagligt i alla fall.
Ringde veterinären nyss och fick tid i eftermiddag.
Tror ni det är en inflammation eller vad kan det mer vara?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Inflammationer är rätt vanliga, och de märks inte alltid. Har hört folk som gjort MH od som fått skitdåliga resultat, hunden är sig inte lik, och efter ett bra tag smyger det fram att den har haft öroninflammation. De kan tydligen gå med dem länge innan det märks.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 Ja, hon sa så hon på djursjukhuset också, att det är rätt vanligt att de går med dem en tid och inte visar något. Kanske det är det då.
Såg att han var röd i örat idag på dagen.
Vet såg att han var kleggig nere i hörselgången, mest i det han visat sig öm i men också lite i det andra. Hon tog prov vi får svar på i morgon. Fick örondroppar och ska även tvätta med rens varje dag. Hoppas det går över snart, man vet ju själv hur obehagligt det är att ha ont i öronen.
När vi var in i höstas med allt med benet fick vi veta att han hade ett väldigt svagt blåsljud på hjärtat, idag fick jag veta att det blivit tydligare. Klump i magen! Men vet. sa att jag högst troligen inte behöver oroa mig så länge jag inte märker några syptom på lungorna, tydligen vanligt med blåsljud på äldre hundar.
Låter ju som en öroninflammation, men tur att dom tagit prover iaf så han får rätt behandling.
Det lät ju inte skoj att blåsljudet blivit tydligare
. Det finns ju som tur är behandling ifall han skulle bli sämre. Tur ändå att dom kollade upp det igen, då vet man att man kollar signalerna lite extra som tyder på vätska i lungorna.. men hemskt hur som helst.
Jo det är vanligt med blåsljud då dom är äldre, detta pga att dom ofta får åldersförändringar på klaffarna som då gör att klaffarna börjar läcka.
#4 De ringde idag om proverna, det var jästsvamp och det tar dropparna vi fick så det var ju bra att det inte behövs något mer.
Nej, det var ju inte det, men båda veterinärerna jag pratat med om det har sagt att jag inte behöver oroa mig utan bara hålla koll efter tecken på vätska i lungorna. Så jag ska väl försöka att inte tänka på det