Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: övrigt
Läst 1896 ggr
smurfan-13
0

Hjälp m bokval

Grunden med hunden av Jörgen Thynell, Pernilla Hanke

Grunden med hunden är en unik bok som fyller en lucka i den hundboksutgivning som finns. Där andra böcker tar upp lydnad och träning börjar Grunden med hunden ett steg före och lär ut hur man skapar en grundläggande god relation och kommunikation med hunden.

När valpen flyttar till sitt nya hem har den med sig ett språk som tiken lagt grunden till. Genom att ta vid där hon slutade är det lätt att bygga upp en relation och ta tillvara de känslolägen som varit självklara för valpen under de första veckorna i livet. Även när hunden passerat valpstadiet känner den igen de signaler den upplevt som valp, men kan behöva lite mer tid på sig att få bitarna på plats. Grunden med hunden vill ge en insikt i hur tiken arbetar med sina valpar och därifrån visa vägen i en metodik där valpen och hunden, från sin tid i valplådan, känner igen signaler vid vår hantering och kommunikation. När vi skaffat oss kunskap om vilka känslolägen hunden befinner sig i vid olika situationer är det lätt att dra nytta av det i vår träning. Mekanismerna i den passiva och aktiva underkastelsen är grunden i arbetssättet. Målet är att bygga en relation där hunden är trygg med oss som ledare, att vi ser till att vårda vår relation och ser vad just vår hund har för behov för att kunna förstå oss. När du fått grunderna i metodiken kan du gå vidare i träningen med de enkla och grundläggande moment i allmänlydnad som presenteras i slutet av boken. De pedagogiska och vackra bilderna i boken är tagna av Karin Yllö.

Mer om författaren:

Jörgen Thynell är instruktör och lärare i hundtjänst inom Svenska Brukshundklubben, aktiv i sin lokala klubb och har stor tävlingserfarenhet. Genom sina möten under många år med hundar, hundägare och deras relationer, har Jörgen skaffat sig en stor kunskap i hur förståelsen och samverkan mellan hund och ägare kan utvecklas. Till vardags arbetar Jörgen som hundförare och instruktör i Tullverket.

Valpvardag - En bra start på ett långt hundliv av Yrsa Franzén-Görnerup.

"Min valp är aggressiv och biter på mina händer, vad ska jag göra?" Så lyder den absolut vanligaste frågan som nya hundägare ställer, enligt hundpsykologen Yrsa Franzén-Görnerup. I Valpvardag ger hon praktiska tips för livet med valpen.

Under valpens första år finns det mycket man kan göra för att förebygga problem. Det gäller bara att veta vad man ska vara observant på. Viktigt är att lägga en god grund som hjälper hunden att klara av de svårigheter och utmaningar som den kan möta senare i livet. En fostran med få regler och fasta rutiner ger den växande hunden trygghet och stadga i tillvaron - och massor med positiv erfarenhet. Det som missas under uppväxten, framför allt under valpens första månader hos uppfödaren, går aldrig att ta igen fullt ut. Därför ska man som blivande valpköpare vara noggrann med varifrån man väljer att köpa sin nya familjemedlem. Att välja en ras som passar den egna personligheten och de aktiviteter man är intresserad av är A och O för en harmonisk samvaro mellan hund och människa. Att låta det ta sin tid, ta reda på så mycket man kan och träffa så många hundar som möjligt av de raser man kan tänka sig brukar vara väl använda timmar. Allt för att livet med hund ska bli så positivt som man har förväntat sig när man först började drömma om den lilla valpen. I Valpvardag ger Yrsa Franzén-Görnerup många praktiska tips på hur man ska hamna rätt i val och fostran av sin valp. I de återkommande avsnitten "Ur verkligheten" delar hon med sig av sina erfarenheter av egna och andras hundar, både positiva och negativa. I boken finns också en mängd tipsrutor, faktarutor och "fyll i-uppgifter" där man kan följa den egna valpens utveckling. Det pedagogiska upplägget i bild och text känns igen från de tidigare böckerna i Hand med Hund-serien.

Mer om Yrsa Franzén-Görnerup

Yrsa Franzén-Görnerup är hundpsykolog med privat rådgivning och träning i bl.a. stresshantering, kursledare i vardagslydnad m.m. Hon driver det egna företaget Hand med Hund, och håller föreläsningar i hundpsykologi och allmän hundträning. Hon har också kurser för blivande hundtränare/kursledare.

Vilken bok tror ni ger mest? Valpvardag skulle jag kunna ge till mamma om den är bra. Den andra har jag verkligen ingen koll på och den skulle kunna vara bra, men lika mkt skulle den kunna vara förjävlig av det man kan läsa om den tycker jag Så någon som har koll på åtminstone någon av böckerna?

Och för er som undrar så har jag vunnit den första via activedog.se, men den är försenad och jag kan välja den andra om jag hellre vill det.

Vattnadal
0

Jag skulle nog ta den första. Även om han har fel, dvs påstår att tiken trycker ner valpar, biter över nosen od, så finns det kanske något att lära sig. Om inte annat kan ens egen hjärna komma pp nya argument mot dumheter, av att läsa om dem. Jag läser gärna böcker av "hårdingar" för att lära mig mer om hur de tänker.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

Har inte läst någon av dem, för övrigt.

MVH Elin

smurfan-13
0

Mehn… alla andra har sagt den andra (på ett annat hundforum).

Jag vill ju att den första boken skall visa sig vara en höjdarbok och inte alls ha en massa konstiga felaktiga ideer för sig. :P Men jag har väldigt svårt att få läst sånt som inte tilltalar mig, så jag har svårt att se att jag skulle läsa den om den visar sig bygga på felaktiga ideer :(

Svårt ju…

Vattnadal
0

Jag läser gärna annat, bara för att. Jan Fennell tex, riktigt underhållande bitvis, att få läsa att de kunde apportera med sin springer spaniel, fast de inte ska kunna det!Oskyldig

Man ska hålla koll på fienden, eller hur! Kan du deras argument, så kan du lättare knäcka dem!

MVH Elin

smurfan-13
0

#4 helt rätt ;) men orka sätta sig in i skiten :P Ja hinner ju inte ens läsa alla böcker som jag faktiskt vill läsa. :/

Fast ingen verkar känna till den första boken, trots att den inte skall vara så ny. Låter ju inte som en bok NÅGON orkat läsa då liksom :P

Vattnadal
0

Letade lite på bokhandlar:

Kundrecensioner

Gammal hundkunskap i ny fräsch form Kundens betyg: 5
2008-11-21 - Gunilla Melkersson
Det är sällan det dyker upp en sådan här bok på marknaden - en bok om hunddjurens grundläggande kommunikation och hur vi kan utnyttja den till att bli "goda" ledare som formar träningen med hunden så att både känsla och tanke hos hunden harmonierar. På köpet får vi en bättre relation till hunden. Boken kan läsas av alla som är lite mer intresserade av hundträning än den rena nybörjaren. Många instruktörer och andra som jobbar med hundar mer eller mindre yrkesmässigt har säkert också mycket att hämta i denna bok. Sedan runt 10 år tillbaka har fokus bland hundtränare nog mest varit på att utforska nya, positiva inlärningstekniker. Därför känns det bra att få läsa "gamla beprövade sanningar" men belysta på ett nytt, genomtänkt sätt och med många exempel på praktisk användning i allmänlydnaden. Metoderna är helt fria från våld trots att boken handlar om ledarskap.
Författaren har lång och bred hunderfarenhet och jag själv och kurselever hos mig har tränat för honom med gott resultat. en mycket bra bok helt enkelt! Kundens betyg: 5
2007-07-03 - Alltid glad av bra, nya böcker om hundträning!
Har sedan 20 år plöjt många hundböcker men här sammanfattar Thynell/Hanke just detta som varit så svårt att få ihop; att både använda sig av s.k. "snäll" kommunikation med hunden samtidigt som du kan/ska sätta gränser. Dessutom så enkelt beskrivet varför hunden svarar på denna metodik. Min egna (faktiskt mkt lydiga) hund svarar upp otroligt när jag testat att göra som boken säger, jätteintressant och roligt!

MVH Elin

Vattnadal
0

Tycker att jag känner igen den. Tror att Curt Blixt kan ha haft den med på min utbildning när vi gick genom hundlitteratur. Ska kika om jag bläddrat i den och skrivit något…

MVH Elin

Vattnadal
0

Jag har en anteckning om Grunden med hunden av JT och PH, samt Med sikte på 10:an av Kent Svartberg.

Låna, köp ej står det. Med andra ord läsvärda men inte att lägga pengar på enligt Curt!

MVH Elin

SaraC
0

Vad blev det för bok?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
0

det blir valpvardag. Får skumma igenom den o verkar den vettig får mamma den, annars får den väl stå i hyllan :P

SaraC
0

#10 Tala gärna om vad du tyckte Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar