Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettfikarummet
Läst 4347 ggr
SaraC
0

Varför har man katt?!

Den frågan ställde jag mig för sjuttioelfte gången igår kväll.

Vi har alltid sovrumsdörren stängd och när jag trött stapplade ut därifrån mot badrummet igår halkar jag och håller på att slå ihjäl mig. Det går lyckligtvis bra, men lycklig är väl inte rätt ord för hur jag känner mig när jag upptäcker vad jag halkat i - kattspya.

Hämtar en toarulle och börjar torka av mig och ena katten får självklart tag i rullen och börjar för glatta livet riva den i tusen småbitar. När jag fått den massakerade rullen ur kattklorna går jag för att torka upp på golvet, varpå min andra ängel glatt småtuggar på mina fötter och ben.

Ja, varför envisas man med att ha katt och inte bara snälla, trevliga och väluppfostrade hundar?! Oskyldig

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
0

Ha ha, jo, det är därför vi inte har katt!Skrattande Nej, det är nog mest för att vi är hundfolk, eller allra mest för att jag nyser så illa av katter…

En hund skulle ju aaaaaldrig får för sig att stjäla en toarulle, spy på ett golv (nej, de siktar på mattanTungan ute) ellet ugga på ens fötter… Vidar har lärt sig att öppna hundarnas godisskåp, så det blir till att möblera om i skåpen här hemma. Tror det blir ett hörnskåp där man kan stänga båda dörrarna med nyckel!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#1 Precis! Hundar håller sig alltid på mattan, dem kan man lite på! Skrattande

Du får skaffa hänglås och kedjor på skåpen!

Vattnadal
0

Igår när jag hade kurs och Vidar var inne stängde jag in honom i sovrummet och kontoret. Är han i köket när det är kurs rensar han garanterat! Idag när jag var borta nån timme på jobbet och han var ensam inne hade han fri tillgång till köket, och hade inte rört skåpet. Det hänger på om han vill vara med och ha kul, eller är nökjd med att livva på sängen och slappa…

MVH Elin

SaraC
0

En riktig smarting med andra ord. "Får jag inte vara med och ha kul så går jag och tar lite godis istället!"

Jonna75
0

Hahaha det var bra skrivet! Hmm.. men det där tyckte jag påminde en hel del då man har valpkullar.. varför envisas man med att skaffa sånna gång på gång?

SaraC
0

#5 För att så fort valparna växt upp och flyttat så har du glömt hur det var Flört

fiffiluren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt är faktiskt inte sån, han är mer hund (eller utomjordning) än katt. Spyr gör han nån gång ibland men han anfaller inte fötter eller toarullar (längre) och han är bara två år gammal :)

Mitt odjur på bilden, med den sköna stajlen :P

SaraC
0

#7 Jag har också en svarting, tror jag byter ut honom mot din snälle när du inte märker något Oskyldig

Jonna75
0

#6 hahaha Ja det har du rätt i Skrattande

fiffiluren
0

jag tror jag märker skillnaden när din inte fixar samma trick som min kan :P

som jag nämnde är han som en hund, han kan:

• sitt
  • ligg
  • tass
  • gimme five
  • rulla runt
  • nästan skilja på tummetott, slickepott och långe man

Har säkert glömt något…

fiffiluren
0

ja, jag skryter lite, men han är rätt kul :)

SaraC
0

#9 Skrattande Det är samojed du fött upp, eller hur?

#10/11 Klart man ska skryta om sina duktiga djur! Flört

Jonna75
0

#12 Jo precis, eller håller på men har liten uppfödning så det tar något år mellan kullarna. Vill att hundarna ska hinna vara hund emellanåt. Glad

SaraC
0

#13 Det låter som en sund tanke!

fiffiluren
0

va gulligt med fluffiga samojedvalpar :) Förutom att valpar är monster, han jag hört… :P

SaraC
0

I morse hade de gjort inbrott i påslådan. Dragit ut alla plastpåsar på golvet, badat en del i vattenskålen, rullat ut en hel rulle med avfallspåsar Obestämd

Alex
0

Jag har faktiskt också funderat på varför folk har katt… Och kommer nog aldrig förstå det heller. Flört De är fina att se på, absolut. Men då kan man ju enkelt bara skaffa sig en kattavla, så slipper man resten… Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

fiffiluren
0

#17 men en tavla är inte lika mysig att gosa med :P

Alex
0

#18 En katt är inte heller mysig att gosa med… Tyst

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vattnadal
0

#19 Håller med dig! Man gosar med hundarna, det räcker gott. Katter nyser jag av, om de inte är på en tavla…

MVH Elin

fiffiluren
0

#19 låter som om du har dålig erfarenhet av katter, du skulle behöve träffa min :) Alla som har träffat honom älskar honom. tom min pappa och hans bröder, de är nästintill katthatare, men alla blir alldeles nojiga när Neo är i närheten.

Alex
0

#20 Precis. Ska man gosa med en katt så blir det ju enbart när katten själv vill. Sen vad man vill själv har ingen som helst betydelse då, om katten vill något annat…

En hund däremot gosar väl gladeligen i stort sett när som helst, bara att ropa så är det klart. Och tröttnar man så säger man bara till så går hunden därifrån. Hur praktiskt som helst. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

Nä, mina katter är inte särskilt gosiga. Eller, den ena ska bara stångas och nafsas när han gosar och den andra vill bara gosa när man läser tidningen eller har några andra papper på bordet som han ska lägga sig rakt över.

Allvarligt talat så skaffade vi katt för att husse alltid haft katt och för att vi vill hjälpa det lilla vi kan.

(Och jag älskar dem innerst inne, även fast de driver mig till vansinne, kanske bör förtydliga det så att folk inte undrar vad jag är för hemsk människa)

fiffiluren
0

fast jag har märkt med min, att nu när jag är hemma hos familjen är han inte lika gosig, då måste han hålla koll på vars alla är någonstans (speciellt syrran av nån anledning). Men när man är ensam hemma är han hur gosig som helst, han ligger just nu bredvis mig och sover. Och skulle jag lämna huset så sitter han i hallfönstret och kollar vars jag tog vägen sen möter han mig i dörren när jag kommer in.

Fast han kan ju vara ganska irriterande på nätterna då han ofta gör saker som han inte får, och så ser man spåern av det på morgonen och så kan man bara svära för sig själv. Men han vet när han gjort något han inte får. Fast det hindrar honom å andra sidan inte från att göra det igen… :P

Amstaffen
0

Haha, ja hundar är då det bästa djuret Oskyldig Fast jag har ju 2 katter också, och haft ett flertal katter + en kattkull XD Nä katter e fina djur men hundar håller jag mig till! Hittade själv kattspya under sängen idag..Obestämd

fiffiluren
0

min spyr iaf  mitt på golvet så man ser det innan man trapmar i det, för att inte tala om att man hör när han spyr. Jag är en alla-djur människa, och skulle vilja ha hund, katt, iller, råttor, alpackor osv. Så jag har inte tagit någon sida.

KickanW
0

Myser man inte med det här? <3

SaraC
0

#27 Naw, mysmisse Glad

fiffiluren
0

# 27 ser jättemysigt ut, här är jag med min :)

Alex
0

Katter är bara onda, det är därför de har fått ett så vackert utseende, för att lura oss att tycka om dem, innan de tar över världen… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

Och här är jag med mina!

KickanW
0

Katter är smarta… Vilket verkar skrämma vissa ;)

SaraC
0

# 30Vår ena katt heter Lill-Gustav Den Onde Flört

#32 Klart dom är smarta! Dom styr ju hemmet med järnhand!

Vattnadal
0

#32 Det är ju en tolkningsfråga. För mig är det smart att vara ett flockdjur med fler signaler och språk mellan individerna!Flört Hänsynslösa katter som bara drar nytta av alla  är inte smarta, de är ondskefulla.

(För min del gillade jag katter förr, innan min pälsdjursallergi upptäcktes då familjen skaffade ny katt. Skyller allergin på katten som art.)

MVH Elin

fiffiluren
0

#34 men katter har ju på sätt och vis utveklats till flockdjur efter att de har flyttat in till människan. Och i många fall är det inte svårt att få flera katter att komme överens. Så de har ju lite flock-komunikationer i kroppen :)

För att inte tala om hur de manipulerar människan att göra som de vill (Simon's cat är ett kul exempel)

Vattnadal
0

Jo, fast de ligger lååångt ifrån de underbara hundarna, särskilt rasgrupp 5 som är mer ursprungliga!Tungan ute

MVH Elin

Alex
0

Anledningen till att jag inte gillar katter är ju just det att de är för självständiga och skiter i vad man säger åt dem - dvs jag kan inte bestämma över dem. Och får inte jag som jag vill så blir det inget bra… Därför fungerar inte jag ihop med katter. Flört

Men vackra är de, absolut.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

Hihi hörni, ta inte det här som någon anti-katt tråd nu. Det var ju bara jag som behövde beklaga mig lite Flört

Alex
0

Jag köpte förresten nån prydnadskatt i trä till min pojkvän igår, svart med gulddetaljer. Bara för att han kanske ska klara sig utan en riktig katt ett tag till. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

fiffiluren
0

#39 en sån har morsan nånstans också, tror den står i brorsans run…hm

awkward
0

Anledningen till varför jag skaffade katt direkt när jag flyttade hemifrån som 17-åring var just för jag är uppfödd med katter sedan födseln, en vanesak helt enkelt och inte vågat pröva på hund, som sas vara så himla mycket mer tillgiven och kelen än en katt.

Så NU.. 4 år efter jag haft egen katt, ska jag äntligen skaffa vovve :)

Älskar katten över allt annat, men saknar ändå något.. hon är väldigt skygg för andra människor än mig och sambon, vilket inte är så skoj när man har besök. Sedan VÄLDIGT självständig och vill BARA mysa då det passar henne :(

Om 10 dagar sitter jag här med min allra första hund och då en som varit hundrädd som ung tills senaste åren bara ;)

Alex
0

Hrrm… Är det nu jag ska tvingas äta upp allt jag skrev i somras? Tyst Dock står jag fortfarande för mina åsikter, det är onda varelser som bara vill ta över världen, även om jag numer bor med en liten jamande goskorv. Fast å andra sidan påstår alla att hon är mer som en hund än en katt i många lägen, så jag skyller på det. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

#42 Ja, självklart måste du äta upp det nu!

(Hon är supersöt Kyss)

[Neko]
0

Jamaal spyr där han ligger, dvs i min säng eller soffan. Varför bemöda sig med att flytta på sig när man ligger så bekvämt? Så jag är rätt nöjd med att katterna spyr på golvet ;)

SaraC
0

#44 Haha, här hemma är det hunden som spyr i sängen istället Tungan ute

Alex
0

#43 Attans! Tungan ute Men jo, hon är söt. Och det går ganska bra att bli mött av en jamande korv som slänger sig på rygg på hallmattan och ska bli kliad på magen när man kommer hem, även om det inte slår en hund. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

#46 Men det är väl mysigt? Skrattande

Här står alla tre muppar och väntar när man kommer hem.

Blir det ingen hund snart då?

[Neko]
0

#45 Jamaal är min afghan, fast det kan inte vara lätt för dig att veta när jag inte skrivet det :P

SaraC
0

#48 Ooops Tungan ute 

Typiskt hundar att kräkar i sängen!

Alex
0

#47 Ja absolut! Hund får nog dröja ett tag till, tills jag har jobb/egen inkomst, så jag vet att jag faktiskt har tid, samt helst hus. Flört Som det är nu är livet lite för osäkert för att släppa in en hund, tyvärr.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

#50 Det är bra tänkt! Glad Samma här för mig som suktar efter en till hund som man kan göra mer med, det är bara att vänta Obestämd

Alex
0

Jo, har ju redan tvingats lämna bort en hund, och det är inget jag vill göra igen! Även om det var av helt andra anledningar än dålig planering, och sånt kan ju alltid hända, men känns ju onödigt att öka riskerna. Flört

Men det är himla svårt att låta bli, speciellt nu när en nära vän skaffat sig hund precis också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

DesK
0

Hum hundar som har gjort både det ena och det andra på golvet har jag varit med om, Förvånad men de har då aldrig spytt, pinkat eller skitit i min säng! Däremot hade jag som barn en Manxkatt som flera gånger pinkade i min säng Skrikandes Detta är dock inte orsaken till att jag inte har katt nu.

/Désirée

SaraC
0

#52 Ja, man måste ju tänka långsiktigt och det är ju det bästa för alla om man gör det. Även om det är sk*ttråkigt att vara så klok ibland Flört Helst när dumma kompisar skaffar valpar…

#53 Har heller aldrig varit med om att en hund kissat eller bajsat i sängen. De gånger Eros kräkts i sängen har han redan legat där och sedan börjat hulka utan att hoppa ned på golvet först. Vår ena katt har någon fixidé om att han måste kissa i sängen typ 1 gång i månaden, så katterna är numera portade från sovrummet.

Alex
0

#54 Ja, det är riktigt tråkigt. Flört Som tur är har den dumma kompisen inte skaffat valp, utan en vuxen hund. Och som tur är en ras som jag inte vill ha (fransk bulldog). Är dock lite extramatte åt henne, så det är ju alltid nåt. Flört Igår träffade jag förresten en isländsk fårhund, en jag var sugen på att skaffa mig när kullen kom (just den tiken också) men då kändes det inte lämpligt eftersom jag hade Mexx och han var som han var, inte världens bästa förebild för en valp kanske… Ville ha en valp från de föräldrarna, men förnuftet fick tala där med. Men nu har jag fått träffa hunden i alla fall (det är tre år sen kullen föddes) så det var ju lite skoj faktiskt. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

#55 Haha, snällt av kompisen Cool

Vad roligt att träffa hunden igen som vuxen. Blev det en så bra hund som du hade tänkt dig då? Glad

Alex
0

Hon var helt fantastiskt trevlig! Såg inte så jättemycket om hur hon var, då hon låg och sov under bordet bland allt öldrickande folk större delen av kvällen, vilket bara det är fantastiskt för mig. Flört

Och det värsta är ju att kenneln planerar en kull i höst efter samma tik… Suck!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

#57 Ja, det är ju bra om de kan finna sig till ro trots att det händer mycket runt omkring. Hihi, då gäller det att titta åt det hållet i höst då!

Alex
0

#58 Men jag skulle ju inte ha hund nu… Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

#59 Det skulle stå inte titta åt det hållet. Blev lite fel Tungan ute

Alex