Koppel på!
Jag vet att vi är lite sent ute, men bättre sent än aldrig eller hur? 
Kom ihåg att…
Under tiden 1 mars - 20 augusti får hundar inte springa lösa i marker där det finns vilt. Under övriga tiden av året ska hundar hållas under sådan kontroll att de inte får tillfälle till att driva eller förfölja vilt, om de inte är med vid jakt.
Detta är reglerat i 16§ lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.
Det finns också vissa särskilda föreskrifter om jakthundar och träning av sådana hundar i 16-19 §§ jaktförordningen(1987:905).
Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti.
Under övriga tiden av året ska hundar hållas under sådan kontroll att de inte får tillfälle till att driva eller förfölja vilt, om de inte är med vid jakt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Bra att du tar upp detta! Det är många som inte vet/inte bryr sig om denna lag men den har sitt syfte precis som alla andra lagar och förordningar
Detta är så jätteviktigt att följa! Det är tyvärr i praktiken alla de som inte följer denna lag, som förstör för alla de som rättar sig efter lagen. Hur många förklaringar jag har hört genom åren av hundägare som vägrar acceptera denna lag kan jag inte ens längre räkna upp! Några exempel är: Min hund jagar inte…strax efter sticker hunden ifråga iväg som en oljad blixt efter grannens katt. Min hund har jag full kontroll över..så möter man samme hundägare som undrar om man sett hans hund eftersom den stack från tomten. Vi behöver inget staket runt tomten våra hundar håller sig alltid i närheten… dessa hundar kunde man möta på långprommis mer än en halvtimmes promenad hemifrån… beöver jag säga att någon förare ej syntes i närheten av hundarna och så vidare…
/Désirée
#2 Jag kan helt ärligt säga att min hund aldrig skulle jaga. Han är noll intresserad. Vi kan stå meter från vilt utan att han bryr sig för fem öre. Men jag skulle inte släppa honom fritt där det finns vilt. Främst för att en hund kan ställa till det för till exempel fågelungar eller liknande bara genom att råka trampa på fel ställe. Men också för att även om man känner sig säker så är det urbota dumt att chansa!
Tja, som jag nämt tidigare, folk har inte vett ens att hålla kopplat på egna gården om man går förbi med större hundar(Borzoi, Samojed och Akita) på allmän cykelväg bredvid tomtgränsen. Det kommer alltid nån (Japansk spets eller Jack Russel) utspringande okopplad ifrån tomten med otäcka resultat som följd. Lagen säger dock nåt annat om vem som är ansvarig..
#4 Men det spelar väl ingen roll hur stora eller små hundarna är eller vilken ras de är?
Jag blir lika irriterad oavsett vad det är för hund.
Lagen när det gäller vilt är en sak, lagen när det gäller andra hundar är en annan. Skadar din hund en annan hund är du skyldig att betala eventuell veterinärvård för den skadade hunden. Oavsett om din hund är kopplad och den andra lös, eller din hund är på din gård och det kommer en lösspringande hund in. Vilket är en av orsakerna till att jag blir så arg på folk som inte har kontroll på sina hundar.
Ok. Det är jag som utrycker mig klantigt som vanligt. Jag beskrev händelser som inträffat i verkligheten. Storlek på hundar spelar ingen ingen roll men det är enklare för mig att beskriva.. olika namn/raser.
Jag vet bara en gång att Samojeden härhemma drog utav linan och anföll.. Han sitter i kätting numera vad det nu är värt. Å andra sidan passerar det inte förbi några orosmoment längre heller.
SaraC jag instämmer till fullo med dig angående att bli arg på folk folk som inte har kontroll över sin hund. Det spelar ingen roll om hunden som kommer ut springandes från den oinhängnade tomten är liten eller stor. Detta händer dock tyvärr alltför ofta, vilket gör mig mycket arg. Jag vill i alla fal inte ha en värld där våra hundar aldrig får springa lösa i skog och mark! Jag önskar och hoppas att alla hundägare tar sitt ansvar och håller sina hundar kopplade under aktuell tid!
/Désirée
#6 Uttrycker oss knasigt känner vi nog alla ibland att vi gör 
Ja, visst är det trist när man själv gör allt för att hålla ordning på sin egen hund och så kommer det någon pajas till ägare.
Jag har också en hund som inte jagar, eller jo hon springer fram till trädet där en ekorre sprang upp för att sätta sig under och titta. Men annars ingen jakt. Det är jäkligt skönt. Till skillnad från den andra saten till hund ;) som inte går att ha lös.
#7 Håller helt med. Så tråkigt när en liten klick missköter sig och så får alla lida för det.
#9 Ja, visst är det skönt