Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 1833 ggr
SaraC
0

Behöver hjälp

Behöver hjälp av er som är mer hemma än mig på följande raser (direkt kopierat från SKK:s hemsida)

• Mexikansk nakenhund, liten
  • Mexikansk nakenhund, mellan
  • Mexikansk nakenhund, stor
  • Perro sin pelo del perú, grande
  • Perro sin pelo del perú, médio
  • Perro sin pelo del perú, pequeno
  • Podenco ibicenco, korthårig
  • Podenco ibicenco, strävhårig
  • Podengo portugues, cerdoso/grande
  • Podengo portugues, cerdoso/médio
  • Podengo portugues, cerdoso/pequeno
  • Podengo portugues, liso/grande
  • Podengo portugues, liso/médio
  • Podengo portugues, liso/pequeno

Nu till frågan!

Raserna har samma FCI-nummer och gemensam rasstandard. Alltså jag menar inte att alla ovan har samma, men exempelvis har ju alla podengo portugues samma, alla mexikansk nakenhund och så vidare.

Klassar man dessa oftast som samma ras eller som olika? Om jag exempelvis ska skriva rasstandarden för alla raser i grupp 5, bör jag då skriva en för varje exempelvis podengo portugues eller räcker det med en gemensam?

Förstår ni vad jag menar att jag undrar? Tungan ute

De tyska spetsarna exempelvis, finns ju i fem varianter: grosspitz, mittelspitz, kleinspitz, keeshond och pomeranian. Men man talar ju så gott som alltid om keeshond och pomeranian som egna raser. Även fast alla de här fem har samma standard och FCI-nummer.

Är det samma med raserna jag undrar över ovan? Någon som kan hjälpa mig att reda ut det här? Oskyldig

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
0

Läser på podenco.se just nu och tolkar det som att podengo är en ras i olika varianter (?) Likaså podenco ibicencon

smurfan-13
0

Maila Eva som har podenco.se och fråga om du är osäker. Jag är alldeles för dålig på "renras-världen" för att våga svara. Eva har dock väldigt bra koll på podencohundarna!

SaraC
0

#2 Tack för tipset, det ska jag göra!