Parning imorgon - råd önskas!!
Igår ringde en uppfödare till mig och hade en förfrågan om att para min hane med hennes tik. Har nu noga kollat upp att hon är friröntgad ev sjukdomar, kollat tidigare avkommor, inavelsgrad, stamtavla mm. Kollat med personer som äger syskon till denna tik samt andra kunniga personer inom klubben. De jag pratat med tycker att jag kan använda min hanhund till avel med denna tik och tror på lovande valpar. Parningen är renrasig och sker via en seriös kennel. Språngavgift och pris/levande valp är redan överenskommet efter rasklubbens regler.
Jag känner att jag på den biten noggrant kontrollerat det jag kan kontrollera och allt verkar grönt.
Vad ska jag som hanhundsägare tänka på när hon kommer imorgon med tiken? Jag har aldrig varit med vid en parning och detta är första gången för min hane. Fick rådet att duscha honom ikväll för att minska risken för en livmoderinfl. Ngt mer jag ska tänka på eller förbereda?
Ngn som har en bra länk till en sida om avel, hittar ingen vettig när jag googlar?

Hmmm, när vi skulle para vår tik i höstas lånade vi hem hanen för att de skulle få hinna lära känna varandra och flörta lite innan parningen.
Jag tror det kan vara bra om ni tar en promenad tillsammans, så att de hinner kolla av varandra och umgås en stund först. Ska ni hålla till inomhus, så se till att vara i ett rum där det finns utrymme och ett golv som inte är halkigt. Låt dem sedan vara lösa tillsammans och fixa det själva. Man måste dock vara snabb och hjälpa till att hålla dem vid själva parningen. När hanen sväller upp i tiken gör det ont och hon kan bli rädd. Om hon dår försöker springa undan kan de skada sig allvarligt båfda två. Så i det läget tar man tag i hennes halsband, håller fast och pratar lugnande med henne. Ev kan hanen behöva hjälp när han kliver av, så att han inte får båda benen på samma sida under hängningen. Senb är det bara att hålla i dem, sitta lugnt och prata, till de kommer isär. Det kan ta bara minuter, vanligast är nog 20-30 min, men uppåt en timme kan oxå hända.
Märk väl att det är stor skillnad på att hålla fast när själva parningen ägt rum, och innan. Håller man fast tiken innan, så att hon intre kan gå undan eller säga ifrån, är det tvångsparning, vilket klassas som djurplågeri och kan leda till djurförbud om man anmäls och döms.
Vill de inte komma till alls, är det troligen inte rätt dag för tiken, eller om hon eller tidigare tikar skrämt hanen så han inte vågar.
Sen antar jag att ni skriver på kontraktet om parningen innan. När valparna ska registreras måste du skriva på ett intyg. Om din hane inte är utställd på officiellt utställning måste du fixa ett testikelintyg av veterinär som ska sändas in till SKK med intyget.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hej!
Min hade är friröngkad, patella ua, ögonlyst & kontrollerat ögonhår samt har de utställningsmeriter han behöver för att få gå till avel. Han är godkänd av rasklubben att användas till avel och står med på deras sida som tillgänglig avelshane. Så han är godkänd.
Kontrakt vet jag ska skrivas, men ska det alltid göras innan? Gissar att det är en säkerhet för mig. Ska skriva ut en extra kopia på kontraktet.
Eftersom han är utställd på officiell utställning så antar jag att testikelintyget inte behövs..
Tack för råden ang parningen. Parningen kommer antar jag ske utomhus i våran inhägnade baksida. Fungerar det?
Tror jag får ringa uppfödaren ikväll angående detta med kontrakt mm.

Skriv kontraktet innan, och var noga med att bestämma hur det blir om det inte går som det ska med valparna. Ibland kan en omparning ingå om tiken går tom, tex. Var överens innan, och skriv ner allt och skriv på innan parningen, så att det inte kan bli krångel efteråt.
Nej, är han utställd så är hans testiklar kollade, då slipper du fixa intyg.
Utomhus är bäst för hundarna. Det enda som kan vara trist är ju om det är snö, kalllt och ruggigt, så att ni alla blir frusna vid lång hängning. Klä på er varmt och ta med något att sitta på, liggunderlag eller bara en påse med en tidning i.
Jag hade med mig en termos med the och en bok de dagar jag hade hundarna ihop och hoppades på parning. Första parningen skedde ute i hundgården. Andra gången hoppade de in genom luckan in i boxen, så jag fick krypa efter. 3:e gången såg jag till att de bara var i boxen inne, för att slippa krypa i tränga luckor för att hinna vara med vid hängningen.
MVH Elin
Ok, då ser jag till att allt med kontraktet fixas innan. Tack för det rådet.
Här är snön borta iaf men jag ser till att klä mig varmt. Hoppas man slipper regn imorgon.
Jag har bara ett problem. Det är så att jag har 2 st hanhundar. Hur gör man med den andra? Funderar på om han ska få sitta i hundburen i bilen under tiden, eller om han ska få vara i ett rum. Han kan ju inte sitta hur länge som helst där heller. Han kommer bli helt uppspelt med en löpande tik i närheten…
Önskade jag hade ngn jag kunde lämna bort honom till under tiden men jag har ingen :(

Låt inte den andra hanen hälsa på tiken, eller följa med på promenaden. Se till att han får en egen promenad alldeles innan, så att han är trött och nyrastad samt känna att han fick lite egen tid med dig. Sen borde han väl kunna få ett gott ben och en skål med vatten och sova instängd i ett rum där han är van att vara. Det tar förhoppningsvis inte hur många timmar som helst. I värsdta fall får ni väl sära på lärleksparet och ta undan tiken en stund så att du kan rasta den andra hanen igen.
Låter du inte honom hälsa på tiken eller slicka i sig av hennes löpkiss borde han hålla sig någorlunda lugn.
MVH Elin
Jag gör så. Rastar honom innan och låter honom vara i ett rum där han brukar ligga och sova. Ger honom vatten, sin bädd och ett extra mumsigt märgben…
Kommer inte låta tiken och min andre hane mötas så jag får placera honom i rummet (tvättstugan) när de anländer helt enkelt.
Det är väl bästa lösningen antar jag.
Lycka till! Och tala gärna om hur det går och om det blir några valpar längre fram 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Spännande! Bra tips har du ju redan fått av vattnadal, så jag kan bara önska er lycka till!