Hundval,
JaBifogar ett kort på 3 personligheter. Jag tänkte faktiskt skriva lite vad, varför och hur min förvirrade hjärna kopplar ifråga om hundval.
-Den store ryssen(Borzoi) är utmärkt jakthund och speciellt i flock. Den är milt sagt ruskigt snabb(trots storlek-vikt) och orkar springa mycket långt. Tyvärr så blir inte stora hundar speciellt gamla och just den här rasen håller på att avlas.. -åt fel håll(mentalt).
-Japanen(Akitan) är utmärkt vakthund och väldigt hård. Det är dock en hund som sätter egna flocken(familjen) främst. Den kunde vara lite mildare mot andra hundar när man är på prommenad. Det jag saknar är lite mer köldtålighet.
-Flinet(Samojeden) är en utmärkt kombination. Jag har haft/kommit i kontakt med många igenom åren. Om jag ska ta upp något negativt så är det Samojedens bångstyrighet som jag också dras till.
Det blir inte lätt framöver när vi ska ersätta någon utav dom 2 kvarvarande mindre, speciellt efter kort på en vit Akita hanne som jag skickade in förut. Min Sambo vill ju också ha ett par ord med i beslutet :)

Jo, det är svårt att välja ras ibland. Men om man funderar vad man ska ha hunden till, blir det lättare. Det är lätt att falla för utseendet, men så otroligt mycket bättre om man kan bortse från det och bara gå efter hur rasen är, och hitta en individ av rasen som passar ens egna sätt att vara och hålla hund.
Här är det ju drag som är huvudsysslan, och då ska nya hundar som ska jobba, kunna dra med de gamla. Alltså håller vi oss till siberian husky som den är tänkt från början, dvs långdistanshundar. De gamla alaskan huskyna och siberian huskyna ersätts således med valpar från kennlar med turisthundar och långdistanstävlingar som syssla.
Sen behöver jag en golden oxå, av hävd och gammal vana. Gillar deras mjukhet och att de älskar alla, är underbara på att vända humöret till det glada igen, samt att man kan träna det mesta med dem utan att man måste. När en försvinner, kommer en ny in, alltid tik, för goldenhanar är inte lika fina. Dessutom är det enklast med tik då ev hundvakter har tikar själv.
Vidar då, är ju en speciell kille, 3 raser/hundtyper, och har egenskaper från alla, ibland samtidigt fast de skär sig. Han ska ersättas med en Rhodesian ridgeback, då jag där får en till stor, snygg hane, som är något redigt att bita i, kräver lika mycket motion, samt ungefär samma lika i berikning och aktivering.
Ska försöka klämma in en borzoi nån gång, kanske samtidigt som RR och golden, annars efter RR, för utan golden ska jag aldrig vara…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter