Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 2907 ggr
Nitro
0

Eurasier ensamna

Halloj!

Sitter och läser på lite om olika raser.
Jag har fastnat lite för Eurasier, men läste en beskrivning om dem att de har svårt att vara ensamna, ville inte vara det alls.
Är det att dra alla över en kam eller är det verkligen så?

Vi söker framöver en vuxen hund, så det är inget jag ka börja träna från valptiden i sådana fall. Därför undrar jag ju lite, om man ska vara riktigt vaksam när man letar vovve.
Självklart ska inte hunden sitta själv hela dagarna men 4 timmar om dagen ska en hund klara av att vara själv för att passa hos oss.

SaraC
1

Nej, jag tror inte att det stämmer. Eller ja, vill vara ensamma? Jag tror inte att det är så många hundar alls som vill vara ensamma. Det är ju inte för intet som de flesta hundar blir överlyckliga när matte/husse äntligen stiger innanför dörren. Fick de bestämma skulle de nog helst se oss hemma jämt. Men en rätt tränad, trygg och aktiverad hund accepterar oftast situationen och finner sig i den.

Jag tror att folk kanske rört till det lite på grund av att man gärna säger att den här typen av hundar ofta är väldigt flockbundna. Det är i och för sig sant, men de är absolut möjligt att lämna dem ensamma rimlig tid om de är trygga och rätt tränade.

Har du tänkt ta en omplacering så har du ju möjligheten att från början få veta av förra ägaren hur hunden hanterar att vara ensam (förhoppningsvis stämmer det också).

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taci
2

Ingen hundras Vill väl vara ensam. Vår Eurasier har inga problem med att vara själv, har inte hört andra som har problem med det heller. Däremot har jag också läst det om rasen, men det är inget jag upplevt i verkligheten.

Konstigabaralillajag
0

Jag har 2 st eurasier. Ingen av dem har jag haft ngr som helst problem med att lämna ensam… det har fungerat utmärkt. Ingen hund vill vara ensam men med lite träning (som med alla raser) kommer det med säkerhet att fungera utan problem…

Har du kikat på en speciell kennel som har en vuxen hund för omplacering?

Nitro
0

Tack för era svar. Nej jag har inte kikat så mycket, då vi inte ska skaffa hund riktigt än!

KickanW
2

Jag håller med de tidigare.

Min eurasier var snarare ganska enkel att ensamhetsträna. Hon skäller inte och har inte sönder saker när hon är ensam, det har hon aldrig gjort.

Dock mår hon allra, allra bäst när hon har mycket människor omkring sig, det märks tydligt.