Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: avel-genetik
Läst 2718 ggr
jonte1
0

Det där med rasstandard

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En helg utan inlägg från mig :( Icke!

Jag har mkt tankar kring samojeder och ska skriva längre vid tillfälle.

Det har varit lungt i helgen förutom att Akitan också satt ute idag och drog hårt i linan när grannens Grand D gick förbi(2ggr) på vägen. Där är det irriterat imellan dom.

Bifogar en bild på hur kanske Engelsmännens uppfattning om hur en Samojed ska se ut. Bilden(ur en gammal bok) har jag knyckt från nätet och det finns många liknande bilder i främst Engelska Samojed böcker. Tja Jonna75 har nog rätt angående att hon inte gillar Engelska Samojeder :)

Mvh

Todd&Teddie

jonte1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det var det där med storlek, Akitan är en del +30Kg och Samojeden är.. vägdes in +35-37Kg 2008(halv nervös/jobbade på/vetr sa mager hund vid vacc) å vart matad med högprotein(gammal hund) men senaste året håller han riktigt tung voffe vikt/titel igen. Bl a eftersom han har Akitan här som jagar på.

Ja det vart konstigheter att hämnta ut voffarna (jan 2008)från hundpensionatet pga ägaren ville ha..

Skulle ni vilja möta en Japanskt Akita i verkliga livet? Se foto. Am Akita har jag mindre förståelse för( å storlek). Dom behöver inte bli större. Vi klarar av dom så det är lungt.

/Jonte1

Xondah
0

Jag har mött både Japansk Akita och Am Akita i verkliga livet, skulle folk vara rädda för att träffa Akitas eller vad syftar du på?

Jag har aldrig träffat någon som varit rädd för just Akitas iallafall, den hundrädda jag känner till är rädd för alla hundar speciellt hundar av terrier typ då han blivit anfallen av en Bull terrier.

jonte1
0

Tja, ska vi gå tillbaka till tråden ((Funderingar kring liten-stor..):

http://spetsarochurhundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=06beb65b-b71c-46ba-94b9-a31677234aa0&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=4 ?

Den gav inte så mkt i slutändan eller hur :)

Xondah
0

#3 Jag förstår inte vad du vill ha fram i inlägg #1.

Varför skulle någon vara speciellt rädd för en Akita? Jag tycker Akitas är trevliga hundar.

SaraC
0

Jag har bara träffat en akita, men han var hur go som helst Kyss

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jonte1
0

Gäsp, eftersom en del inte kan begripa det där med storlek så kan väl jag leverera visdomsord.. Från en akita ägare ""Det är naturligt för Akita att inte visa sin aggressivitet, men anfaller direkt utan förvarning.

Ja gissa då vad en Samojed modell större gör och den förmodas vara ännu snällare.

Jag med min erfarenhet anser att Xondah med liknelser har helt fel. Hon har antagligen inte erfarenhet(jag kan ha fel men motbevisa mig då).

Ja jag har erfarenhet i många år(Samojed) och har precis börjat få input utav Akita-ägare.

Akitan har jagat Samojeden härhemma(motvallskärring)  i 2 veckorstid när han har varit ute och sniffat efter löpikar och i morse så slog han till med ett slag med tassen..

Det är en fråga om storlek ja.

Mvh

/Jonte1

Xondah
0

Samojeder har jag haft mycket umgänge och erfarenhet av då min moster haft samojeder i 22 år(dvs hela mitt liv), och hennes samojeder har då vart de snällaste hundar man kan tänka sig. Deras beaglar hade "kommandot" där hemma över samojederna och samojederna kunde inte brytt sig mindre kan jag lova. Flört

Angående Akitas så svarade jag lixom SaraC bara utav mina träffar med Akitas och dem har varit jättegoa.

Sen hur Era hundar är och hur de beter sig kan ju inte jag svara på.

Utav de du skriver kan man ju nästan tro att du vill att folk ska vara rädda för dina hundraser.

Och att din Samojed hane blir lack på Akita tiken som har surat på han så mycket är inget konstigt, det skulle han blivit även om han vägde 20 kg, förstår du? Det har inget att göra med hur stor han är.

Du är ganska kvick med att påstå att andra har dåligt med erfarenhet..men med tanke på att du står och stampar vid tanken att "ju större hund desto farligare", skulle jag vilja påstå att du borde vidga dina egna erfarenheter kring alla hundraser.

SaraC
0

#6 Stopp lite nu jonte1. Du är varmt välkommen med dina åsikter, men det är också alla andra. Kommentarer i stil med "Gäsp, eftersom en del inte kan begripa det där med storlek så kan väl jag leverera visdomsord" tycker jag inte är särskilt trevliga.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar