Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 1823 ggr
KitoBonito
2010-02-03 22:07
0

Magproblem!

Hej!

Lille Kito har blivit hård i magen, han bajsar ca 1 gång om dagen och dricker i princip ingenting ur sin vattenskål. Detta har pågått under några dagar och jag har börjat med att blanda hans mat med hälften vatten, lite a-fil och en halv matsked rapsolja. Jag har bara gjort detta i två dagar och hoppas såklart det gör verkan men jag vill ändå höra om ni har några tips och idéer?

Jag misstänker att detta kan bero på foderbytet jag gjort nyligen. För 2-3 veckor sedan övergick vi helt till Standart (ja, med övergång från det gamla fodret). Jag har bara hört gott om Standart men IDAG fick jag höra mindre gott om det från en person, som sa att hon hört en hel del hundar som blivit dåliga av det. Varför kunde hon inte minnas. Vad har ni för erfarenheter? Och har ni tips om hårda magar?

DesK
2010-02-03 22:33
0

Pröva med att blanda någon matsked neutral olja i maten. Försök att få honom att dricka mer, problemet kan också bero på att han dricker för lite.

/Désirée

KitoBonito
2010-02-03 23:18
0

#1 Att han dricker för lite måste ju bero på något, eller hur? (eftersom han i vanliga fall alltid dricker betydligt mer) Jag tror absolut det beror på magen men visst kan det bero på någon okänd sjukdom också..
Vad innebär neutral olja?

Tack för svar!

smurfan-13
2010-02-03 23:38
0

Standard pajade min tiks mage totalt. Hon brukar fixa precis allt, men på standard blev hon superlös. Så fort jag tog bort standard och gav henne annat foder vart hon bra igen.

Motion, vatten och olja kan funka mot en hård mage.

KitoBonito
2010-02-04 00:03
0

#3 Men usch :S Jag hoppas verkligen inte det är så illa här och att det bara är tillfälligt.. Suck alltså! Får jag fråga vad du ger dina hundar nu?

smurfan-13
2010-02-04 00:19
0

#4 fråga får du, men jag vet inte om jag kan ge ett bra svar :P

Orijen är det jag varit mest nöjd med och det äter en av dem fortfarande. Han har känslig mage och skall inte äta spannmål pga sina ledproblem.

Lill tjockisen äter Olivers weight loss och det funkar bra på honom.

Parker som inte fixar fisk kan inte längre äta olivers utan där köpte jag en säck lonestar (?) nu sist och det har han blivit super på, så det blir nog till att fortsätta med det.

Enya äter olivers, men då de tillsatt lax i alla foder nu och jag blev putt på det (för då kan inte Parker äta det längre) så är jag tveksam till att jag kommer fortsätta köpa det till henne. Gissningsvis får hon äta det Parker äter, då hon brukar vara bra på allt (men inte standard då :P )

KitoBonito
2010-02-04 00:41
0

#5 Oj, olika foder till alla djur.. Haha dyrt? :P Orijen hade jag gärna gett och ja, det finns en del andra foder jag gärna ger och HAR gett men jag har behövt sänka foderkostnaden, därav Standardt.. Men som sagt, jag får hoppas att han blir bättre, annars får jag ju definitivt byta igen :/ Men till vad? Det är frågan!

DesK
2010-02-04 09:35
0

#1 Neutral olja = olja utan utpräglad egen smak, till exempel vanlig rapsolja eller solrosolja.
Motsatsen är alla smaksatta oljor och kallpressad rapsolja, olivolja, sesamolja med flera specialoljor.

/Désirée

SaraC
2010-02-04 11:22
0

Jag brukar ge messmör, det funkar bra och är lättast att få tag på snabbt/störst chans att jag har hemma. Ger någon matsked och väntar och ser hur det tar sig, om man ska öka eller minska. Annars är ju exempelvis parafinolja bra. Har hört att det inte är bra med dessa diverse matoljor. Du kanske kan blanda lite socker/salt-lösning och försöka få i honom om man dricker dåligt.

Hoppas det bara är övergående!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
2010-02-04 14:23
0

#6 det blir inte dyrare än om alla äter ur samma säck ;)

Orijen är helt klart det foder jag gillat mest av alla vi provat, men det kostar ju lite tyvärr och med 4 hundar har jag inte längre råd att ge det till alla. Sen kan Parker inte äta det längre då det ju innehåller fisk.

KitoBonito
2010-02-04 20:31
0

#7 Jo, då är det ju neutral olja jag använder som jag skrev i första inlägget. :)

#8 Har också hört det med parafinolja, men vart hittar jag detta?

#9 Mjaaaa, men du sa ju att det inte blev dyrare om alla åt samma? ;D Haha, nej jag skojar med dig..
Jag skulle vilja ha ett foder som tillverkas i Sverige.. Men jag får helt enkelt hoppas att det blir bra med Standart!

DesK
2010-02-04 20:38
0

Å suck, förlåt, jag lyckades hoppa över den meningen i ditt inlägg Skäms Vill man ha ett bra Svensktillverkat kan kanske Hundköket vara värt att pröva. Detta har jag haft i omgångar och alltid varit lika nöjd med.

/Désirée

KitoBonito
2010-02-04 21:00
0

#11 Det är lugnt, alla missar :)
Åh det ska jag kika på, tack! Men varför har du bara haft det i omgångar? :)

DesK
2010-02-04 21:17
0

Det finns inte överallt, men på de orter där det inte säljs kan man beställa hem minst 7 säckar à 15 kilo. Just nu kan jag inte förvara hundmatsäckar musfritt eftersom vi håller på med lite ombyggnader. Samma anledning när jag tidigare inte har kört med Hundköket.
Anledningen till att jag hittade Hundköket var just att det är Svensktillverkat. De har också flera olika foder för olika behov och humana priser.
Om möjligt tycker jag att vi ska handla Svensk mat till både våra husdjur och oss själva och många gånger tror jag att vi har en viss övertro till till exempel Franskt hundfoder.

/Désirée

KitoBonito
2010-02-04 21:49
0

#13 Vad kostar en säck på 15kg? Det framfår inte på sidan..

Ja, jag föredrar också att köpa svenskt, helt klart.

DesK
2010-02-04 22:12
0

Beror ju på vilket foder, men en säck Normal går på cirka 180 kronor. Obs om du vill ha hemkörning måste du köpa minst 7 säckar.
Maila dem och be att få prislista.

/Désirée

KitoBonito
2010-02-04 22:35
0

180 för en 15kg säck? o.O Låter galet billigt. Men nej, jag glömmer det här så länge eftersom det inte är aktuellt. Men alltid bra att spara!

KitoBonito
2010-02-07 23:32
0

Han verkar inte vara så hård i magen längre, dock bajsar han fortfarande bara 1 gång per dag. Vissa foder gör ju att hunden tar upp mer än den behöver kasta ut, MEN är det verkligen bra att hunden bajsar så lite? Det normala är ju 2-3 gng om dagen.

Vad tycker ni?

Jag funderar på att traska ner till veterinären och höra med dem, men jag hör med era erfarenheter också.

smurfan-13
2010-02-07 23:48
0

Mina skiter 1-3 ggr per dag & så länge de är lagom hårda/lösa och inte verkar besvärade så är antalet inget som jag funderar mkt över

DesK
2010-02-08 11:03
0

#17 Mina hundar har vanligen bara bajsat en gång om dagen, så det kan nog vara normalt.

/Désirée

KitoBonito
2010-02-15 09:26
0

Nej det här fungerar faktiskt inte. Visst borde jag kunna köpa nytt foder så fort jag kan och avvänja utan konstigheter? Eftersom det inte var SÅ länge sedan vi bytade senast. Han är trots allt basenji med tålig mage.

DesK
2010-02-15 10:46
0

Det går säkert bra att byta till annat foder.

/Désirée

smurfan-13
2010-02-15 11:01
0

Byt, har han tålig mage överlag så tror jag inte att det är några problem att byta omgående.

KitoBonito
2010-02-15 14:06
0

Nu är frågan; Vilket foder ska jag ha?

Nutro Choice var ett foder jag VERKLIGEN älskade. Fungerade utmärkt och är ett rent, bra foder. De säljs ju inte längre.

Eukanuba var helt okej men jag tyckte han fes/bajsade för mycket då, vilket jag inte tyckte stämde.

Och förutom Standrardt så är det de foderna jag har någon personlig erfarenhet utav. Hills och Royal Canin har aldrig verkat bra i mina ögon, men alla säger olika. Orijen tycker jag verkar super men alldeles för dyrt.

Tips? Vad har ni för erfarenhet av Pro Plan? ANF? Magnusson Meat and Biscuit? Robur? James Wellbeloved? Osv! Tack :)

Jag vet att det är en fråga om vad ens egna hund tycker är bra eller inte, men jag har inte lust att chansa på ett foder många haft problem med.

smurfan-13
2010-02-15 14:13
0

Jag gillade oxp nutro choice. Jag skulle gissa på att lone star är ganska likvärdigt med det. Jag har det på min ena och är än så länge väldigt nöjd (det är första 15 kg säcken). Om inget drastiskt händer kommer jag låta ytterligare en hund gå över på det då hennes säck är slut. Finns i några olika varianter på foderbilen och vi har magnum tror jag det heter.

Magnusson tycker jag är skit. Pro plan har jag testat, men fastnade inte för, det blev för dyrt. Robur har jag ingen erfarenhet av. JW har min allergiker gått på i mååånga år, men nu tål han inte det heller :( Har dock varit nöjd med det hela vägen förutom att det är ganska lågt gällande energi så det har inte passat de av mina som kräver lite mer för att hålla hullet (utan att behöva äta flera liter mat). Orijen är super & för min ena blev det billigare än vissa andra foder (som ser billigare ut) då hon inte behövde äta så mkt av det (vilket passar henne super)

KitoBonito
2010-02-15 14:32
0

Lone Star Lamm och ris känns intressant. Jag kikade in på Orijen igen men det verkar som om Kito hade fått äta liite mer än vad han brukar med det. JW ska också funderas på. Vi får se!

Tack!

smurfan-13
2010-02-15 15:00
0

#25 samtliga mina hundar klarar sig på mindre än vad orijen rekommenderar på sina påsar och är nöjda med det. :) Och normalt behöver åtminstone tiken äta mer än vad som står på påsarna. Så tyvärr kan man inte gå allt för mkt på vad påsen säger.

KitoBonito
2010-02-15 19:29
0

Aha okej. Ja, det är svårt att välja nu, men jag har ett tag på mig i alla fall. Svårt svårt! Har inte lust att ge mig på något som inte blir bra eller som är för dyrt :( har fått nog utav det.

KitoBonito
2010-03-01 15:35
0

Nu verkar det som om jag kommer stanna med Standart trots allt. Han är inte hård i magen längre, även om konsitensen inte är lika "mjuk" som den var förut. Han har inte problem med att få ut det och han är pigg och kry precis som han alltid varit. Med Standart äter han dessutom mindre och kostnaden är inte att klaga på alltså! Att maten är svensk är riktigt plus i kanten. Så jag känner mig nöjd nu, så jag hoppas det fortsätter på den goda vägen.

Tack för era svar i den här tråden, det har hjälpt!

SaraC
2010-03-01 16:06
0

Vad skönt!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar