Besöka uppfödare!
Måste skriva av mig efter som jag är så glad och spänd inför helgen.
Det är så att jag och min sambo ska åka och hälsa på en uppfödare på västkusten, jätte spännande.
Rasen är Am Akita och vi ska ev skaffa oss en valp till hösten/vintern om allting passar mellan oss och uppfödaren och om det blir några valpar och fall vi gillar tiken (verkar så med alla resultat och hälsan)…haha många OM men ett steg i rätt riktning.
Ska bli så roligt att träffa hundar från deras uppfödning och känna lite på den tilltänka tiken.

Vad roligt! Hoppas det går bra då. Annars får ni väl försöka hitta en annan uppfödare. Trivs man med sin uppfödare får man massor av fördelar i sitt framtida hundliv, det är jätteviktigt för mig!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag har redan varit hos en uppfödare som jag inte kännde mig riktigt bekväm med och som jag inte delade synsätt alls med.
Kontakt med uppfödaren är jätteviktigt för mig, och vad denna har för mål med sin kull och krav på föräldrardjuren och deras bakgrund.
Jag gillar att uppfödarna vill träffa en och bekanta sig innan det blir tal om att slänga upp plånboken och köpa valp, ger ett väldigt seriöst intryck och är ganska självklart för mig.
Det låter jättespännande! Hoppas att det känns rätt med denna uppfödare. För mig är det också viktigt att uppfödaren är intresserad av att följa valpen och mig genom hela dennes liv och inte bara av att sälja en valp! Glöm inte att berätta hur det går och att fota lite! 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Efter helgens besök är jag HELT förälskad! Jag är bara ännu mera säker på mitt rasval nu.
Uppfödaren passar mig helt perfekt (hoppas det är omsesidigt
)
Tiken var helt underbar. Vi stanande i ganska många timmar och pratade och såg hundarna både ute och inne osv.
så nu får vi se hur det blir, om det blir några valpar hunga många det blir osv. Spännande

Vad roligt! Kontakten med uppfödaren skall verkligen inte underskattas! Vår fösta hund väntade vi 2 år på, just för att vi ville ha den uppfödaren vi fått förtroende för & det var helt klart värt det!

Superduper mega viktigt för mig med och blir det inga valpar denna gång, alt valparna inte räcker till oss ( det är 2 st före oss vad vi vet) så väntar jag gärna ett år till på valp. Det är denna uppfödare vi vill ha hund i från, nu när vi äntligen hittat en uppfödare som vi gillar.
#6 Vad roligt! 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag först och främst hänvisar till min sambos kommentarer förut.
-Det går att få Akitor att leva ihop med andra hundar i samma storlek bara man väljer rätt motpart så :)
Det där med Am Akita har jag läst lite om och kliar mig i skallen över. Jag tycker den "vanliga" Akitan är nog. Det kanske är lika illa som mina mänskliga släktingar reagerade över den Japanska Akita tiken(64cm i mankhöjd) och humöret som flyttade hit. Dom vet nog kanske inte riktigt. Inte jag heller ang Am Akita egentligen
Jag vet bara att min Samojed som vanligt trots lite mindre(63 cm) och väger XXKg(skäms snart att inte tala om) är kapabel att..
Jag önskar dig lycka till och hoppas ni får tilldelning på valpsidan kanske vid nästa kull. Kom ihåg att Akitor kräver sin Husse och Matte att handha ;-)
Bifogar en bild från nåt år sen på ett vintrigt Falun. Ser hundarna små ut? Kanske är det jag som som ser stor ut i jmf:)
/Jonte