Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 1955 ggr
SaraC
0

Uppdelning av raserna

En del raser är mer eller mindre uppdelade i en eller flera olika typer. Vi har exempelvis labben som finns både som utställnings-, jakt- och dual puropsevariant, och inom den här gruppen har vi exempelvis samojeden och huskyn i mer en mer utställningsvariant och en mer drag/arbetsvariant.

Vad tycker ni om detta? Att raserna spricker upp i olika varianter som går åt olika håll. Borde raserna användas till det de är menade, det finns ju så många olika raser så räcker det inte? Eller är det positivt att man delar upp raserna?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
0

Jag tycker nog att det är sorgligt, överlag iaf. Tycker att utställningsbiten blir helt galen om det är så att hundar som passar i ringarna inte längre funkar till det arbetet de är framtagna till. Nä förbjud utställningar! :P

Jonna75
0

Jag tycker oxå det är fel att det kan behöva uppdelning av raserna, men blir väl så då vi använder våra raser till olika saker. Sen har ju alla sin tolkning av ras standarden. Om vi tar Samojeden som är "min" ras. Man skulle aldrig kunna tex använda den engelska varianten i drag. Den är alldeles för tung för det, jo kanske långsamma färder. Sen finns det ju draghundsmodellen som är lättare i kroppen, lite åt sibbe hållet men inte riktigt så slimmad eller vad man ska säga. Sen har vi den amerikanska varianten som har lite underull och långa täckhår och här i sverige har vi en blandning som vi kallar den nordiska varianten, det är som en lagom tung hund med en päls som klarar dom nordiska klimaten bra, den går att dra med samt ställa ut, Man ser skillnad bara mellan typerna mellan sverige och Finland, så dom få gånger man åker på utställning så måste man kolla upp vilken domare man ej ska ställa åt.

Jag tycker inte det är positivt att dela upp dom i bruks/ utställnings grupper, utan dom ska vara enligt rasstandarden så gott det går. Det har gått alldeles för långt då det gäller detta med utställningar tycker jag..

jonte1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2, håller med. Jag har träffat en del samojeder som i princip har haft alledes för lite underull men vackra långa täckhår och jag gillar det inte. Dom passar nog bäst på utställning.

Jag vet inte riktigt(kommer inte ihåg ordentligt) men det har förekommit flera Finska och även nån/några Engelsk import i föräldrar uppåt för ett par generationer sen. Det kanske gör att min hund har sitt nordiska kompakta utseende men även är förhållandes stor och tung(jmf std) har jag lärt mig numera efter dina klargöranden utav varianterna :)

Å andra sidan så har även jag åkt med små samojeder utomlans (Frankrike, Norge) med det här nordiska utseendet och det verkar ha fallit bra ut. Bifogar en bild på en Norge-export i det rätta elementet för samojeder :)

Edit: Tänkte efter och är det inte så för att få avsättning för en del hundar så måste uppfödare visa upp dom på utställningar tro ? -Det kanske inte är så "bara" som med allt annat här i värden.

KitoBonito
0

När det börjar röra sig ifrån rasens ursprungliga utseende så är det oftast inte alls hälsosamt. Jag har en vän som ständigt visar mig bilder på raser som förändrats. Saluki-freak som hon är så är det mest det jag får se och på en sådan ras som man skulle kunna tycka är någerlunda oändrad och frisk finns det snarare massor av exemplar som ser alldeles för extrema ut. Schäferben t.ex. Och det är tyvärr många sådana som uppskattas i utställningar. Det går liksom utför som med den mesta avel.

Vattnadal
0

Tyvärr drabbas raser som är tänkt att jobba med ofta av vänstervarandet. Det finns de som bara vill ställa ut, och inte vill hålla sig till sällskapshundsgruppen.

Att uppdelningen ser, är ju för att domare tolkar standarden olika. Om en golden ska vara kraftigt byggd för att orka med jakt, tolkas det som att de ska ha minst 5 kg övervikt i ringen. Hu vilka fettbomber de vänstervarvar med, ännu värre på labben.

Jag gillar inte när raser delas upp. Dock är det då i alla fall bra när rasklubbarna erkänner det. På golden (min andra ras) är det ju öppet i klubben att det finns jaktgolden, utställningsgolden och DP (dual purpose). Jag anser tom att det finns en till, den gamla, som är den riktiga. DP är ofta halvdåliga i ringen och halvdåliga på jakt. Den gamla typen är en allroundhund, duger fint till jakt och ska passa i ringen oxå, i alla fall med rätt domare.

Huskyklubben gillar inte att det finns flera typer. Där erkänns bara siberian husky, och att det egentligen finns show, sprint och den riktiga långdistansaren den är gjord för att vara, får man inte prata för högt om.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Alex
0

Tycker det är himla synd, speciellt när det då blir som många redan påpekat, att utställningstyperna inte längre klarar sitt arbete. Man ska ju inte behöva välja mellan utseende och funktion, en bra hund ska kunna ha båda delar.

Som valpköpare vill i alla fall jag kunna hitta uppfödare med hundar som har både utställnings- och arbetsmeriter (när det handlar om arbetande hundar). Men när det gäller raser som blivit uppdelade är ju det omöjligt, då får man ju välja det ena eller det andra. Något väldigt negativt i mina ögon, för då förs ju inte rasen framåt på ett positivt sätt.

En bra exteriör på en hund ska vara en exteriör som fungerar bra för det ändamål hunden är skapad för.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst