Behöver hjälp med en ras.
Jag stod på usshållsplatsen igår och fick syn på en liten hund som bara var otroligt söt! Men jag har ingen aning vilken ras den tillhörde för jag vill gärna kolla upp det. Jag är nämligen ute efter att skaffa hund inom kort och vill undersöka alla raser som intresserar mig.
Hur som helst. Hunden jag såg var antagligen en spets av något slag. Liten, rödbrun och påminde om en räv vid första ögonkastet. Den hade inte mycket päls, men svansen var lurvig och i en cirkel på ryggen. Hunden var ungefär lika stor som en japansk spets.
Någon som vet vilken ras jag kan ha sett? Den var verkligen jätte fin och jag vill gärna kolla upp den.
Shiba, Mittelspitz, Finsk spets, Kleinspitz tänker jag på.
De är alla i ungefär samma storlek, men Klein och Mittel är ju betydligt mer pälsade än de andra två. Finnspetsen ser ju onekligen mycket "rävig" ut 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Finsk spets var det! :) Tack SaraC. De andra ser också väldigt söta, ska nog kolla upp dem med. :)
Köp dock inte en finsk spets bara för att den är söt, det är en jakthund och en väldigt aktiv ras. :)
Nu vet jag inte vad du ska ha din hund till, men ville bara flika in de då de är många som köper hundar för att de är söta och inte kan erbjuda dem vad de behöver. :)

Det lät som en Shiba :D
#3 Det är lugnt. :) Jag tänker absolut inte köpa en hund bara för att den är söt. Just nu kollar jag upp alla tänkbara raser som tilltalar mig, sedan läser jag så mycket jag kan om dem. Den finska spetsen tilltalade mig utseendemässigt men har nu läst mig till att den är bäst som jakthund, vilket jag inte är ute efter. Jag vill ha en sällskapshund och bollar mest just nu mellan pomeranian, yorkshireterrier eller chihuahua, men dyker det upp någon ny hundras så är jag självklart öppen för dem också. :)
Trust me, jag vet vad jag gör. :) Jag är INTE en av impulsköpar-typerna. Jag har haft hund från dag 1 i mitt liv, allt från söta japanska spetsar till rottisar.
#5 De låter bra de. 
Sorry om jag verkade påflugen. :)
#6 Det gör inget. :) Jag förstår varför du var det. :) Det finns tyvärr allt för många personer som köper djur just efter deras sötstatus och inte behov.
Alltså, det var verkligen synd att den finska spetsen inte riktigt duger som sällskapshund för den är verkligen en riktigt liten sötnos. Fast jag hade nog inte orkat med allt skällande som jag läste att den är duktig på. :P Inget emot en skällande hund, men dessa ska tydligen ta i en hel del. :P